• Villhabarn29

    Tidigt missfall - hur förebygger man?

    Jag hade mitt första tidiga missfall på julafton (inte så angenäm julklapp). Vi kommer försöka igen. Kan jag förebygga på något sätt? Folsyra och b-vitamin känner jag till, men mer då? Tacksam för tips.

    Missfallet skedde bara i 4+1.

  • Svar på tråden Tidigt missfall - hur förebygger man?
  • Pimpinellan

    Beklagar ditt missfall! Finns för det mesta inget alls man kan göra eftersom de allra flesta missfall beror på fel på fostret. Vid 3 missfall eller fler beror det oftast på kvinnans kropp och då finns det mediciner som kan hjälpa. Det enda som möjligen kan påverka är hög koffeinkonsumtion, men då pratar vi mer än de  3 rekommenderade kopparna kaffe per dag och det är absolut inte givet man får missfall även om man skulle dricka mer kaffe än så.

    Folsyra är till för att förebygga läpp-gomspalt och ryggmärgsbråck och b-vitamin finna inga belägg eller läkarorder att det skulle hjälpa heller.

  • Villhabarn29
    Pimpinellan skrev 2015-12-27 18:50:50 följande:

    Beklagar ditt missfall! Finns för det mesta inget alls man kan göra eftersom de allra flesta missfall beror på fel på fostret. Vid 3 missfall eller fler beror det oftast på kvinnans kropp och då finns det mediciner som kan hjälpa. Det enda som möjligen kan påverka är hög koffeinkonsumtion, men då pratar vi mer än de  3 rekommenderade kopparna kaffe per dag och det är absolut inte givet man får missfall även om man skulle dricka mer kaffe än så.

    Folsyra är till för att förebygga läpp-gomspalt och ryggmärgsbråck och b-vitamin finna inga belägg eller läkarorder att det skulle hjälpa heller.


    Okej, tack för ditt svar. Jag får väl trösta mig med att kroppen förmodligen stötte bort något som gått fel. Nya tag! ;)
  • Pimpinellan
    Villhabarn29 skrev 2015-12-27 19:01:27 följande:
    Okej, tack för ditt svar. Jag får väl trösta mig med att kroppen förmodligen stötte bort något som gått fel. Nya tag! ;)
    Det kanske inte är så stor tröst, men mest troliga orsaken i alla fall. Lycka till nästa gång!  {#emotions_dlg.flower}
  • The one in Blue

    Jag har precis registrerat mig så jag hoppas jag gör rätt nu.

    En sak du kan göra är att använda progesteronsalva. Vissa kvinnor får missfall på grund av låga halter av progesteron. Helt oavsett är salvan bra för en väl fungerande menscykel och är bra att använda graviditeten ut. Jag har använt den för oregelbunden cykel och den fungerar verkligen så det är inte bara flum. Salvan heter ProgesterAll. Googla!

  • Villhabarn29
    The one in Blue skrev 2015-12-27 21:33:59 följande:

    Jag har precis registrerat mig så jag hoppas jag gör rätt nu.

    En sak du kan göra är att använda progesteronsalva. Vissa kvinnor får missfall på grund av låga halter av progesteron. Helt oavsett är salvan bra för en väl fungerande menscykel och är bra att använda graviditeten ut. Jag har använt den för oregelbunden cykel och den fungerar verkligen så det är inte bara flum. Salvan heter ProgesterAll. Googla!


    Tack snälla <3 Ska läsa om det.
  • Cyanea

    I 99,9% av fallen beror det på att embryot inte utvecklas som det ska. Det är så enormt mycket som ska gå rätt i varje enskild celldelning, framförallt så tidigt i embryoutvecklingen, så minsta lilla snedsteg så blir det inget barn. Människor är extremt känsliga för minsta lilla kromosomavvikelse, så är det inte Turners- eller Downs syndrom överlever barnet inte. 

    Jag hade inte börjat med progesterontillskott i ditt läge, inte förrän det verkar som att något faktiskt är fel. Jag förstår att det är jätteledsamt med missfall och att du vill göra allt du bara kan för att det aldrig ska hända igen, men risken är att du skapar ett problem som inte finns. Om missfallet berodde på embryot, vilket det alltså nästan garanterat gjorde, och du börjar ta tillskott av olika slag kan det faktiskt försvåra för dig till nästa försök istället för underlätta. Ingenting talar för att det är fel på din kropp, så börjar du mixtra kan du skapa problem istället för att lösa dem.

    Ta dig tid att hantera känslorna kring missfallet, och försök igen på samma sätt som du redan gjort. Skulle det hända igen känns det vettigare att fundera på saker att göra åt det, men inte redan nu. En gång är "ingen gång", även om det självklart inte är så enkelt då det är mycket känslor förknippat med ett missfall. 

    Stort lycka till! 

  • Villhabarn29
    Cyanea skrev 2015-12-28 09:56:36 följande:

    I 99,9% av fallen beror det på att embryot inte utvecklas som det ska. Det är så enormt mycket som ska gå rätt i varje enskild celldelning, framförallt så tidigt i embryoutvecklingen, så minsta lilla snedsteg så blir det inget barn. Människor är extremt känsliga för minsta lilla kromosomavvikelse, så är det inte Turners- eller Downs syndrom överlever barnet inte. 

    Jag hade inte börjat med progesterontillskott i ditt läge, inte förrän det verkar som att något faktiskt är fel. Jag förstår att det är jätteledsamt med missfall och att du vill göra allt du bara kan för att det aldrig ska hända igen, men risken är att du skapar ett problem som inte finns. Om missfallet berodde på embryot, vilket det alltså nästan garanterat gjorde, och du börjar ta tillskott av olika slag kan det faktiskt försvåra för dig till nästa försök istället för underlätta. Ingenting talar för att det är fel på din kropp, så börjar du mixtra kan du skapa problem istället för att lösa dem.

    Ta dig tid att hantera känslorna kring missfallet, och försök igen på samma sätt som du redan gjort. Skulle det hända igen känns det vettigare att fundera på saker att göra åt det, men inte redan nu. En gång är "ingen gång", även om det självklart inte är så enkelt då det är mycket känslor förknippat med ett missfall. 

    Stort lycka till! 


    Tack för dina ord! Jag ska på återbesök idag för att mäta hcg och se så att det är lägre men var väldigt lågt redan vid missfallet. Försöker tänka positivt i att det var bra att kroppen kände att något var fel. Kroppen är ju fantastisk på så sätt. Jag blev ju gravid lätt så jag håller tummarna för en äl om två veckor. Du har rätt i att jag inte ska mixtra innan jag vet. Äter i varje fall gravidvitamin så gör jag i alla fall kroppen något gott i förebyggande syfte :) Tack för att du skrev.
  • Cyanea
    Villhabarn29 skrev 2015-12-28 11:02:12 följande:
    Tack för dina ord! Jag ska på återbesök idag för att mäta hcg och se så att det är lägre men var väldigt lågt redan vid missfallet. Försöker tänka positivt i att det var bra att kroppen kände att något var fel. Kroppen är ju fantastisk på så sätt. Jag blev ju gravid lätt så jag håller tummarna för en äl om två veckor. Du har rätt i att jag inte ska mixtra innan jag vet. Äter i varje fall gravidvitamin så gör jag i alla fall kroppen något gott i förebyggande syfte :) Tack för att du skrev.
    Eller hur, visst är det så :) Du har både blivit gravid och även stött bort något som inte utvecklades som det skulle. Sorgligt ändå, men det är trots allt goda tecken. Din kropp fungerar precis som den ska. Gravidvitaminer är bra att äta, så fortsätt med det :) Jag håller tummarna för att hCG snart är helt borta och att ägglossningen kommer snart. Lycka till! 
  • The one in Blue
    Cyanea skrev 2015-12-28 09:56:36 följande:

    I 99,9% av fallen beror det på att embryot inte utvecklas som det ska. Det är så enormt mycket som ska gå rätt i varje enskild celldelning, framförallt så tidigt i embryoutvecklingen, så minsta lilla snedsteg så blir det inget barn. Människor är extremt känsliga för minsta lilla kromosomavvikelse, så är det inte Turners- eller Downs syndrom överlever barnet inte. 

    Jag hade inte börjat med progesterontillskott i ditt läge, inte förrän det verkar som att något faktiskt är fel. Jag förstår att det är jätteledsamt med missfall och att du vill göra allt du bara kan för att det aldrig ska hända igen, men risken är att du skapar ett problem som inte finns. Om missfallet berodde på embryot, vilket det alltså nästan garanterat gjorde, och du börjar ta tillskott av olika slag kan det faktiskt försvåra för dig till nästa försök istället för underlätta. Ingenting talar för att det är fel på din kropp, så börjar du mixtra kan du skapa problem istället för att lösa dem.

    Ta dig tid att hantera känslorna kring missfallet, och försök igen på samma sätt som du redan gjort. Skulle det hända igen känns det vettigare att fundera på saker att göra åt det, men inte redan nu. En gång är "ingen gång", även om det självklart inte är så enkelt då det är mycket känslor förknippat med ett missfall. 

    Stort lycka till! 


    Dock är det inte skadligt att ta naturligt progesteron. Som sagt, helt oavsett är det bra att ta det graviditeten ut - pricken eller ej.
  • The one in Blue
    The one in Blue skrev 2015-12-28 18:50:16 följande:
    Dock är det inte skadligt att ta naturligt progesteron. Som sagt, helt oavsett är det bra att ta det graviditeten ut - pricken eller ej.
    Problem eller ej skulle det stå.
  • Cyanea
    The one in Blue skrev 2015-12-28 18:50:16 följande:
    Dock är det inte skadligt att ta naturligt progesteron. Som sagt, helt oavsett är det bra att ta det graviditeten ut - pricken eller ej.
    Skadligt vet jag faktiskt inte, men det ger ju biverkningar bl.a. i form av illamående, trög mage, ömmande bröst, humörsvängningar och ibland t.om. kräkningar. Det känns ju lite onödigt att utsätta sig för det om det ändå inte behövs. Sen behövs inte progesteron mer än de första veckorna innan hCG tar över som jag förstår det. T.om. vi som använder progesteron vid IVF-behandling slutar med det strax efter plus.
  • The one in Blue

    [quote=76164874][quote-nick]Cyanea skrev 2015-12-28 20:31:23 följande:[/quote-nick]Skadligt vet jag faktiskt inte, men det ger ju biverkningar bl.a. i form av illamående, trög mage, ömmande bröst, humörsvängningar och ibland t.om. kräkningar. Det känns ju lite onödigt att utsätta sig för det om det ändå inte behövs. Sen behövs inte progesteron mer än de första veckorna innan hCG tar över som jag förstår det. T.om. vi som använder progesteron vid IVF-behandling slutar med det strax efter plus.[/

    Det är väldigt stor skillnad på naturligt och syntetiskt progesteron. Jag har inga som helst biverkningar av salvan och ja, du slutar med syntetiska hormoner eftersom de ger svåra biverkningar och ökar risken för cancer.

  • Cyanea
    The one in Blue skrev 2015-12-28 20:52:18 följande:

    Det är väldigt stor skillnad på naturligt och syntetiskt progesteron. Jag har inga som helst biverkningar av salvan och ja, du slutar med syntetiska hormoner eftersom de ger svåra biverkningar och ökar risken för cancer.


    Vad är skillnaden mellan naturligt och syntetiskt progesteron? Så vitt jag ser är det samma typ i Lutinus och Progesterall, så då ska det ju inte vara någon skillnad? Plus att det står i vetenskaplig litteratur att progesteron för understöd under graviditet bör administreras i slidan för att ge bäst effekt vid graviditet. 

    Kring v. 8-10 producerar kvinnans äggstockar inte längre progesteron. Produktionen tas över av fostrets moderkaka. Jag är tveksam till om det hjälper graviditeten om mamman har extra progesteron i blodet, jag ser liksom inte vad det ska göra för skillnad om det ska produceras i livmodern av fostret - inte mamman. Har du någon vetenskaplig artikel om detta är jag självklart väldigt intresserad av att läsa den :) Jag är nyfiken och lär mig gärna något nytt :)
  • Anonym (Tjejen)

    Hej ! Du kan kontakta en gyn och fråga om du kan få Trombyl  och Lutinus utskrivet. Trombyl fungerar lätt blodförtunnande och kan förhindra att blodproppar bildas i moderkakan. Proppar i moderkakan kan vara orsak till missfall.
    Lutinus är progesteronvaggissar man stoppar upp i underlivet. Progesteronbrist kan orsaka missfall.

    Får du inte det, så köp receptfria Albyl Minor 250mg på apoteket och dela varje tablett i 3 delar, och ta en tredjedels tablett varje dag hela cykeln.

    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

    Får du inte Lutinus så köp receptfri progesteronkräm Progesterall (finns på massor med sidor på nätet tex Gravidkollen.se ) bruksanvisning medföljer. Börja smörja efter ägglossning i den månad när du försöker bli gravid, och sluta om mensen kommer.

    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

Svar på tråden Tidigt missfall - hur förebygger man?