• Äldre 30 Nov 08:20
    30337 visningar
    181 svar
    181
    30337

    Pratar du dialekt?

    Jag vet inte hur det är med dig men jag älskar dialekter!
    Därför tänkte jag höra med dig hur det ligger till för dig.
    Pratar du dialekt eller inte och i så fall vilken Solig

    Här kan ni lyssna på härligt Älvdalsmål
    http://www.st.nu/kultur/hon-kan-tala-som-vikingarna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Äldre 30 Nov 08:24
    #1

    Lulemål ska det vara i så fall :)


    Borka rövar bort dina fötter
  • Äldre 30 Nov 08:25
    #2
    Borka skrev 2015-11-30 08:24:08 följande:
    Lulemål ska det vara i så fall :)
    Jag gillar Lulemål!
    Härligt gung och det låter så gott Solig
  • Anonym (H)
    Äldre 30 Nov 08:33
    #3

    Ja. Karlstadmål.

    Så gott som alla pratar väl dialekt. Några människor har väl flyttat runt så pass mycket att dialkten kanske inte är så utpräglad utan det finns drag av flera olika dialekter. Men en grundialekt brukar lysa igenom.

    Har träffat på en del folk (från Uppsala och Sthlm) som själva anser att de inte har dialekt. Jag skulle dock kunna placera dem i rätt del av Sverige utan problem.

  • Anonym (Böööö­rlääää­nge)
    Äldre 30 Nov 09:31
    #4

    Borlänge mål isåfall :) fast inte dalmål :)

  • Äldre 30 Nov 09:57
    #5

    Jag vet inte riktigt hur jag pratar. Jag är född och uppvuxen i Stockholm med föräldrar från Tornedalen. Nån slags påverkan har väl deras dialekt haft på mig eftersom jag genom åren fått frågan om jag kommer från Finland.

  • Äldre 30 Nov 09:57
    #6

    Japp. Pratar småländska (Kronoberg). Nu för tiden något uppblandad med blekingska. 15 år i Karlskrona sätter sina spår.
    Alla har väl någon dialekt?

  • Äldre 30 Nov 10:08
    #7

    När jag pratar med min familj (den jag växte upp med) och släkten pratar jag Björbomål. Inte många som fattar vad man säger då :) men i vardagen pratar jag mer normalt.

  • Anonym (Gräns­fall)
    Äldre 30 Nov 10:19
    #8

    Jag bor på gränsen mellan Värmland och Närke. När jag jobbade i Karlstad tyckte inte mina kollegor att jag pratade riktig värmländska. När jag jobbade i Örebro däremot tyckte dom att jag var en riktig värmlänning när jag pratade. Spännande med dialekter!

  • Äldre 30 Nov 10:54
    #9

    Jodå, dalmål. Dock inte särskilt bred sådan. Maken kan bre på ordentligt när han pratar med sin familj dock
    Hatade det när jag var i tonåren och försökte dölja det, men idag tycker jag det har sin charm, precis som alla dialekter.

  • Äldre 30 Nov 11:23
    #10

    Ja, och jag byter dialekt på nolltid.

Svar på tråden Pratar du dialekt?