• Anonym (Trött)

    Oengagerad pappa

    Vad gör man när pappan i familjen prioriterar allt annat än familjen på sina lediga dagar? Han jobbar mycket intensivt i perioder, med kvällar, nätter och helger och har lång ledighet mellan dessa, men även helt lediga strödagar. Vi har en 6-åring och en 1-åring ihop och han har två större barn som är hos oss ungefär varannan helg.

    När hans stora barn är hos oss så är han en närvarande, engagerad pappa som verkligen tar sig tid med alla sina barn. Han fixar maten, åker på aktiviteter och är full av idéer. När de är inte är här så faller allt platt. Då är det hans intressen som står i fokus. Han hjälper till med läggning och sköter det mesta ute på gården (vi har djur), men 6-åringen får minimalt med tid med sin pappa och 1-åringen bryr sig väl inte så mycket egentligen, men jag behöver få komma ut ur huset ibland (jag är föräldraledig och gör inget utan att minst ett barn är med). Det är så deprimerande! Det är jag som får se till att aktivera vårt stora barn som inte går på fritids, fixa med kompisar, se till att hon får med sig gympakläder till skolan, att hon kommer iväg på de få aktiviteter hon har har i veckorna och att hon sköter hygienen. Jag sköter även minst 80 % av hushållssysslorna, skulle jag inte göra det så skulle huset gro igen. Han är mest oengagerad och tar inte tag i saker, papper som ska skrivas under blir liggande om inte jag påminner osv. Finns liksom ingen lust till annat än det han tycker är viktigt.

    Jag irriterar ihjäl mig på att det ska vara så här! Jag ser ju att han kan engagera sig, men det är verkligen skillnad när hans andra barn här här och inte. Det är som att han har dåligt samvete för sina stora barn som han träffar så sällan och vill kompensera för detta och att våra mest ska vara nöjda med hans kvantitetstid. Vårt stora barn längtar efter pappatid och vill bli sedd, men hon får mest följa med när han ska göra något och vara nöjd så. Ska hon få göra något för sin egen skull så är det när jag bestämmer aktiviteter och genomför dem. Ibland följer han med då men han tar ALDRIG initiativ till att göra familjeaktiviteter om hans stora barn inte är här. 

    Jag har som f-ledig hamnat i hemmafrufällan och tar hand om barn och hem medan han gör det han tycker är viktigt på sin lediga tid. Har satt ner foten några gånger men får mkt lite förståelse för att vi också behöver lite av hans tid och att han kanske kunde hitta på något med sina minsta barn så att jag får lite andrum och de får pappatid. Men det händer inget, han kan verkligen inte prioritera så att alla blir nöjda. Hur ska jag tänka runt det här? Kräver jag för mycket?

    OBS! Jag tycker om hans stora barn och de trivs här, anledningen till att de inte är här mer är pga att de bor så långt bort att det inte funkar med skolan under veckorna. Så ni behöver inte hacka på mig om att jag har något emot bonusarna för så är det INTE.

  • Svar på tråden Oengagerad pappa
  • Anonym (&&)

    Nej det låter inte som att du kräver för mycket. Parrådgivning?

  • Sophan

    Kan du inte bara boka in något och säga det till honom att "nu ska jag iväg så du får ta barnen" och sen dra bara? Så får han lösa det helt enkelt.

  • Anonym (Trött)

    Han löser det om jag åker, inga problem. Men det finns liksom ingen tid över, utan han ser till att hålla sig aktiverad utomhus eller hemifrån all ledig tid, så ska jag göra något så måste jag ha lite framförhållning eller känna det som att jag sabbar hans grejer som han tänkt fixa just den dagen. Så är han tidsoptimist också och lite Alfons "ska bara" så när han är klar med sitt på en ledig dag så är det mörkt ute och det var den dagen liksom. Jag vill att han ska planera in tid för sina barn också, men det händer aldrig. Kan han lägga flera timmar i veckan på världsliga ting för sitt eget nöjes skull eller hjälpa andra, så måste han ju för 17 kunna lägga 2 timmar i veckan åt att umgås med åtminstone ett av sina barn kan jag tycka. Men det får liksom vänta tills de stora barnen kommer. Det är fasen som att vara ensamstående ibland. Kan inte ens ta en promenad, då får jag göra det på de tre timmar om dagen som stora barnet är på skolan, men då sover lilla barnet och jag brukar passa på att plocka/tvätta/vila den tiden. Känner mig så jäkla inlåst!

    Lite rådgivning skulle inte vara fel, men det känns som ett stort steg just nu, vi borde ju kunna lösa det här själva.

  • Anonym (&&)

    Men om du känner det som att du sabbar hans grejer, han sabbar ju DINA grejer!? Funkar det inte att prata med honom eller han inte lyssnar, säg bara att t ex på torsdag ska jag göra X, bara så du vet. Så får han lösa det bäst han vill. Han har nog blivit för van vid att du är snäll.

  • Aleckz

    låter lite som min sambo bara att han aldrig är engagerad tyvärr men här hemma jag jag precis ALLT ! han säger att jag ske be om hjälp när jag behöver de o de kan vara om han ska ta den lille på 9 månader medans jag gör 4 åringen färdig för sängen så kan be om hjälp men allt ska vara så jobbigt o när Jag har hjälpt sonen i säng så har hans tålamod tagit slut o är irriterad på den lille ?? asså va fan... får då höra en normal människa hade jubsatt ungen på golvet ? ja men ursäkta att dubfick ha din son i 15 minuter... han jobbar också skift så de är morrnar, kvällar, nätter o sen ledig en hel vecka.. ja kan planera att vi ska göra något alla som en familj och han är med på de men samma dagbsom de är dagis blir de tjafs på morgonen o han vägrar.. sen helt plötsligt är de mitt jobb att aktivera barnen för jag är mammaledig ondå är de mitt jobb ? okej men att ha båda föräldrarna med kan ju oxå vara kul för barnen !?? o han är ju ledig en hel vecka så tycker han kan visa något intressse o inte åt en förbannad data ! han säger att om jag jobbar så kan han hjälpa till med barnen ongå upp tidigt o hjälpa till här hemma för då måste han ? men att avlasta mig eller ens visa intresse för barnen så man vågar gå o jobba är inte med på kartan ?

    så som andra skrev, har sån lust att bara boka något så får han lösa de men man tänker ju alltid på barnen och han skulle nog dra sitt strå till stacken om han var tvungen men varför inte vissa de för mig då ???

    kommer du på en lösning så för guds skull skriv så jag kan testa de med ;) !!

  • Anonym (bubba)

    Förmodligen tar han hand om de äldre barnen bättre för att det saknas en mamma som curlar honom där. Så testa sluta curla honom är mitt förslag.

Svar på tråden Oengagerad pappa