• Fantastiskamejj

    måste jag sluta skada mig?

    Jag är en person på 12 år som skadar mig på massa olika sätt. För någon vecka sen såg min mamma mina ärr och hon blev jätte orolig. Jag vill inte göra henne ledsen och det är ju mitt fel att hon går och oroar sig hela tiden. Jag vill sluta skada mig och har försökt göra det. Men det blir som ett beroende. Jag har skadat mig i ett år i jul och jag mår bättre av det och det hjälper för att stilla ångesten. Har ni något tips på hur jag kan få min mamma att inte vara lika orolig??

  • Svar på tråden måste jag sluta skada mig?
  • Tyrfing

    För det första ska du be din mamma att kontakta BUP och/eller be din skolsyster/kurator om hjälp. 

    Man ska inte behöva skära sig själv för att må bra. Hjärta Din mamma gör rätt som oroar sig. 

  • Schack73

    Försök prata med din mamma om det.
    Försök även hitta andra sätt att få utlopp för din ångest. Skriva dagbok, prata med ngn du litar på, kanske börja träna lite.

  • Tyrfing

    Jag håller med Schack73 och tillägger att ibland behöver man medicin för att komma till rätta med sin ångest/depression/whatever men det är inget fel/skamfullt med det. Det viktiga är att man får hjälp. 

  • mánialfr

    Hm.. jag började sjävlskada när jag va 12 år, är 21 idag. 
    Du måste komma ihåg att det inte är ditt fel att din mamma oroar sig! Det är inte ditt fel att du mår så dåligt, och det är inte ditt fel att du inte fått lära dig andra sätt att hantera ångest och impulserna.
    Självskada är ju ett rätt allvarligt problem som är beroendeframkallande. Försök att distrahera dig med något när du känner av dom tidiga symtomen på att du behöver skada dig själv, titta på någon serie t.ex eller lyssna på musik, teckna eller skriv, eller kanske spela något spel! 
    BUP hjälpte inte mig mycket alls, men antar att det är det bästa alternativet om du inte kan få en privat psykolog och psykiatriker. Du kanske behöver testa lite mediciner som t.ex Fluoxetine och se om det hjälper, eller bli utredd av en psykolog. Vad är det som får dig att behöva skära dig själv? 

Svar på tråden måste jag sluta skada mig?