• Svensson99

    Kluvna toppar

    Hejsan!!
    Jag har sen länge tillbaka haft problem med kluvna toppar. Hur jag än gör så blir inget bra. Jag har försökt skippa o duscha håret lika ofta som jag brukar, men det händer liksom inget. :/
    Jag klipper det kluvna i topparna så fort jag får chansen.
    Många säger att man ska sluta använda shampoo o vissa har jag hört att dem duschar håret 1 gång i veckan, och det är med ett problem att skippa tvätta håret, för mitt hår är så himla fett o jag kan gå 1 dag så har ser det ut som jag har hällt smör i håret....
    Detta är ett väldigt stort problem.... jag vill ju inte slita på håret o duscha men vad har jag för val om håret blir så fett?? Torrschampoo funkar inte på mig tyvärr. :(

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kluvna toppar
  • Anonym (sara)

    Jag tycker du ska använda ett schampo och balsam anpassat för torrt hår och hårbotten. T.ex Lanza har balsam som ska masseras in även i hårbottnen, och det hjälper mot det feta. När huden är uttorkad så överproducerar den fett. Sen bör då använda hårinpackning minst 2 gånger i veckan och alltid använda värmeskydd om du använder hårfön eller plattång. Om du färgar håret så sliter det också rejält mycket...

    För att undvika att behöva tvätta håret så ofta så kan stylingen hjälpa. Jag har börjat använda rootlifters när jag torkar håret, så det blir lite mer volym. Efter det sprayar jag torrschampo, alltså i nytvättat hår. Jag tycker torrschampo är kasst om man använder det när håret redan är fett, men det är suveränt när man använder det förebyggande. Plus att den ökade volymen gör att håret inte har lika nära kontakt med hårbottnen, så det blir mindre fett. Klarar man en extra dag utan att tvätta håret genom detta sätt.

  • 81Sandra

    Jag har haft samma problem förut, då jag har varit tvungen att tvätta håret varannan dag. Det behövdes för att håret var fett, men det slet på håret..

    Det slutade med att jag läste om naturliga vägar att tvätta håret. Har sedan i somras gjort avkok på åkerfräken för att sedan använda som hårskölj. Det har funkat perfekt för mig! Det gör håret starkt och mjukt samtidigt som det är skonsamt! Detta eftersom åkerfräken är rikt på kisel.

    Det finns att köpa via nätet och de senaste gångerna har jag köpt via Personlig Insikt. Har funkat perfekt! Om du vill testa, så tar du cirka 1 näve torkad åkerfräken till 2 liter vatten. Låter småkoka i 20 minuter. Sila bort växtdelarna och efter det har svalnat, så häller du över håret. Jag kan iallafall rekommendera det^^

Svar på tråden Kluvna toppar