• Tihi

    Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?

    Åt en vansinnigt god pastarätt där såsen vad jag kunde räkna ut bara bestod av krossade tomater med mozzarellabollar och lite kryddor. Jag har aldrig tillagat mozzarellabollar och undrar hur man gör? Skäms Hur skulle ni tillaga pastasåsen jag beskriver?

  • Svar på tråden Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?
  • BuoBä

    Nu gissar jag bara vad det var du fick men det här blir en god tomatsås.

    En liten nypa socker i tomaterna, och en liten skvätt citronsaft, vinäger eller vin för syran (nån tesked kanske). Krydda med salt, peppar och tex oregano. Koka minst 15 min för att få bort krossade-tomater-smaken. Lägg i mozzarellan precis innan serveringen, så hinner den bli lite varm men inte seg.

  • Aniiee

    Riv mozzarellan på rivjärn. Eller bara dra isär den.... 


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Tihi
    BuoBä skrev 2015-12-01 21:27:41 följande:
    Nu gissar jag bara vad det var du fick men det här blir en god tomatsås.
    En liten nypa socker i tomaterna, och en liten skvätt citronsaft, vinäger eller vin för syran (nån tesked kanske). Krydda med salt, peppar och tex oregano. Koka minst 15 min för att få bort krossade-tomater-smaken. Lägg i mozzarellan precis innan serveringen, så hinner den bli lite varm men inte seg.
    Tack! Det blir säkert bra och jag var inte säker på vilka kryddor jag skulle ha i och hade ingen aning om det med citronsaft, vinäger eller vin. Så jag kokar allt utom osten i 15-20 minuter och slänger sen i mozzarellan? Hur länge ungefär ska jag koka allt efter det? Hur mycket krossade tomater skulle du använda? Vilken storlek på burken alltså för två personer?
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-01 21:28:48 följande:
    Riv mozzarellan på rivjärn. Eller bara dra isär den.... 
    Den serverades som små bollar men det funkar säkert som du säger också men jag vill ha bollar den här gången.
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-01 21:33:26 följande:
    Den serverades som små bollar men det funkar säkert som du säger också men jag vill ha bollar den här gången.
    Ok, köp minibollar, då. Det finns, bla från Galbani.

    Ha citron, svartpeppar, timjan och oregano i tomatkrosset. Standard tomatsås från norra italien (ägnade 4 månader åt att laga pizza och pasta i en liten stad utanför Florens.) Smaka av med lite socker eller honung.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-01 21:46:12 följande:
    Ok, köp minibollar, då. Det finns, bla från Galbani.

    Ha citron, svartpeppar, timjan och oregano i tomatkrosset. Standard tomatsås från norra italien (ägnade 4 månader åt att laga pizza och pasta i en liten stad utanför Florens.) Smaka av med lite socker eller honung.
    Det låter väldigt gott. Men du skriver tomatsås och tomatkross? Skulle jag inte bara ha krossade tomater? Jag är ingen mästerkock som du märker.
  • Aniiee

    Om du absolut vill göra egna mozzarellabollar så går det med. Det är till och med ganska lätt.


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-01 21:50:21 följande:
    Om du absolut vill göra egna mozzarellabollar så går det med. Det är till och med ganska lätt.
    Det räcker med att köpa dom. Oskyldig
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-01 21:50:07 följande:
    Det låter väldigt gott. Men du skriver tomatsås och tomatkross? Skulle jag inte bara ha krossade tomater? Jag är ingen mästerkock som du märker.
    Tomatkross som man tillagar och använder som sås till pasta = tomatsås när det är färdigt. 

    Så, ja, bara krossade tomater (eller passerade, om du vill), kryddor och mozzarella.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-01 21:52:52 följande:
    Det räcker med att köpa dom. Oskyldig
    Yeah.. agreed....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
Svar på tråden Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?