• EpsilonGamma

    Cerazette eller Gestrina

    Jag har sedan jag fick min mens för snart 14 år sen haft väldiga menssmärtor och kramper. Första gången jag gick och hämta ut p-piller fick jag Neovletta. Dessa fungerade bra förutom det faktum att min mensvärk fortfarande var fruktansvärd. Jag gick då till en annan ungdomsmottagning där barnmorskan var helt underbar. Hon meddelade mig att det inte var meningen att man skulle ha så ont som jag hade och att vi skulle testa oss fram till något som passade. Därmed testade jag alltså även Trionetta och Trinovum. Men inga hjälpte.

    Så till slut skrev hon ut Cerazette (som ju är minipiller) och kort därefter upphörde min mens. Vilket, som ni nog förstår, var väldigt skönt. Jag bytte till dessa för snart fyra år sen men förra sommaren (2014) när jag besökte en ny barnmorska föreslog hon att jag skulle testa Gestrina, eftersom att dessa är billigare. Jag tvekade länge och väl och sa att jag helst inte ville trixa eftersom att jag var så himla nöjd med Cerazette. Hon lyckades i alla fall övertala mig genom att säga att de innehåller EXAKT samma preparat och enda skillnaden var alltså att Gestrina är billigare. 

    Jag bytte alltså till Gestrina och efter ett par månader kände jag inte riktigt igen mig kropp eller mig själv. Min mens kom plötsligt tillbaka och blev så oregelbunden att jag inte vågade gå utan trosskydd en enda meter utanför dörren. Jag kände mig även instabil i psyket och inte alls på topp. Mensen kunde komma två-tre gånger i månaden och försvinna lika fort, ungefär som mellanblödningar kanske. Eller så kunde den komma och stanna i tre veckor för att försvinna en vecka och sedan komma tillbaka igen. 

    Jag ringde då till barnmorskan och sa att jag ville byta tillbaka till Cerazette då jag inte såg någon annan anledning till varför min kropp helt plötsligt förändrades. Jag bytte tillbaka till Cerazette i augusti 2014 men mensen fortsatte komma oregelbundet. Jag ringde återigen barnmorskan och frågade varför varpå hon svarade att det kunde ta UPP TILL 6 månader innan det "rättade till sig". 

    För fyra månader sen började min mens bli regelbunden men då med en menscykel på 45 dagar och mens under två veckor i sträck. 

    I november 2015, alltså 15 månader senare, verkar min menscykel dessutom ha ökat till 65 dagar. Vad är det som händer? 

    Finns det någon här som varit med om liknande? ÄR det verkligen inte skillnad på Cerazette och Gestrina? 

    Nu har tydligen mitt län bestämt sig för att inte stå för kostnaden för p-piller om man inte väljer det billigare alternativet, vilket innebär att jag antingen får köpa Gestrina till 25 kr eller köpa Cerazette för 130 kr. 

    Jag vet att jag måste ringa barnmorskan för att lösa det här men mitt senaste samtal dit var det sjukaste telefonsamtalet jag haft med en okänd människa innan. Sköterskan som jag pratade med var en riktig ragata och jag vill helst undvika att samma sak händer igen. Bör jag byta mottagning? 

    Tacksam för svar!!

Svar på tråden Cerazette eller Gestrina