• pco

En tråd för alla som påbörjar/påbörjat Pergotime-kur vintern 2015/2016

Hej tjejer!
    Behöver lite tips.

Vi har försökt få barn väldigt länge och har genomgått 3 pergotime kurer och till sist flera ivf försök då vår underbara dotter kom på 10onde insättningen.
    Nu vill vi ha ett syskon till henne. Min kropp tycks har förändrats efter graviditeten och jag fått mer regelbunden men, dock behöver man ju tyvärr inte ha ÄL för det tyvärr.
    Fick utskrivet pergotime av en läkare (som för övrigt inte tror på att vi kan lyckas på detta sätt)Men vi vill prova ändå och nu har jag glömt hur det fungerar o det går ju inte ens att få tag på honom :/

Visst är det på 5 Mensdagen man börjar? Hur länge kör man? 10 dagar?

Igår kom lite brunt i trosan o pyttelite blod.
    Lite mer brunt idag men knappt något blod heller. Jag är inte van vid detta då min mens kommer men blod direkt( har aldrig haft såhär innan)
    Så till min fråga. Ska jag räkna igår kväll som första Mensdagen? Elr idag? Elr när blodet flödar?

Och jag vilk ta högsta dosen för att öka chansen men denna läkaren (som jag träffat 1gånf i 10min) säger att det gör ingen skillnad om man tar enkeldos som trippeldos o fick inget direkt svar på om jag kunde ta trippeldos. Han svara bara med att ' det gör ingen skillnad om vilken dos man tar' och nu vill jag göra det iaf. Vad tycker ni?

Innan när jag gjort det fick jag dessutom göra ultraljud för att se hur det såg ut om jag fick ÄL elr on det va många som släppte för då kan man ju få sexförbud. Denna läkaren vifta bort detta. Så har ingen som kollar mig heller.

Hoppas ni kan hjälpa mig snabbt.
    Är väldigt tacksam för svar. :)

• pco
    Anonym (Hejhej) skrev 2016-03-12 08:42:08 följande:
    Oj låter som du fått ett väldigt dåligt bemötande! Självklart ska dosen anpassas efter varje individ och bör även följas upp med ultraljud och ev blodprov. Om du har möjlighet så byt läkare, helst till en privat, min upplevelse är att de är mer generösa med besök och kontroller. I Stockholm finns många att välja på om du bor där? Och ja, oftast brukar man ta pergo timeout cykelväg 5-9 :)
    Hej tack snälla för ditt svar. Om jag kunnat hade jag bytt. Men du menar att man börjar med Pergo på Mensdag 5 och äter det i 10 dagar framöver?
    Ska jag räkna från torsdagen då det började komma lite brunt? Fortfarande mest brunt även idag men lite ljusrosa idag oxå så från vilken dag?
    O när brukar man börja med ÄL-test?
  • pco
    schober skrev 2016-03-12 18:21:02 följande:
    Man brukar äta Pergo från dag 5 till dag 9, inte i 10 dagar.
    Okej du menar första tabletten på dag 5 o sen dag 6,7,8,9 .. Så i 5dagar menar du?
  • pco

Grattis till er som plussat :)
    På vilken dag brukar ni börja med ÄL test? Samt tempa er? O hur många dagar brukar ni hålla på.
    Även om man har en lång cykel annars så får man ÄL av pergotime så får man det ca 4-10 dagar efter sista tabletten tagen? Eller?

• pco

Okej, tack tjejer för tipsen :)

Jag har också långa och oregelbundna mens och ÄL (om jag ens har haha) har pco så det är så svårt att veta, tror dock att kroppen har ändrats efter min graviditet. Efter den tror jag att jag haft två ÄL och så har jag haft 5 mensar sen hon kom (10mån sen) någorlunda regelbundet nu sista iaf nästan exakt 3mån i rad.
    Jag lär väl få hålla på ett tag, tror dock inte att enkeldos ger mig något. Har inte fått tag på denna idiot till läkare, han hade bara skrivit ut en enkeldos till mig så det va det enda jag hade nu när min mens dök upp.
    Han tror inte på att det gör någon skillnad på enkel o trippel. Struntprat sa jag, klart det gör skillnad. Åååh vissa borde inte bli läkare. :/

• pco

Kör ni på med pregotime direkt igen efter att mensen kommit eller väntar ni en mens emellan?

• pco

Kör ni på med pregotime direkt igen efter att mensen kommit eller väntar ni en mens emellan?

Svar på tråden En tråd för alla som påbörjar/påbörjat Pergotime-kur vintern 2015/2016