• Leffat

    Första hunden, vilken ras?

    Hej på er! Jag och sambon har precis köpt bostadsrätt (radhus) och nu har vi för första gången möjlighet att ha hund. Jag har nämligen varit emot det tidigare då vi bott i en höghuslägenhet. Men nu har vi en egen liten tomt, skogen kring hörnet och en massa spännande vandringsstigar som går hur långt som helst i terrängen, perfekt för en hund tycker vi!

    Ingen av oss har haft hund tidigare, så vi har ingen erfarenhet på det sättet, annat än att ha varit hundvakt nån gång och varit kring hundar "passivt" genom att våra vänner har hund o.s.v. Vi går väl lite på utseende måste jag erkänna, och vill egentligen ha en vacker/gullig hund, gärna långhårig eller semilånghårig. De raser vi drömt om är Samojed, Sheltie, Border Collie, Australian Shepherd, Tollare eller Mittelspitz/Kleinspitz/Pomeranian. Eftersom vi inte är så jätteaktiva av oss måste vi nog tyvärr plocka bort åtminstone Border Collie, Australian Shepherd och Tollare från listan, eftersom de lär vara alldeles för krävande för oss. Det kanske blir aktuellt i framtiden, när vi har mer hundvana/aktivare liv. Men av de som kvarstår, vad tror ni skulle passa oss? Det vi önskar är:
    - En lugn, stabil och gosig hund
    - Stillsam, men gillar ändå att busa och leka
    - Klarar sig med kortare promenader
    - Mår bra även utan agility/massa lydnadsträning/allmän aktivitet varje dag
    - Går bra ihop med småbarn, som planeras inom 3 år

    Om ni har förslag på andra raser som jag inte nämnt så får ni gärna kommentera, de jag listat är som sagt endast p.g.a utseendet egentligen. Kan finnas många fina raser jag missat. :) 

  • Svar på tråden Första hunden, vilken ras?
  • Anonym (Anonym)

    Grand danois alla dagar i veckan. Nu är det långt ifrån raserna ni kollat på men på punkterna du skrev så passar en grandis utmärkt in. Man hittar ingen bättre familjehund. Viktigt att tänka på är att en grandis inte ska röra sig allt för mycket när den växer och man ska undvika lek och bus en timme innan och efter maten pga ökad risk för tarmomvridning t.ex.. Det ÄR en stor hund och den tar mycket plats. Betydligt större och dyrare ras än pomerarian men så värt det. Tycker jag..

  • Svennis

    Plocka bort även border från listan

    Håller med föregående, en större hund är i grunden lugnare. Det som gäller för grandis under uppväxten gäller alla större hundar.

    Själv har jag/vi haft pyreneisk mastiff i 13 år nu. En, två, tre åt gången och ett gäng med valpar har passerat. De är långhåriga men kräver minimalt med pälsvård. Är lugna inomhus, trygga i sig själva utomhus, är mycket anpassningsbara till sina ägare. Man bör som förstagångsägare köpa en tik.

    Vill ni ha en något mindre hund men ändå långhårig så kolla in New Foundlandshund t.ex

  • sugarfree

    Jag har en sheltie och skulle säga att en sån kan passa er utmärkt :) min är väldigt gosig, lugn och anpassar sig till omständigheterna samtidigt som han kan vara busig ibland!

    Vad menar ni med kortare promenader? Alla hundar, oavsett storlek, behöver ordentligt med motion.

    Angående den mentala stimulansen rekommenderar jag aktivitetsleksaker, t.ex en kula så roar de sig själva. Annars är det smidigt att göra lite tricks på promenaden :)

  • Anonym (Hundraser)

    En hund är inget man skaffar bara sådär. Det kräver engagemang, tid och tålamod. Till exempel har ni inte skrivit om hunden behöver vara själv på dagarna. Har ni koll på hur lite tid en hund bör vara ensam?

    - En lugn, stabil och gosig hund - detta beror helt på hur ni motionerar och uppfostrar er hund.

    - Stillsam, men gillar ändå att busa och leka - större hundar är generellt lugnare hundar.

    - Klarar sig med kortare promenader - ingen hund klarar sig med kortare promenader.

    - Mår bra även utan agility/massa lydnadsträning/allmän aktivitet varje dag - agility är en sport och det väljer man själv om man vill hålla på med. Men någon form av mental träning varje dag mår vi alla bra av, så självklart behöver även en hund det. Allmän aktivitet är samma sak. Vill ni ha en lugn och stabil hund, är inte det något som kommer i färdigt paket. Det jobbar man med.

    - Går bra ihop med småbarn, som planeras inom 3 år - här måste man läsa in sig på den specifika rasen man är intresserad av.

    Men nu när jag tänker efter finns det faktiskt en hund som är stabil och lugn men älskar att gosa. Kräver ingen motion eller träning. Googla "my friend hund". För den passar era önskemål.

  • Dexter dot com

    Varför vill ni ha hund ? Hur mycket tid tänker ni lägga per dag på motion och aktivering, hur länge kan ni vara hemma med valpen på heltid och vart ska valpen vara när ni jobbar?

    Att ha hund i lägenhet går utmärkt och bara för man bor i radhus betyder det ju inte att man självklart ska skaffa hund utan allt handlar ju om vad man kan erbjuda hunden och hur stort hundintresse man har.

  • Dockan

    Jag har bott på 25 kvm med två stora brukshundar (som student visserligen så visste ju att det var "bara" 2 år). Det gick utmärkt då vi var ute 3-4 h varje dag + rastrundor (samt hade minst fyra pass träning i veckan med lydnad och spår). Jag reser alltid ragg när folk säger att man ska ha hus för att ha hund... Vad ska huset göra åt er? Ska huset aktivera hunden?

    Ni skriver själva att ni vill ha en lugn ich gosig hund, då kommer ni vara tvugna att göra aktiviteter ute - många, långa och dagligen. Även en sällskapshund behöver en längre morgonrunda för att vara rastad för ev arbete, samt en kort rastning på dagen, riktig promenad/aktivitet(typ leta godis eller riktigt bus) samt en nattnibgarunda. Som minimum.

    Titta på riktiga sällskapsraser, typ fransk bulldog osv. Ring SKK - be om råd. De kan många hundraser!

    Sen finns det alltid individer i rasen som kräver mer eller mindre. En grandis kan vara rätt soft, men kan också som en väns kräva mycket motion (hon har med hunden då hon rider dagligen).

    Jag vill inte låta elak. Tyvärr är det många som tycker hunden är dryg och jobbig - men egentligen är den bara understimulerad. Kanske brinner jag för det extra då min första hund var en omplacering från ett hem som gjorde inget med henne - sen sa det till uppfödaren att "hunden är dum i huvudet" och ville lämna tillbaka henne. Visst krävde hon otroligt mycket, men efter 2 år så doftade hon bara hemma. Myste i soffan och gosade inne, samt röjde järnet ute.

    Tänk över noga det här med att vara ensam. Dels måste hunden under en längre tid tränas till att vara ensam, dels kommer den behöva rastas på dagen. Även kvällar, man kan inte jobba 8 h, hem och rasta sen lämna hunden för att träna på gym 2 h. Det är lite som en lightcersion av barn.

    PS Hillade dock kommentaren av många fina, spännande promenadstigar! :)

  • Leffat
    Tack för kommentarerna! Ska absolut kolla upp de raser ni lyft fram. :)

    Angående ensamtid så jobbar vi båda 8-10h per dag 5 dagar i veckan, det gör väl de flesta, egentligen? Varierande tider i och för sig, så ibland kan sambon vara hemma när jag är i jobb men oftast är vi borta samtidigt. Om inte hunden kan vara ensam den tiden så förstår jag inte hur andra gör som jobbar och har hund. Valpstadiet undantaget, förstås, vi har föräldrar som kan hjälpa beroende på hur länge nån av oss kan vara hemma.

    Angående att vi ska googla på "my friend hund" visste jag väl skulle komma, såna kommentarer är inte till någon hjälp, det vet ni.

    När jag skriver att vi önskar att hunden klarar sig med lite kortare promenader menar jag att man inte behöver gå 3 km fem gånger om dagen liksom, plus stimulerande lek 3 timmar. Utan 15 minuter går bra någon gång, 1 timme någon gång. Finns ju förvånansvärt många som går ut var tredje-fjärde timme, 30 min-1 timme per gång. Hur såna personer får ihop jobb/fritid/småbarn med hunden förstår jag inte. Behöver alla hundar 5-7 timmar promenader per dag så kan jag hålla med om att hund inte är för oss då vi inte kommer ha tid med det ihop med jobb och kommande barn. Men då förstår jag som sagt inte hur någon här i världen har tid med hund, som jobbar och har andra intressen utöver hunden.

    Hur mycket tid per dag vi kan lägga på motion och lekar är lite svårt att säga, jag tror det blir mer än jag säger nu oavsett, för hunden lär bli en så stor del av vårt liv att man automatiskt vill göra saker tillsammans. Men uppskattningsvis 2 timmar promenader, 30 min-1 timme lek på vardagar, kanske? Mer på helgerna då vi har mer tid.
  • Deceree1

    Jag känner en hund som är det mest kärleksfulla jag nånsin varit med om. Helt otrolig. Han kommer fram och vill kramas och kan stå stilla och kramas hur länge som helst. Rasen heter Pumi och påminner lite om pudel men mycket vackrare. Han tittar rakt in i ögonen på en och är så kontaktbar så det är inte klokt.

    Nu vet ju inte jag om alla Pumi är såna men den här är det. Hade jag inte hund redan så hade jag klart valt en Pumi. Det är så lagom storlek också. Varken liten eller stor. Men helt underbar. Väldigt lugn inne och nöjd med väldigt lite. Vill mest kramas. Och busa ute förstås :)

  • Leffat

    Jag kom också precis på att sambon ju faktiskt har ett jobb där hunden skulle kunna följa med, han jobbar i natur och skog med maskiner. Mycket spring för en hund som klarar att vara lös, med andra ord. Tyvärr tillåter inte mitt jobb hundar.. Hundvakt skulle säkert någon av våra pensionerade föräldrar kunna åta sig de övriga dagarna, då i alla fall mina pratat om att skaffa hund men inte gjort det p.g.a att det kan vara för tungt för dom på heltid.

  • Deceree1
    Leffat skrev 2015-12-01 10:15:46 följande:

    Jag kom också precis på att sambon ju faktiskt har ett jobb där hunden skulle kunna följa med, han jobbar i natur och skog med maskiner. Mycket spring för en hund som klarar att vara lös, med andra ord. Tyvärr tillåter inte mitt jobb hundar.. Hundvakt skulle säkert någon av våra pensionerade föräldrar kunna åta sig de övriga dagarna, då i alla fall mina pratat om att skaffa hund men inte gjort det p.g.a att det kan vara för tungt för dom på heltid.


    Det är ju perfekt:) bästa förutsättningarna ju:) kolla upp Pumi nu då:) bästa kramkompis man kan ha.
  • Dockan
    Leffat skrev 2015-12-01 09:41:54 följande:

    Tack för kommentarerna! Ska absolut kolla upp de raser ni lyft fram. :)Angående ensamtid så jobbar vi båda 8-10h per dag 5 dagar i veckan, det gör väl de flesta, egentligen? Varierande tider i och för sig, så ibland kan sambon vara hemma när jag är i jobb men oftast är vi borta samtidigt. Om inte hunden kan vara ensam den tiden så förstår jag inte hur andra gör som jobbar och har hund. Valpstadiet undantaget, förstås, vi har föräldrar som kan hjälpa beroende på hur länge nån av oss kan vara hemma.Angående att vi ska googla på "my friend hund" visste jag väl skulle komma, såna kommentarer är inte till någon hjälp, det vet ni.

    När jag skriver att vi önskar att hunden klarar sig med lite kortare promenader menar jag att man inte behöver gå 3 km fem gånger om dagen liksom, plus stimulerande lek 3 timmar. Utan 15 minuter går bra någon gång, 1 timme någon gång. Finns ju förvånansvärt många som går ut var tredje-fjärde timme, 30 min-1 timme per gång. Hur såna personer får ihop jobb/fritid/småbarn med hunden förstår jag inte. Behöver alla hundar 5-7 timmar promenader per dag så kan jag hålla med om att hund inte är för oss då vi inte kommer ha tid med det ihop med jobb och kommande barn. Men då förstår jag som sagt inte hur någon här i världen har tid med hund, som jobbar och har andra intressen utöver hunden.

    Hur mycket tid per dag vi kan lägga på motion och lekar är lite svårt att säga, jag tror det blir mer än jag säger nu oavsett, för hunden lär bli en så stor del av vårt liv att man automatiskt vill göra saker tillsammans. Men uppskattningsvis 2 timmar promenader, 30 min-1 timme lek på vardagar, kanske? Mer på helgerna då vi har mer tid.


    Jag jobbar heltid med. Inte det jag vänder mig mot. Snarare att hunden bör rastas en gång/jobbdag. I vårt fall har vi hundgård med uppvärmd hundkoja så att hundarna kan komma ut och kissa, dessutom går vi lite omlott så blir ca 7 h per dag ensamma.

    Däremot får man vara beredd på att under vardagarna måste man hem direkt och det är svårt att vara iväg 2 h eller mer vardagskvällar om inte hunden kan följa med. För en hund som tillbringar mer än 10 h ensam per dag får ju inget vidare hundliv, det måste väl även du hålla med om?

    Tyvärr är det många som inte helt inser vad det innebär att äga hund, ändrar sig och omplacerar unga (tonårstrotsiga ofta) hundar.

    En ren sällskapshund kan säkert fungera, ring och kolla med SKK för råd utifrån er situation. Och önskar man att ha dem lugna inne, får man se till att energin kommer ut på annan plats. ;)
  • Dexter dot com
    Leffat skrev 2015-12-01 09:41:54 följande:
    Tack för kommentarerna! Ska absolut kolla upp de raser ni lyft fram. :)

    Angående ensamtid så jobbar vi båda 8-10h per dag 5 dagar i veckan, det gör väl de flesta, egentligen? Varierande tider i och för sig, så ibland kan sambon vara hemma när jag är i jobb men oftast är vi borta samtidigt. Om inte hunden kan vara ensam den tiden så förstår jag inte hur andra gör som jobbar och har hund. Valpstadiet undantaget, förstås, vi har föräldrar som kan hjälpa beroende på hur länge nån av oss kan vara hemma.

    Angående att vi ska googla på "my friend hund" visste jag väl skulle komma, såna kommentarer är inte till någon hjälp, det vet ni.

    När jag skriver att vi önskar att hunden klarar sig med lite kortare promenader menar jag att man inte behöver gå 3 km fem gånger om dagen liksom, plus stimulerande lek 3 timmar. Utan 15 minuter går bra någon gång, 1 timme någon gång. Finns ju förvånansvärt många som går ut var tredje-fjärde timme, 30 min-1 timme per gång. Hur såna personer får ihop jobb/fritid/småbarn med hunden förstår jag inte. Behöver alla hundar 5-7 timmar promenader per dag så kan jag hålla med om att hund inte är för oss då vi inte kommer ha tid med det ihop med jobb och kommande barn. Men då förstår jag som sagt inte hur någon här i världen har tid med hund, som jobbar och har andra intressen utöver hunden.

    Hur mycket tid per dag vi kan lägga på motion och lekar är lite svårt att säga, jag tror det blir mer än jag säger nu oavsett, för hunden lär bli en så stor del av vårt liv att man automatiskt vill göra saker tillsammans. Men uppskattningsvis 2 timmar promenader, 30 min-1 timme lek på vardagar, kanske? Mer på helgerna då vi har mer tid.
    Dom flesta spar ju semester och är hemma 5-6 veckor efter varann dvs ett par månader när valpen hämtas. Den ska hinna boa in sig och bonda med er + skolas in hos hundvakten under den tiden. Att lämna en hund 8-10 timmar per dag är i mina ögon djurplågeri och vad är vitsen med att ha hund när den bara ska ligga ensam?
    Har man tur så klarar en vuxen hund 4-5 timmars ensamhet per dag dvs man lämnar inte hunden, är hemma nån timme och lämnar den ingen men många hundar klarar det absolut inte och det är lång träning innan hunden fixar så mycket ensamhet så hundvakt /dagis är ett måste.
    Att rasta/motionera sin hund var 4.e timme är helt normalt och 3 timmars promenad/dag är ju inte speciellt mycket om du slår ut det 16 timmar. Att ha hund är ju ingen rättighet utan mest bara skyldigheter att tillgodose hundens behov och är man inte beredd att lägga väldigt mycket tid, engagemang och pengar så blir hunden ofta en belastning och irritationsobjekt vilket inte är rättvist alls mot hunden. 

    Om ni kan ordna hundvakt så tycker jag ni ska titta på rena sällskapshundar, rasgrupp 9 som är nöjda med sällskap, motion och lite vardagsaktivering.

    Personligen gillar ja Bichonraserna och Maltesern som är rätt okomplicerade raser.
  • guinevere

    Om hunden kan följa med din kille på jobbet passar tex en Sheltie jättebra! Om inte så är 8-10 timmar ensamhet på tok för mycket för alla hundar, tyvärr. Det handlar inte så mycket om att de behöver rastas utan om att det helt enkelt är för mycket ensamtid.

    Sheltien är väldigt anpassningsbar och klarar tex av att familjen råkar bli sjuk så att det blir lite mindre stimulans några dagar. Men det är också en väldigt undergiven hund så det är viktigt att uppfostra dem med positiv förstärkning! Men med positiv förstärkning är de oerhört snabblärda för det är smarta små vovvar!

  • Dockan
    Dexter dot com skrev 2015-12-01 10:56:14 följande:

    Dom flesta spar ju semester och är hemma 5-6 veckor efter varann dvs ett par månader när valpen hämtas. Den ska hinna boa in sig och bonda med er + skolas in hos hundvakten under den tiden. Att lämna en hund 8-10 timmar per dag är i mina ögon djurplågeri och vad är vitsen med att ha hund när den bara ska ligga ensam?

    Har man tur så klarar en vuxen hund 4-5 timmars ensamhet per dag dvs man lämnar inte hunden, är hemma nån timme och lämnar den ingen men många hundar klarar det absolut inte och det är lång träning innan hunden fixar så mycket ensamhet så hundvakt /dagis är ett måste.

    Att rasta/motionera sin hund var 4.e timme är helt normalt och 3 timmars promenad/dag är ju inte speciellt mycket om du slår ut det 16 timmar. Att ha hund är ju ingen rättighet utan mest bara skyldigheter att tillgodose hundens behov och är man inte beredd att lägga väldigt mycket tid, engagemang och pengar så blir hunden ofta en belastning och irritationsobjekt vilket inte är rättvist alls mot hunden. 

    Om ni kan ordna hundvakt så tycker jag ni ska titta på rena sällskapshundar, rasgrupp 9 som är nöjda med sällskap, motion och lite vardagsaktivering.

    Personligen gillar ja Bichonraserna och Maltesern som är rätt okomplicerade raser.


    Tycker du är spot on på mycket. Men visst finns det en hel del hundar som klarar mer än 4 h ensamma, problemet är att man inte vet vilken individ man får när man köper. Man måste ju planera för scenariot går inte alls... Att det kan behövas dagis, rastare eller att hunden följer med husse.

    Har i perioder haft hunddagis till min ena hund. Sen bestämde hon sig som äldre för att hon inte ville gå. Hon blev supernöjd mina korta jobbdagar då hon fick vara hemma bara. Förmodligen en åldersgrej. Vi hade ett toppen dagis med massa aktivering, men det plus träna/tävla blev alldeles för bra. Så då fick jag finna tiden att rasta på lunchen..,.

    Bara att hänga med i svängarna, tänka igenom allt innan gör det bäst för alla. <3
  • Anonym (Hundraser)

    Jag tycker att du är otroligt naiv men har hjärtat på rätta stället. Men tyvärr är det folk som du som gör att blocket svämmar över av hundar mellan ett och två år gamla (den "jobbiga" perioden) då man inte orkar med hunden längre. Man ville ha en lugn och gosig hund som ligger i soffan och är väluppfostrad och kan hålla sig utan att kissa i åtta timmar (försök själv att hålla dig en hel dag). Istället fick man ett energiknippe som biter på skor och precis efter att ha badat hoppar i största gyttjepölen. För så gör hundar! Och jag överdriver inte! Sen när hundarna börjar bli över tre år ändras ofta deras beteende. De blir lugnare och mer tillfreds i livet. Detta är nu väldigt generellt såklart, men bara din inställning att du vill ha en lugn och gosig hund visar på att du är naiv. Jag tycker inte att ni är mogna för en hund.

  • klumpedumpe

    Tycker folk är lite väl hårda med dig.
    Naturligtvis kräver hundar en del. Att ha hunden ensam 8h i sträck är väl dessutom olagligt om jag inte missminner mig. Men nån av er kanske kan ränna hem på lunchen och rasta?
    Och ja, många jag känner tar korta men många promenader med sina hundar och vissa andra tar 2-3 rejäla promenader på några timmar och släpper ut hunden på baksidan för att kissa mellan promenaderna. Hundar är faktiskt rätt anpassningsbara förutsatt att de får sina behov tillgodosedda - det gäller bara att ni är lyhörda och uppmärksamma på vad hunden vill.

    Som andra föreslagit så kräver alla hundar stimulans men jag känner att de andra underlåter att nämna att en engelsk bulldogg kräver myyyyycket mindre än en siberian husky till exempel.
    Mitt tips är att göra upp en plan för hur mycket tid ni är villig att lägga på hunden när det kommer till promenader, lek, pälsvård och träning (t ex lydnad, för lydnad måste man faktiskt träna med alla hundar om man inte vill ha en huligan).
    Sen kollar ni igenom raslistan (kopahund.se är skk:s fantastiska sida med råd) och läser på om rasernas behov och omdömen.
    Det är bästa sättet att hitta en hund som kan trivas med er och som ni kan trivas med.

    Och kom ihåg att bara för att ni kanske kikat på fel ras (border collie går fetbort, precis som ni skriver) betyder inte det att ni inte borde skaffa hund över huvud taget.
    Lycka till!

  • Anonym (Lillajag)

    Tycker mycket av det ni säger låter vettigt. Dock inte detta med ensamtid. Där nåste ni ha en lösning de dagar ni båda är borta mer än 5-6 timmar. Och ha den lösningen klar redan innan ni skaffar valpen. Och dessutom hur ni ska göra innan den blir vuxen. Innan den är 1 år bör den inte vara själv mer än 3-4 timmar. Finns olika lösningar, hunddagis är vanligt nuförtiden. Men dessa har oftast lång kö och en del regler man måste anpassa sig till så kolla upp det innan. Alt nån förälder/vän som kan ställa upp. Annars kan man annonser om hjälp. Men som sagt lös dessa "problem" INNAN ni skaffar hunden. Även så måste man vara hemma med sen de första månaderna så många sparar semester eller har olika semestrar om man är flera i ett hushåll. Dssa tips är om allt flyter på bra. Har ni otur kan ni få en hund där allt tar mkt längre tid eller tilåmed en hund som inte går att lämna själv. Då måste man ha tänkt ut en lösning för detta med.

    Lycka till!

  • CompelledInk

    Jag tror nog som tidigare skrivit att en Grand Danois är nog mycket bra! En stor hund om man vill ha det, annars är det väl de mindre, knähund raserna haha, lätta att hantera för deras storlek :)

Svar på tråden Första hunden, vilken ras?