• Anonym (ftyuiopklöjhg)

    Hur ser ni på detta?

    Scenario:

    Mamman och pappan har inte så god kontakt. Mamman vill gärna ringa i tid och otid, pappan vill helst inte ha någon som helst kontakt förutom vid ev förändringar vid umgänge eller om det finns särskilda saker som måste berättas vid umgänge.
    Pappan är ingen superengagerad pappa pga att han aldrig velat ha barn, och vill eg inte ha umgänge alls, men känner att barnet har rättighet att lära känna honom också så han har umgänge iaf. Mamman är sur över detta och hade hoppats på att pappan skulle ändra sig när hon väl blev gravid. Istället gjorde pappan slut och har idag endast helgumgänge med sitt barn och bara en helg i månaden pga avståndet. Istället har pappan tagit obetald semester de ggr det gått (när hans chef har godkänt det) och haft lite fler dagar på raken.

    Pappan har snöjour varannan helg och är alltså beroende av att ha barnet de helger han inte har det. (Udda helger) Firman är liten och det är få som kan byta helger då de också måste få övrig verksamhet dagtid att gå ihop.
    Detta år är det 53 v vilket innebär att det blir knas med helgerna. Det blir alltså en vecka extra som mamman har barnet för att de ska komma i takt med pappans jourhelger. Mamman är arg för detta och vill istället att pappan har en extra helg, eller byter helger varje år som det blir så här, dvs att någon av hans arbetskollegor går med på att byta helger för jour. Pappan vill inte. Mamman ringer varje dag och skriker om detta.

    Hur ser ni på saken? Pappan kan inte påverka sitt jobb men skulle kunna ha barnet en extra helg men han vill alltså inte det.

  • Svar på tråden Hur ser ni på detta?
  • Anonym (n)

    allt kan inte stå och falla för att det är 53 veckor i almanackan? Herre gud, det där måste ju gå att lösa

  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (n) skrev 2015-11-30 22:27:13 följande:

    allt kan inte stå och falla för att det är 53 veckor i almanackan? Herre gud, det där måste ju gå att lösa


    Men det kan de inte. Pappan håller fast vid att det får gå fem v emellan denna gång och mamman att han får ta en extra helg eller byta jourhelger.
  • Kjell2
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-11-30 22:36:04 följande:

    Men det kan de inte. Pappan håller fast vid att det får gå fem v emellan denna gång och mamman att han får ta en extra helg eller byta jourhelger.


    Hur är det reglerat i umgängesavtalet?
  • Anonym (Ella)

    Hade jag varit mamman hade jag accepterat det, onödigt att bråka om en extra vecka. Sen att pappan är ganska oengagerad, ja det är väl så det är, blir inte att bråka om en vecka om.

  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Kjell2 skrev 2015-11-30 22:38:58 följande:
    Hur är det reglerat i umgängesavtalet?
    Jag tror inte de har ett skriftligt avtal faktiskt. Isf har de nog bara kort och gott skrivit var fjärde vecka udda helger eller något sådant. Jag får fråga.

    Jag är syskon till mamman som träffade pappan via mig. Pappan är min bästa vän. Tänkte att jag skriver detta ifall nån undrar varför jag lägger mig i.
    Har inte lagt mig i självmant, men båda vänder sig till mig så jag tänkte att jag frågar här innan jag säger något. Hittills har jag bara lyssnat och försökt få syrran att lugna sig med sitt skrikande.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (Ella) skrev 2015-11-30 22:41:47 följande:

    Hade jag varit mamman hade jag accepterat det, onödigt att bråka om en extra vecka. Sen att pappan är ganska oengagerad, ja det är väl så det är, blir inte att bråka om en vecka om.


    Med oengagerad menar jag att mellan umgängestillfällena så engagerar han sig inte i barnet, han tar för givet att mamman kan sköta sin tid med barnet själv. Mest för att han inte vill ha kontakt med henne, ringer hon och säger att barnet vill prata så pratar han med barnet. När han har barnet är han verkligen med barnet. De gör saker ihop, går i skogen, till lekparken osv. Men emellan som sagt är han oengagerad.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)

    Som tillägg, mamman vill att pappan har mer umgänge och tar mer ansvar. Men hon vägrar flytta till pappans ort trots att hon inte har jobb och ingen släkt på orten hon själv bor på. Här kan hon få både jobb och bostad samt har släkt här men hon vägrar.
    Hon är också jättearg för att pappan hittat en ny kvinna som han dessutom gifte sig med. Hon anser att den kvinnan fick det hon skulle ha.

  • Anonym (Dhhjvvkkc)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-11-30 22:47:34 följande:

    Som tillägg, mamman vill att pappan har mer umgänge och tar mer ansvar. Men hon vägrar flytta till pappans ort trots att hon inte har jobb och ingen släkt på orten hon själv bor på. Här kan hon få både jobb och bostad samt har släkt här men hon vägrar.

    Hon är också jättearg för att pappan hittat en ny kvinna som han dessutom gifte sig med. Hon anser att den kvinnan fick det hon skulle ha.


    Bittert låter det som!! Hon har väl inte så mkt val när han är sån.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (Dhhjvvkkc) skrev 2015-11-30 22:53:12 följande:
    Bittert låter det som!! Hon har väl inte så mkt val när han är sån.
    Ja, hon är bitter. Hon hade planerat giftermål för dem båda, dock inte frågat honom. När hon sen slutade med preventivmedel utan att säga till och blev gravid så flyttade han hem till sin lgh igen. 

    Nej, jag tänker att om pappan vägrar byta/ta extra helg så vad kan hon göra? Hon kommer inte vägra hans fortsatta umgänge, hon är för mån om sina barnfria helger för det. Men jag hoppas hon slutar ringa och skrika på honom men hon lyssnar inte på det örat utan anser att jag ska övertala honom. Han å sin sida bara suckar och tycker synd om mig som hamnar emellan, men det bryr jag mig inte så mycket om.

    Min syrra är, tyvärr, inte någon sympatisk människa.
  • Anonym (H)

    Att de ska söka hjälp hos familjerätten att komma överens om ett rimligt umgänge pch ha det nedskrivet. Det är väl egentligen det enda de kan göra.

    Har de någon form av överenskommelse typ "udda helger" ska de följa denna tills de kommer överens om något annat. Så är de oense är det det som står i uppgörelsen som gäller. Måste vara det bästa när båda är oflexibla.

Svar på tråden Hur ser ni på detta?