• Saltig

    Rädd att bajsa på förlossningen

    Usch, jag är inte direkt rädd för smärtan utan mest att bajsa på mig under förlossningen. Gjorde det med mitt första barn men inte med andra då jag hann tömma magen innan.

    Har problem med förstoppning och är så rädd att det bara väller ut under krystningarna. Vet att man kan få lavemang innan men det kanske man inte hinner få....

    Sen är man såklart orolig för alla komplikationer som kan inträffa så att barnet blir skadad etc.

    Någon som känner likadant?

  • Svar på tråden Rädd att bajsa på förlossningen
  • mama

    Sånt ska du inte tänka på :) bajsar du så bajsar du, vilket många gör! Och de är definitivt inte något du kommer tänka på när du väl föder barn :) Bajsa bör man annars dör man ;)

  • Februari16

    Har hört från flera barnmorskor att det är bättre att inte ta lavemang om man är orolig att man ska bajsa på sig. Om du är förstoppad så kanske det kommer ut nånting fast som bm lätt kan vika undan i underlägget men om man tar lavemang är risken att det småläcker vattnig avföring under hela krystskedet.

    Att det kommer bajs när man krystar ut en hel liten människa är ju inte så konstigt

  • banan123

    Jag var oxå orolig att jag skulle bajsa på mig under förlossningen. Kommer ihåg att jag vid flera tillfällen så till barnmorskan att nu kommer jag bajsa på mig haha. Men det kom ingen bajs. Min mage sattes i heller inte igång innan förlossningen som den gör ibland. Även om du skulle bajsa på dig så tänkt inte så mycket på det. Barnmorskorna är vana, och dom tvättar dig snabbt där nere. Jag menar du föder ju fram ett barn. Vad gör lite bajs. Lycka till ?

  • zemer

    Det är klart det inte är kul att ligga där och bajsa, men det är inget jag oroar mig över. Det är helt naturligt och barnmorskorna är vana.

  • Saltig

    Tack för alla svar och peppning.

    Försöker verkligen inte tänka på det och jag vet att det är vanligt och normalt. Tycker oavsett att det är pinsamt att ligga där och skita inför maken och personalen. Under min första förlossning så bajsade jag och det värsta var att jag var så medveten om det och skämdes. Kände t.o.m lukten. Bad om ursäkt och barnmorskan förklarade att det är vanligt och att det är ingenting be om ursäkt för.

    Men tyckte att det var jättejobbigt. Man bajsar ju inte i vanliga fall inför publik. Att bajsa på toa skäms jag inte för utan göra det inför folk......

    Få nog se till att äta mat som är lite laxerande när det närmar sig förlossning. Kommer prata med barnmorskan om detta och bli peppad att inte tänka på det. Inte kul att vara orolig över lite/mycket bajs.

    Längtar efter få se bebisen men det som ska ske innan oroar jag mig för.

Svar på tråden Rädd att bajsa på förlossningen