• Micke8686

    att få hit sin sambo från utlandet

    Hej
    Jag har försökt få hit min sambo från utlandet i ca 8 månader sen vi förlova oss och det har bara varit strul med migrationsverket och nu ger dom oss avslag på grund att dom tror inte att vi är ihop fast att jag skickade bilder på oss och på vår förlovning. nu har jag bara 3 veckor att överklaga innan migrationsverket lägger ner ärendet. Hjälp! Vad ska man ta sig till?

  • Svar på tråden att få hit sin sambo från utlandet
  • Anonym (Advokat)

    Hej, jag behöver lite information om ärendet innan jag kan hjälpa dig.

    Var är din sambo ifrån?
    Hur gammal är ni?
    Har ni träffats något sedan ni ansökte?
     

  • Micke8686

    hej
    Hon är från Syrien.
    hon är 22 och jag är 29 år gammla vi är kristna.
    Nej vi har inte träffats sedan vi förlovas 23 march pga kriget i syrien. Det är inte så lätt att åka dit nu förtiden.

  • Anonym (Advokat)

    Okej, saken är den att man ska bevisa seriositet till Migrationsverket. Så länge ni inte är gifta då har ni bevisbördan på er sidan. Det vill säga att ni måste kunna bevisa att ni är seriösa. Det hade underlättat om ni träffades efter förlovningen i väntan på beslut. I ett annat land ex. Turkiet. 

    Du kan överklaga beslutet, men jag rekommenderar dig att anlita en advokat. Det kostar inte så jätte mycket. Ett par tusenlappar, om du har råd.


    Bor hon fortfarande i Syrien? 
    På vilken ambassad/ konsulat har hon genomfört sin intervju? 
    Blev det intervju för dig här i Sverige hos Migrationsverket eller fick du bara fylla i en blankett?    
    Är du själv svensk medborgare?
  • Micke8686

    A jag önska att det var så lätt fet går inga nästan inga flyg till eller från syrien för att hon ska kunna lämna Syrien så måste  hon åka in till libanon där libaneserna inte släpper in syrier hur lätt som hälst utan anledning. Hon flög 28 oktober till istanbul men det var jobbigt för henne att ta sig in i libanon som tur var hade hennes släkt någon kontakt i den livanesiska gränsen som släppte förbi henne. Jag önska att jag kunde ha träffat henne i istanbul men jag håller i ett projek som inte är så lätt att gå ifrån nur när det under slut fasen. Mina föreldrar ställde upp för oss.

    hon bor kvar i Syrien.
    hon gick på intervju i istanul turkiet.
    Jag fick inte gå på någon intervju eller någonting. jag fick bara fylla i blanketen som startade vårt ärende i april månad. Ambassaden vill att vi skulle skicka in bilder efter intervjun var färdig vilket jag gjorde 3 dagar efteråt så fick jag avslag.

  • Micke8686

    Ja jag är svensk medborgare jag är född här. Jag har levt hela mitt liv i Sverige och jag har inget annat medborgarskap en den svenska

  • Anonym (Advokat)

    Jag förstår din frustration. När det gäller Migrationsverket handlar allt om att vara seriös, kunna skicka in bevis och kan man hitta vägar att ses under tiden är det ett plus.

    I ert fall borde Migrationsverket dock ha tagit hänsyn till att det kan vara svårt/nästintill omöjligt att ses p.g.a kriget.

    Jag kan inte svara så mycket mer då jag inte vet på vilka grunder de har avslagit.
    Det står i beslutet hur deras motivering/tankar är.

    Hur länge har ni varit tillsammans innan förlovningen?
    Har du bifogat flygbiljett och chattloggar som bevis?
    Kanske ni har planer på att gifta er? Ett ev bröllopsdatum att lämna in.

    Som tidigare nämnt är bästa sättet att du överklagar på beslutet med hjälp av en kunnig och erfaren advokat. Det finns till och med en advokatfirma i Stockholm som tar emot ärende där personen ifråga inte har råd att betala.  

  • Anonym (?)

    Du har fått många goda råd av "advokat". Jag funderar över tex hur ni träffades och hur ni håller kontakten just nu. Har ni inte hörts av alls sedan mars eller hörs ni dagligen och finns bevis för det? Vilket språk talar ni? Har du varit där? Hon varit här?

    När min man kom hit visade vi att vi chattat många timmar varje dag, att jag besökt honom 7 gånger sedan vi träffades, foton på oss tillsammans från flera olika tillfällen, planer på att gifta oss, samt ivf-dokument.

  • Micke8686

    Vi vart ihop sen föra året när vi träffades i libanon det var enklare för syrierna att ta sig in i libanon då innan flyktingskrisen. Jag har känt henne sen 2008 då jag var i syrien på semester. Jag lärde känna henne via bekanta. Nej jag skickade aldrig någon chat log på grund av ingen frågade efter det och tanken slog mig aldrig. Dom frågade efter bilder bara vilket dom fick. Vi ska gifta oss så fort hon får komma hit planen från början var att fixa klart hennes papper och sen flyga ner gifta mig med henne sen flyga tilbaka med henne. Ja dom fråga faktist om bröllopsdatums datum men det är ju inte lätt o veta när vi blir klara med det här steget. Man blir ju frustrerad pga att det var många som sa till mig ta hit henne som flykting via någon smuglare det är enklast sa dom. Tidigare i år kostade det bara 50 000 men jag var naiv och vill gå den lagliga vägen och nu står man här och ångrar sig att man inte lyssnar på folk ibland.

  • Micke8686

    anonym
    endel av det du frågade har jag redan svarat på.
    Vi pratar dagligen på facebook eller whatsapp. Vi pratar för det mesta arabiska men även engelska. Hon får inte komma hit för att man behöver visum hit från den delaen av värden för att komma hit.

Svar på tråden att få hit sin sambo från utlandet