• carro90

    Sy påslakan till spjälsäng

    Hej! Tänkte sy lite påslakan till dottern och den kommande bebsien. Men jag är inte helt säker på vilket tyg jag ska använda mig av! Har sytt några bodysar i Jerseytyg men det känns lite för sladdrigt/elastiskt för sängkläder. Har jag fel eller ska jag försöka hitta något som bara innehåller bomull och ingen lycra?  (ingen tygaffär i närheten så det blir till o beställa över ätet!)

    Tex detta är ju bara 100% bomull, skulle det funka? 
    www.jonic-textil.se/produkt/V423-Bomullstyg-klover-rosa-2a-sort

  • Svar på tråden Sy påslakan till spjälsäng
  • Vickan I

    Fast visst bomullstyg är ju jättehårt. Står och stryker julduken nu (metervara) som är 100 procent bomull och den skulle inte jag vilja ha ett påslakan av. Så bara för att det är ren bomull behöver det verkligen inte vara mjukt och passa som påslakan.

  • Vickan I

    Sök på lakansväv. Det är mjukare. Vanliga bomullstyger "typ gardin/prydnadskudde" som det i länken brukar inte vara så tvätttåliga heller. Dvs de tappar färg fort och får inte tvättas varmt som sängkläder kan behöva göras.

  • carro90

    Hmm, sökte efter lakansväv, men får bara fram enfärgade... Och det blir ju lite tråkigt till barnen :/ så svårt och veta vilka tyger som passar till vad när man är nybörjare ????

  • carro90

    Hmm, sökte efter lakansväv, men får bara fram enfärgade... Och det blir ju lite tråkigt till barnen :/ så svårt och veta vilka tyger som passar till vad när man är nybörjare ????

Svar på tråden Sy påslakan till spjälsäng