Kung Markatta skrev 2016-03-06 16:55:57 följande:
Det handlar om hur man rapporterar på ett sakligt sätt.
Vi har två uppgifter: en icke-bekräftad andrahandsuppgift om bråk och en uppgift från polisen om att det rör sig om ett mord.
Jag tycker då att man, om man ska rapportera sakligt, inte ska förstora upp den obekräftade uppgiften om bråk samtidigt som man tonar ner polisens uppgift om mord. Man bör beskriva händelsen så som SvD gjorde och som jag hänvisade till några inlägg tillbaka i tråden.
På Polisens hemsida kan man läsa att polisen har blivit larmad till ett asylboende med anledning av ett bråk.
Denna uppgift är bl.a. publicerad i Aftonbladet, Expressen, SR, SVT. och jag förstår inte varför det skulle vara osakligt att återge en detalj som är omnämnd i polisens pressmeddelande. Tycker du att media ska mörka detaljer från Polisens pressmeddelanden, Kallar du det att vara saklig?
Du nämner tidigare att du tycker att det är fel att SR upprepar detaljen med bråk i sin nyhet. Jag tycker inte att det är konstigt att information upprepas i den typ av radioprogram som du har lyssnat på. Nyhetsprogrammet Klartext som du har hämtat nyheten ifrån är nämligen ett nyhetsprogram för
personer med kognitiva funktionsnedsättningar.
För övrigt så har nu två av de tidigare misstänkta gärningsmännen släppts:
na.se/nyheter/lindesberg/1.3631968-tva-slappta-efter-mordet-i-stora