• Tom Araya

    Betala/överföra/mottaga pengar - metoder

    En tråd för frågor, svar och diskussioner kring överföringar/mottagning av pengar eller till att betala varor och tjänster över nätet, både inrikes och utrikes/mellan olika länder samt både mellan privatpersoner, mellan företag, mellan privatperson och företag.

    Min fråga är vad som är enklast, säkrast och billigast att använda sig av för att betala saker man handlar utomlands över nätet?
    Jag ska handla från Kina och nu har vi kommit till problemet hur fan jag betalar...första gången jag handlar direkt från bolag utomlands som inte anpassat sina tjänster för specifikt den svenska marknaden.

  • Svar på tråden Betala/överföra/mottaga pengar - metoder
  • Nyfikna72

    Oftast handlr det väl om en överföring till bank? Kan de inte debitera kort eller vill befatta sig med andra metoder aå återstår väl oftast bara det.

  • Tom Araya
    IsDimma skrev 2015-11-29 18:43:42 följande:

    Paypal kanske


    Ja, kanske det. Önskar dock lite mer säkra svar. Kanske kan jag svara själv.
  • Tom Araya
    Nyfikna72 skrev 2015-11-29 18:39:06 följande:

    Oftast handlr det väl om en överföring till bank? Kan de inte debitera kort eller vill befatta sig med andra metoder aå återstår väl oftast bara det.


    Det verkar som att det är svårt att komma undan extra avgifter för att betala/överföra till företag utomlands och då vill jag veta vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Säkerhet är också viktigt eftersom det rör flera tusen till en företag i Kina.
  • sportpappa
    Vilka betalningsmetoder accepteras av företaget?

    Jag använder PayPal för att göra affärer med företag utomlands. Billigt och säkert. Jag lade faktiskt precis en order på DX och betalade med PayPal och funktionen där för att betala med kreditkort. Det är så jag brukar göra. Jag överför nästan aldrig pengar till PayPal utan tar det direkt via kreditkortet.
    För mig som köpare är det inga kostnader.
    För säljaren så är det en kostnad för transaktionen (några procent plus en fast avgift). Så säljaren kan ju vilja göra ett tillägg på priset för det.

    Jag har gjort internationell banköverföring några gånger, men det är ganska meckigt och kostar en hel del pengar.
  • Tom Araya
    miaselliot skrev 2015-11-29 23:31:43 följande:

    Kolla upp western union. Går snabbt och det är säkert


    Avgifter?
  • Tom Araya

    Ska man räkna på faktisk valutakurs eller sk växlingskurs när man betalar ett utländskt bolag i deras lands valuta via exempelvis Pay pal eller Western union?

  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2015-12-02 16:28:03 följande:

    Ska man räkna på faktisk valutakurs eller sk växlingskurs när man betalar ett utländskt bolag i deras lands valuta via exempelvis Pay pal eller Western union?


    PayPal har sin egen växlingskurs inkl. valutaomvandlingsavgift så logga in och kolla där hur mycket det kostar.
    Jag har både SEK och USD på mitt PayPal-konto och undviker att växla dem fram och tillbaka. Jag väljer istället att handla med den valuta som säljaren vill använda. Då slipper man kostnader för omvandling.
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2015-12-02 16:40:06 följande:
    PayPal har sin egen växlingskurs inkl. valutaomvandlingsavgift så logga in och kolla där hur mycket det kostar.
    Jag har både SEK och USD på mitt PayPal-konto och undviker att växla dem fram och tillbaka. Jag väljer istället att handla med den valuta som säljaren vill använda. Då slipper man kostnader för omvandling.
    Funkar det att handla för USD direkt via Pay pal även om man betalar med kort, eller måste man då sätta in pengar på ett Pay pal-konto?
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2015-12-02 16:43:57 följande:
    Funkar det att handla för USD direkt via Pay pal även om man betalar med kort, eller måste man då sätta in pengar på ett Pay pal-konto?
    Det går att betala direkt med USD. Vad det blir för växlingskurs vet jag däremot inte.
Svar på tråden Betala/överföra/mottaga pengar - metoder