• Anonym (separerad)

    Just separerat, ledsen och rädd för framtiden

    Hej,

    Jag är en kille på 30 år som just brutit upp med min enda kärlek jag haft. 9 år varade det, gifta hann vi vara en tid oxå.

    Jag har inga barn. Det är bl.a. en av orsakerna till att vi separerat, att hon inte vill ha barn längre. Man kan säga att vi växt ifrån varandra rejält det senaste året. Vi är inte osams eller bråkar, vi har egentligen aldrig någonsin bråkat och grälat desto mera. Det är ett gemensamt beslut att separera.

    På ett sätt är jag lättad, eftersom relationen bara har varit destruktiv på senare tid. Men samtidigt är jag rädd, riktigt rädd, för framtiden. Jag är 30 år, jag ska inte vara i den här situationen! Jag tycker inte heller om att vara ensam. Jag vill ha någon med mig. Det enda jag vill nu är att hitta någon att älska igen, och bli älskad av. Och kunna få en familj och ha gemensamma framtidsplaner. Jag tror hela tiden att det är kört för mig, vem vill ha en nyseparerad 30-åring? Jag har ingen erfarenhet av att "ragga" heller, det bara "hände" då vi blev tillsammans.

    Jag är så hemskt oerhört ledsen, det går inte att beskriva. Och jag vet inte hur jag ska berätta det här för t.ex. föräldrar och vänner. Jag skäms, även om jag inte har något att skämmas över.

    Jag har ett jobb jag trivs mycket bra med och lever ett välordnat liv. Jag försöker tänka positivt, men det är inte lätt just nu.

    Har någon annan varit i samma situation och kan hjälpa och ge råd?

  • Svar på tråden Just separerat, ledsen och rädd för framtiden
  • Anonym (Tjej)

    Du är en kille,o bästa ålder,inga barn,har ett jobb.Det är bara gå vidare i livet!Det ordnar sig bara om du vill.

  • BCH52
    Anonym (separerad) skrev 2015-11-29 18:23:37 följande:

    Hej,

    Jag är en kille på 30 år som just brutit upp med min enda kärlek jag haft. 9 år varade det, gifta hann vi vara en tid oxå.

    Jag har inga barn. Det är bl.a. en av orsakerna till att vi separerat, att hon inte vill ha barn längre. Man kan säga att vi växt ifrån varandra rejält det senaste året. Vi är inte osams eller bråkar, vi har egentligen aldrig någonsin bråkat och grälat desto mera. Det är ett gemensamt beslut att separera.

    På ett sätt är jag lättad, eftersom relationen bara har varit destruktiv på senare tid. Men samtidigt är jag rädd, riktigt rädd, för framtiden. Jag är 30 år, jag ska inte vara i den här situationen! Jag tycker inte heller om att vara ensam. Jag vill ha någon med mig. Det enda jag vill nu är att hitta någon att älska igen, och bli älskad av. Och kunna få en familj och ha gemensamma framtidsplaner. Jag tror hela tiden att det är kört för mig, vem vill ha en nyseparerad 30-åring? Jag har ingen erfarenhet av att "ragga" heller, det bara "hände" då vi blev tillsammans.

    Jag är så hemskt oerhört ledsen, det går inte att beskriva. Och jag vet inte hur jag ska berätta det här för t.ex. föräldrar och vänner. Jag skäms, även om jag inte har något att skämmas över.

    Jag har ett jobb jag trivs mycket bra med och lever ett välordnat liv. Jag försöker tänka positivt, men det är inte lätt just nu.

    Har någon annan varit i samma situation och kan hjälpa och ge råd?


    Ja, förändringar är smärtsamma. Poeten Edith Södergran uttryckte det rätt bra "det gör ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka". Ni var ett par i nio år det blir många trådar som ska kapas, en efter en, och varje gång gör det ont. Minnen, drömmar och de gemensamma planer man en gång hade. Hela ens sammanhang förändras.

    Det är en sorgeperiod du ska igenom, egentligen inte annorlunda än när någon dör. Sorgeprocessen är likadan. Låtvalet ta den tid som behövs, det är ok att vara ledsen. Berätta för familj och vänner om uppbrottet, att du tycker att det är jobbigt trots att det var något du ville. Sorgen kommer i vågor, tätare och högre vågor i början, sedan mer sällan och lägre. När decimerats låt de skölja över dig och
  • BCH52

    ...fortsätter mitt svar

    När de kommer, låt de skölja över dig och inse att du snart kommer upp till ytan igen. Du kommer att träffa någon ny, därför att det är det du vill. Det är så livet brukar se ut.

  • Voodoodoll
    BCH52 skrev 2015-11-29 19:59:23 följande:
    Ja, förändringar är smärtsamma. Poeten Edith Södergran uttryckte det rätt bra "det gör ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka". Ni var ett par i nio år det blir många trådar som ska kapas, en efter en, och varje gång gör det ont. Minnen, drömmar och de gemensamma planer man en gång hade. Hela ens sammanhang förändras.

    Det är en sorgeperiod du ska igenom, egentligen inte annorlunda än när någon dör. Sorgeprocessen är likadan. Låtvalet ta den tid som behövs, det är ok att vara ledsen. Berätta för familj och vänner om uppbrottet, att du tycker att det är jobbigt trots att det var något du ville. Sorgen kommer i vågor, tätare och högre vågor i början, sedan mer sällan och lägre. När decimerats låt de skölja över dig och
    Det var väl ändå Karin Boye? :)
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (separerad) skrev 2015-11-29 18:23:37 följande:

    Hej,

    Jag är en kille på 30 år som just brutit upp med min enda kärlek jag haft. 9 år varade det, gifta hann vi vara en tid oxå.

    Jag har inga barn. Det är bl.a. en av orsakerna till att vi separerat, att hon inte vill ha barn längre. Man kan säga att vi växt ifrån varandra rejält det senaste året. Vi är inte osams eller bråkar, vi har egentligen aldrig någonsin bråkat och grälat desto mera. Det är ett gemensamt beslut att separera.

    På ett sätt är jag lättad, eftersom relationen bara har varit destruktiv på senare tid. Men samtidigt är jag rädd, riktigt rädd, för framtiden. Jag är 30 år, jag ska inte vara i den här situationen! Jag tycker inte heller om att vara ensam. Jag vill ha någon med mig. Det enda jag vill nu är att hitta någon att älska igen, och bli älskad av. Och kunna få en familj och ha gemensamma framtidsplaner. Jag tror hela tiden att det är kört för mig, vem vill ha en nyseparerad 30-åring? Jag har ingen erfarenhet av att "ragga" heller, det bara "hände" då vi blev tillsammans.

    Jag är så hemskt oerhört ledsen, det går inte att beskriva. Och jag vet inte hur jag ska berätta det här för t.ex. föräldrar och vänner. Jag skäms, även om jag inte har något att skämmas över.

    Jag har ett jobb jag trivs mycket bra med och lever ett välordnat liv. Jag försöker tänka positivt, men det är inte lätt just nu.

    Har någon annan varit i samma situation och kan hjälpa och ge råd?


    Känner likadant som du. Känns hopplöst
  • BCH52
    Voodoodoll skrev 2015-11-29 20:04:31 följande:

    Det var väl ändå Karin Boye? :)


    Jaaa, visst är det Karin Boye! Tack. Miss av mig. Edith Södergran har skrivit mycket vackert men inte den.
  • Nivinella

    Hej, vill gärna muntra upp dig. Jag var 33 när jag träffade min nuvarande man. Vi ville båda ha barn och vi har 2 små söta flickor idag. Jag var rädd att jag inte skulle få några barn eftersom det gick många år innan jag träffade Mr right. Jag är övertygad om att du gjort rätt även om det gör ont. Vill du ha barn och inte hon finns det ingen fortsättning. Däremot är du nu fri att träffa en kvinna som vill ha barn som du! Du är därför i en bättre sits nu. Försök njuta av livet. Det är modigt av dej att avsluta något du inte vill fortsätta. Kram från mej. Jag tror att du kommer att hitta den rätta till slut!

  • Anonym (separerad)

    Tack så mycket för svaren!

    Med att jag inte ska vara i den här situationen menar jag att vid det här laget borde jag ha haft barn och familj redan.

    Jag förstår inte ens varför det gått såhär långt utan att vi tidigare börjat diskutera det här. Tiden har bara gått. Det är först nu jag börjat stanna upp och fundera. Det är lätt att vara efterklok... men jag ångrar att jag inte tagit itu med detta tidigare!

    Finns det fler solskenshistorier så dela gärna med er, de värmer! :)

  • Anonym (kompis)
    Anonym (separerad) skrev 2015-11-29 22:23:20 följande:

    Tack så mycket för svaren!

    Med att jag inte ska vara i den här situationen menar jag att vid det här laget borde jag ha haft barn och familj redan.

    Jag förstår inte ens varför det gått såhär långt utan att vi tidigare börjat diskutera det här. Tiden har bara gått. Det är först nu jag börjat stanna upp och fundera. Det är lätt att vara efterklok... men jag ångrar att jag inte tagit itu med detta tidigare!

    Finns det fler solskenshistorier så dela gärna med er, de värmer! :)


    Solskenshistorier? 
    Ja

    Du fick en insikt att leva som singel är ganska nice. Barn o familj inte är allt och att du inte är 45 år gammal 
  • Anonym (samma sits)

    Känns skit - men ändå bättre än att fortsätta en relation man inte tror på. 30 är ingen ålder för en man! Våga inte säga det - ty jag är sju år äldre och i exakt samma sits.
    Hitta digsjälv och lev. Så tänker..  *ehrm* ... försöker jag tänka.

Svar på tråden Just separerat, ledsen och rädd för framtiden