• jenniss

    Hur får jag i mig lykopen allra bäst?

    Hej jag gillar inte skal på tomater,, och undrar om jag får i mig lykopen bäst av skalade tomater, tomatjuice, tomatsoppa, eller tomatpure.
    Och är det helt okej att skala tomaterna, får jag i mig det jag behöver endå?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur får jag i mig lykopen allra bäst?
  • Themis

    Tomatjuice är svaret om man ska tro wiki:

    sv.wikipedia.org/wiki/Lykopen

    Men det går säkert utmärkt att leva helt utan tomatlykopen också, tomaten kom till Sverige först på 1920-talet och blev allmänt odlad först framåt 1950, och folk levde ju innan dess också.

    I Europa ser tomatens historia ut så här:


    Tomaten "upptäcktes" i nuvarande Mexiko av av de spanska conquistadorerna (spanska äventyrare och erövrare), och kom till Italien under 1500-talet. Idag ses tomaten som en självklar ingrediens i italiensk matlagning, men det tog nästan 300 år innan den blev helt accepterad i de europeiska köken ? under 1600-talet ansågs till och med dess doft vara tillräcklig för att orsaka både ögonsjukdomar och huvudvärk.


    De som inte fruktade tomaten studerade den, först och främst som en medicinalväxt. Först under 1700-talet började tomaten så sakta dyka upp i italienska recept, och under det tidiga 1800-talet blev användningen mer utbredd. Nu hade man också upptäckt att det gick att behandla tomaten för att använda den som smaksättare, och den såldes dels soltorkad och dels koncentrerad, i en form som påminner dagens tomatpuré.


    Samtidigt som tomaterna började accepteras hade också pastan, som funnits i Italien redan innan tomaternas ankomst ? blivit allt vanligare, och tillsammans kom deras popularitet att fullkomligt explodera under slutet av 1800-talet. I Italien, som vid det här laget var ett land med riklig tillgång på både pasta och tomater, var det förstås bara en fråga om tid innan man upptäckte hur väl de passade tillsammans. Och när den industriella revolutionen spred sig till tillverkningen och man lärde sig att konservera smaken av tomater nästan samtidigt som man började massproducera pasta ökade konsumtionen över hela Europa.
    Källa: www.zeta.nu/gott-att-veta/tomater
    --
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Anonym (snöat in?)

    Du har inte snöat in "lite" väl mycket på lykopen?
    Det här är ju typ den femte tråden du startat på ämnet!

    Om du äter tomater får du i dig lykopen men det är mindre i köttet än i skalet. vilket många har skrivit i dina andra trådar.

    Värmebehandlade tomater är tomater som har kokats eller värmts, alltså typ tomatjuice, krossade tomater, tomatpure och sånt. Det har du också fått svar på flera gånger...

  • Themis

    Precis vad där står, att tillagning av tomaten delar sönder cellerna och gör att det blir lättare för kroppen att absorbera mer av lykopenet.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Anonym (Tomatturken)

    Allra bäst får du i dig lykopen och du gnider in dig med tomatpuré över hela kroppen. Det ska skydda mot solens skadliga UV-strålar. Bättre en solkräm och betydligt naturligare.

  • jenniss

    hur mycket procent får ja i mig av lykopen i skalade tomater då... vad är igentligen skillnaden.

  • jenniss

    skulle jag klara mig på skalade tomater, tomatjuice , krossade tomater , tomatsoppa och tomatpure? tror ni det.

  • Anonym (snöat in?)
    jenniss skrev 2015-11-29 16:40:32 följande:

    skulle jag klara mig på skalade tomater, tomatjuice , krossade tomater , tomatsoppa och tomatpure? tror ni det.


    Ja.

    Vad är det du ska "klara"? Lykopen är inte ett nödvändigt näringsämne.
  • Themis

    Detta låter rätt knepigt...

    All kost som är ensidig är dålig för dig i längden, det hoppas jag att du förstår?


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • jenniss

    Jag äter inte ensidigt, äter dem allra flesta grönsakerna, bara det att jag gillar inte skalet på tomater. 

Svar på tråden Hur får jag i mig lykopen allra bäst?