• Mama91

    Pengarna räcker aldrig till..

    Jag känner mig så uppgiven nu... Idag är det fösta advent och det enda jag gått och tänkt på idag är hur fasen allt ska gå ihop? Är 20kr ifrån att kunna betala sista räkningen och kvar finns inget efter det. Barskrapad till botten mu och har använt mina sista besparingar.. hur ska denna julmånaden sluta? Inga pengar till mat? Inga pengar till julklappar till barnen?

    Jag skäms som förälder att jag inte har lyckats! Jag skäms att jag inte kan hitta ett jobb som ger mig tillräckligt med aebetstimmar för att kunna betala räkningarna och det ska finnas pengar kvar till mat.. om jag ändå nån gång skulle kunna spara? Vad kommer hända? Jag sliter dom ett djur på jobbet för att jag ska bli omtyckt, uppskattad, och behövd. Så kanske jag får fler timmar.. men månaderna går ju en efter en... och nu sitter man här.. snart är det jul. Och det enda jag kan se framför mig är att mina barn en dag säger att dom hellre vill vara hos pappa för att mamma inte kan ge dom det dom behöver... det gör så ont i mig att den dagen kan komma.. har ändå lyckats med alla medel jag kan att hålla mig över ytan fram till nu.. jag vet inte va jag ska göra... älskar ju mina barn så otroligt mycket..

    Snälla ge mig tips och råd på vart man kan vända sig.? Behöver verkligen det.. och vill verkligen inte be någon om pengar.. :( <3

  • Svar på tråden Pengarna räcker aldrig till..
  • Mr Obvious

    Om du har en någorlunda fast inkomst kan du skaffa ett kreditkort (VISA eller MasterCard). Det du handlar i December ska då betalas i slutet av Januari. Betalar man allt på en gång blir det ingen ränta, annars blir det automatiskt en avbetalning med ganska hög ränta. Var väldigt noga med att betala kreditkortsfakturor i tid, för räntan räknas inte på hur många dagar sen du är. Betalar du för sent blir det direkt en månads ränta på hela beloppet!

    Du kan troligen få en kredit som är 20% av årsinkomsten.
    Kan man sköta sin ekonomi är ett kreditkort mycket bra.

    Storbankerna är ofta sämst. Bensinbolagens kort är bäst, och du behöver inte ens ha bil för att ha ett av deras kort.
    OKQ8 och Preem har ingen årsavgift och ger 1% bonus. Statoil är lika bra om du tankar minst 1000 liter/år.

    Ansök genast om ett kort från OKQ8 eller Preem så kanske julen är räddad.

    Ett annat alternativ är pantbanken.

  • Mama91

    Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig! Jag ska genast fixa det imorgon.. men är rädd för att inte ha råd att betala det sen.. Därför jag inte äger något krupit kort nu. Får en rätt dålig lön faktiskt och med två barn kan jag inte bo billigare.. så jag känner mig fast :(

  • trash panda
    Mama91 skrev 2015-11-30 00:48:31 följande:
    Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig! Jag ska genast fixa det imorgon.. men är rädd för att inte ha råd att betala det sen.. Därför jag inte äger något krupit kort nu. Får en rätt dålig lön faktiskt och med två barn kan jag inte bo billigare.. så jag känner mig fast :(
    Bostadsbidrag? Socialbidrag, om det är riktigt illa? Har hört att kyrkan kan hjälpa om det är så att du inte ens har pengar till mat.

    Kreditkort känns ju som en dålig lösning om du redan nu har svårt att betala dina räkningar.
  • Gizmo

    Kreditkort är ingen bra lösning, lånade pengar måste betalas tillbaka.
    Sälj det du kan via Blocket, Tradera, FB etc. 

    Ansök om försörjningsstöd & bostadsbidrag! 

  • SoulsWillRise
    Mr Obvious skrev 2015-11-30 00:37:45 följande:

    Om du har en någorlunda fast inkomst kan du skaffa ett kreditkort (VISA eller MasterCard). Det du handlar i December ska då betalas i slutet av Januari. Betalar man allt på en gång blir det ingen ränta, annars blir det automatiskt en avbetalning med ganska hög ränta. Var väldigt noga med att betala kreditkortsfakturor i tid, för räntan räknas inte på hur många dagar sen du är. Betalar du för sent blir det direkt en månads ränta på hela beloppet!

    Du kan troligen få en kredit som är 20% av årsinkomsten.

    Kan man sköta sin ekonomi är ett kreditkort mycket bra.

    Storbankerna är ofta sämst. Bensinbolagens kort är bäst, och du behöver inte ens ha bil för att ha ett av deras kort.

    OKQ8 och Preem har ingen årsavgift och ger 1% bonus. Statoil är lika bra om du tankar minst 1000 liter/år.

    Ansök genast om ett kort från OKQ8 eller Preem så kanske julen är räddad.

    Ett annat alternativ är pantbanken.


    Låter inte som en särskilt bra lösning. Pengarna måste ju betalas tillbaka förr eller senare. Och sen räkningar på det, det kan bli en dyr historia. Dyrare historia.
  • Annelie 76

    Kredit är INTE en lösning. Det kommer bara ställa till problem och du vill inte hamna hos kronofogden. DÅ kommer du ha problem.
    Denna jul får du nog svälja stoltheten och be om hjälp. Socialbidrag för att ev fylla ut inkomsten, matkasse och julklappar från välgörenhetsorganisationer. Kolla grupper på Facebook, med Frälsningsarmén och kyrkan. Det brukar finnas en del nu runt jul.
    Prata med chefen också om fler timmar. Hen kanske inte uppfattat att du vill jobba mer. Gissar att du även söker andra jobb, ge inte upp med det.
    Ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare, de kanske kan hjälpa dig innan det blir en total katastrof.

  • Grodis15

    Om du har bra kontakt med barnens pappa kanske han kan hjälpa dig lite denna månad med mat och några julklappar till barnen. Det ska ligga i hans intresse att barnen har det bra oavsett om de är hos dig eller honom.

    Kreditkort är absolut inte en bra idé. Man kan inte handla för pengar man inte har.

  • Magdalena03
    Gizmo skrev 2015-11-30 08:20:31 följande:

    Kreditkort är ingen bra lösning, lånade pengar måste betalas tillbaka.
    Sälj det du kan via Blocket, Tradera, FB etc. 

    Ansök om försörjningsstöd & bostadsbidrag! 


    Gå också till kyrkans daikon, de kan hjälpa till, särskilt för en ensamstående mamma som du.
  • mia maria

    Jag tycker att du har fått bra råd om hur du kan lösa denna julen o närmaste tiden.

    I förlängningen behöver du ju se över hur du ska lösa din arbetssistuation o ekonomi.
    Vad arbetar du inom? Vad har du för utbildning? Finns det möjlighet att vidareutbilda dig? Byta bransch?

  • Snuttispluttis

    Se över alla dina utgifter och ditt leverne. Jag insåg t.ex att den där parkeringsbiljetten för ynka 40 kr när jag parkerar i stan blir till 500 kr/månad pga att jag köper den så ofta. Parkerar istället 500 m länge bort, betalar hälften och får lite mer motion :)

  • Dockan

    Kolla upp organisationer som Stödkassen, kontakta kyrkan.... i vår stad finns ett urmysigt julbord på julafton för alla som vill gå (gratis), anordnas av ett fik. Ensamstående, pensionärer eller barnfamiljer med lite i kassan går dit. Kolla upp om det finns liknande i er stad? Då får du ich dina barn dessutom uppleva en fin gemenskap på jul.

    Prata med vänner, nära familj. Den du minst anar kanske ställer upp. Jag hade lätt gjort det. Kanske inte med allt, men många bäckar små....

    Jobbar som lärare och på min arbetsplats kom det fram att en tjej inte hade vinterjacka och skor pga ekonomi (i tonåren är det ibland knepigt med något för några tior från kupan). Vi var ett gäng unga kvinnor som jobbade där, alla hade någon jacka eller ett par skor som inte användes. Vi tog med så fick hon prova och välja ut. Arrangerades på någon timma..... men någonmåste fråga från början.

Svar på tråden Pengarna räcker aldrig till..