• Anonym (Kön)

    Tog ni reda på könet under graviditeten eller inte? Varför?

    Intressant att veta, tog ni reda på könet när ni var gravida eller väntade ni så det blev en överraskning? Varför då? 

    Personligen är det självklart för mig att ta reda på könet. Tycker könet är jätteviktigt att ta reda på innan för att "lära känna" bebisen, kunna prata om hen och använda rätt pronomen och dessutom kunna köpa kläder och annat till bebisen, då mycket av kläderna bland annat är könade. 

    Så för mig skulle det vara hemskt om jag väntade tills barnet fötts innan jag får reda på könet. Men sån är kanske bara jag.

    Hur var/är det för er då? 

  • Svar på tråden Tog ni reda på könet under graviditeten eller inte? Varför?
  • Cyanea

    För mig kvittar könet egentligen helt. Jag ser färger som färger, inte något som är bundet till någons kön ;) 

    Vi tog reda på könet för att, som du beskriver, lära känna barnet lite bättre. Man vet så väldigt lite om den lilla individen som lever inuti ens kropp, så varje liten bit information är så himla värdefull. 

    Sen vet man ju aldrig med säkerhet vilket kön barnet har förrän det föds, de kan ha fel. Och en del föds som fel biologiskt kön, så det kan ju ändras med tiden ;) 

  • Anonym (Nyfiken!)

    Jag har alltid velat veta kön på barnet i magen, men bara fått veta på ultraljud en gång av tre. Jag har inte sökt privata alternativ utan tänkt att det visar sig när barnet kommer.

  • Anonym (:))

    Första tog jag inte reda på... Har aldrig brytt mig så... Men det är 14år sedan... Nu är jag rätt gammal och gjorde fvp... Svårt att låta bli när man går in på datorn och allt står ok... Så finns det en liten ikon som man kan klicka på där det står kön... Jag är för nyfiken, när det blir serverad framför näsan, hahaha ;)

  • Anonym (Mama)

    Ja,jag ville veta.Så att man är beredd när barnets föds.Det är bra att veta det innan,så man kan tänka på namn och färger.Har en av varje

  • Oscarsmamma84

    Nej tog inte reda på könet när jag väntade sonen. Nu när jag e gravid igen så vill jag men sambon vill ej så blir att respektera hans vilja. Tycker att jag knöt band med sonen i magen ändå utan o veta könet. Det e KU mitt barn oavsett kön

  • Mooomin

    För mig/oss kändes det mest naturligt och självklart att inte veta könet. Ultraljud är ju en relativt ny uppfinning. ;) Så vi tog inte reda på kön. Vi ville gissa, känna efter och få en överraskning. Könet spelade heller ingen roll. Någon skrev här att de ville lära känna barnet. Så kände jag med, men då är könet oviktigt, jag vill lära känna personen. (Och nej, jag är absolut inte nån sån där "hen"-förespråkare)

    Sen känner jag flera som tagit reda på kön, målat hela rummet i anpassad färg, köpt kläder till det könet och sedan har det kommit ut det motsatta. Det vore ju jobbigt. Det kändes bättre att handla lite neutralt för att sedan handla "rätt" kläder när barnet kommit ut, till just det barnet.

  • Anonym (F)

    För oss kändes könet rätt ointressant. Vi ville/vill ha en bebis som mådde/mår bra och har inga problem att skapa band och knyta an till bebisen utan att veta könet. Vad gäller inköp av kläder och annat struntar jag fullständigt i vilket kön butiker och andra anser att vissa kläder och leksaker tillhör. Vi köper det som vi tycker är fint och användbart. Nu väntar vi barn nr 2 och den kommer ändå få ärva allt så då spelar könet ännu mindre roll. Namn kan man aldrig vara säker på. Har flera kompisar som vetat könet på barnet och som redan innan födseln bestämt namn men när barnet fötts har det inte passat och de har i stället haft jättesvårt att komma på ett bra namn. Med vårt första barn hade vi typ 5 namn av varje men det blev ändå ett helt annat. Könet var inte heller det första vi frågade efter när första barnet kommit ut. Det var inte förrän barnet skulle mätas och vägas som vi la märke till det.

  • Anonym ('?)

    !ntressant att veta, tog ni reda på könet när ni var gravida eller väntade ni så det blev en överraskning? Överraskning. Varför då? Det är väl alltid kul med överraskningar? Man vill ju inte öppna julklapparna före julafton?

    Personligen är det självklart för mig att ta reda på könet. Tycker könet är jätteviktigt att ta reda på innan för att "lära känna" bebisen, kunna prata om hen och använda rätt pronomen och dessutom kunna köpa kläder och annat till bebisen, då mycket av kläderna bland annat är könade. Våra bebisar har haft blöja och då märks liksom inte könet, så även om kläderna på något sätt skulle vara "könade" så fick både snopp och snippa plats i dem...
    Vi klarar även av att prata om barnen utan att använda rätt pronomen, vi sa tex "när bebisen kommer så..." eller " när liten har kommit".
    Även saker vi köpt har fungerat fint oavsett om babyn haft snopp eller snippa. Färger och annat är mest till för föräldrarna  - små barn brukar gilla alla färger.


    Så för mig skulle det vara hemskt om jag väntade tills barnet fötts innan jag får reda på könet. För oss har det varit mycket hemskare när barnen dött i magen, men sån är kanske bara jag? De som överlevt har varit välkomna och älskade hur de än varit.
    Men sån är kanske bara jag.

    Hur var/är det för er då?

    Tycker det varit lättare att vara neutral - vänta och se hur barnet är, istället för att måla upp förutfattade meningar om gulliga flickor och tuffa pojkar. Det är lätt att fastna i: "en liten kille att spela fotboll med" eller "en liten tjej att pyssla och baka med".

    Om man inte vet så är man inte så fast i tankemönster.
    Och våra barn har gillat det mesta, både pojkar och flickor gillar fotboll, baka, pyssla, dockor och bilar.

  • sairda

    Jag ska ta reda på kön imårgon när jag har Rul :) känns som en självklarhet hos mig för jag vill helt enkelt veta :) som någon skrev. ja färg som färg när dom e så små men jag skulle aldrig tex köpa en klänning eller en söt rosa kofta åt en pojke. inte heller en blus med bilar eller traktorer åt en nyfödd flicka förän hon är i den åldern att hon själv visar intresse för traktorer eller bilar, då kan jag köpa det åt henne. men om en mamma vill köpa rosa gulliga kläder åt sin dotter eller blåa och gröna åt sonen så får hon vell göra det och då vill man ju veta könet för att kunna göra det??? det är vell upp till var och en och deras orsak är vell deras ensak ser jag. för mig har det ännu inte sjunkit in helt att jag ska ha barn i april även om jag har gått halva tiden nu. och jag tror absolut att det hjälper mig att få det att sjunka in om jag får veta könet. riktigt gå in i det JAG vill köpa åt min son/dotter och kalla fostret hon eller han och omringa mig med saker som JAG tycker passar en kille/tjej, för det är ju faktiskt mitt barn, inte grannens ?


    och Anonym ('?), tror inte ts menade att det VÄRSTA någonsin som kunde hända va att vänta. såklart är det värsta om barnet skulle dö. men nu var det ju inte ens frågan om det. utan hon prata helt enkelt om att ta reda på könet skulle va hemskt för henne då hon så gärna vill veta. att fostret dör har vell inget med det att göra?? 


    och jo som du säger, både pojkar och flickor kan tycka om fotboll, bilar, baka, pyssla osvosv, men när dom e nyfödda och inte VISAT ett sånt intresse tycker jag iallafall att föräldrarna kan få klä barnen hur dom vill och då är det okej med rosa fluffigt sött för en tjej och tufft, gulligt och blått på en kille. det bestämmer var och en. 

Svar på tråden Tog ni reda på könet under graviditeten eller inte? Varför?