• Anonym (Eva)
    Äldre 29 Nov 14:32
    28482 visningar
    156 svar
    156
    28482

    Dottern vill "bli vegan"

    Hej!

    Min dotter kom hem häromdagen och berättade att hon vill bli vegan, dvs inte äta normal kost utan bara vegetabiliskt. Jag undrar om det finns andra här med erfarenhet av barn som varit i liknande perioder och hur ni har hanterat det. Jag har naturligtvis förklarat att vi inte kommer laga någon specialmat här hemma utan hon får äta det som bjuds eller vara utan. Men hon är bestämd och säger att hon kommer laga sin egen mat.

    Jag förstår jag att detta är ett tillfälligt infall och en period som går över, men hur ska man bäst hantera det? Det känns ganska jobbigt trots allt rent praktiskt. Hur lång tid tror ni det dröjer innan det går över?

  • Svar på tråden Dottern vill "bli vegan"
  • jenny9­9
    Äldre 29 Nov 14:35
    #1

    Jag respekterade min dotter när hon kom hem och sa detta.Och jag hjälpte henne.2 månader höll det sig i,sen bestämde hon för att äta bara lite kött och svensk mat.

  • Anonym (daf)
    Äldre 29 Nov 14:38
    #2

    Det är väl bara låta henne laga själv då. Se bara till så hon får i sig tillräckligt med näring

  • Ego Lovers
    Äldre 29 Nov 14:43
    #3

    Beror ju på hur gammal hon är. Är hon myndig får hon köpa sin specialkost utöver det hon kan äta hemma själv annars hade barnet fått äta det som bjuds och bli vegan när hon har råd med sin ideologi.

  • Anonym (Vege)
    Äldre 29 Nov 14:44
    #4

    Varför skulle det gå över och hur gammal är dottern?

  • Äldre 29 Nov 14:46
    #5
    +1

    Min son är vegan sedan 2 år tillbaka och jag respekterar och stöttar honom i hans livsval. Så det är inte alls säkert att det bara är "ett tillfälligt infall och en period som går över."

  • Anonym (:()
    Äldre 29 Nov 14:47
    #6
    +1

    Vilken otroligt taskig inställning du har. Brukar du fnysa åt hennes påhitt så kan du väl boka in ett par år i terapi till henne på en gång...

    Till att börja med, hur gammal är hon? Gammal nog att laga sin egen mat? I så fall är det väl inga problem alls?

    Är hon lite yngre får du väl hjälpa henne. Kanske tröttnar hon och då vet hon att det inte var något för henne eller så är det så hon vill leva. Det är inte upp till dig att förlöjliga.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 29 Nov 14:49
    #7

    Jag hade en sån period på gymnasiet. Mina föräldrar respekterade detta, tog mitt önskemål på allvar och lagade annan mat till mig. Fast jag hjälpte nog till mer än jag hade gjort annars. Oftast var det inte så mycket extra jobb jag åt tex morotsbiff när de sndra åt köttbullar. Det finns mycket färdigt också. Det är ju egentligen svårt att försvara köttätandet tycker jag. För mig höll det i två år sen började jag äta kött igen. Varför vill du vara så hård mot henne?

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 29 Nov 14:51
    #8

    Ge henne boken "Vegomyten" och vill hon sen fortfarande vara vegan så stötta henne.

  • Anonym (Eva) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 15:24
    #9
    Anonym (daf) skrev 2015-11-29 14:38:19 följande:

    Det är väl bara låta henne laga själv då. Se bara till så hon får i sig tillräckligt med näring


    Känns inte det lite oetiskt?
  • Anonym (Be Real)
    Äldre 29 Nov 15:27
    #10
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-11-29 14:51:36 följande:
    Ge henne boken "Vegomyten" och vill hon sen fortfarande vara vegan så stötta henne.
    Jag blev väldigt nyfiken här och läste om boken.

    läste: "Det storskaliga spannmålsjordbruket förgriper sig systematiskt på vår jord. Odlingen av vegetarisk basföda, som ris och soja, gör att vattenreserverna sinar."

    Ja Det är sant "storskaliga spannmålsjordbruket förgriper sig systematiskt på vår jord"men vet författaren att max 10% av soja går till mänskligt föda, resten går till köttindustrin och bränsleindustrin!!

    Då ska det va sant det som står i boken också! Inte bara vinkla efter eget tycke. Hon verkar vara ute och cykla.
Svar på tråden Dottern vill "bli vegan"