• ronon

    Mer än ett embryo - hur många barn blev det?

    Jag undrar hur det gått för er som fått tillbaka två eller fler embryon samtidigt vid ÄD. Hur många barn blev det till slut? Hade ni 2-dagars, 3-dagars embryon eller blastocyster? Hade ni gjort många försök innan det lyckades? (ex fått tillbaka 1 innan, men blivit gravida den gången ni fick 2 tillbaka?)

    Skriv gärna och berätta! Jag vill gärna ha tillbaka 2 st på vårat nästa försök, mannen vill 1 pga att han är rädd för ev. komplikationer.

  • Svar på tråden Mer än ett embryo - hur många barn blev det?
  • MissNewYork

    Har gjort två ivfer där jag fått tillbaka 2 embryon. Försök 1 två mindre bra embryon ingen graviditet. Försök nr 2 med två embryon av toppklass resulterade i graviditet med tvillingar v.13 nu. Riskgraviditet pga tvillingar går hos specmvc men de ser superfina ut enligt läkaren den 23/12 :) BF 15/7 2016 men kan komma när som efter sista maj enligt läkaren.

  • Jasmin Karlsson

    Gjort IVF, fick ett embryo insatt som blev ett barn. Efter det gjorde jag återföring med frysta embryon från samma omgång, 2 st 6- och 7-celliga embryon (är det blastocyst då?) blev tvillingar. Är nu gravid i v 20 och jätteglad över tvillingar. Men man ska ju vara förberedd på att det är en riskgraviditet och blir jobbigare under småbarnsåren mm.

  • Anonym (Risker)

    Varför är det riskgraviditet om man väntar tvillingar? Vad är det som är farligare än vänta en?

  • Jasmin Karlsson
    Anonym (Risker) skrev 2016-01-02 14:27:14 följande:

    Varför är det riskgraviditet om man väntar tvillingar? Vad är det som är farligare än vänta en?


    Man riskerar att föda för tidigt, många får planerat kejsarsnitt, många blir sjukskrivna tidigt i graviditeten mm, det är bara att googla så blir man rätt uppskrämd.
  • ronon

    Havandeskapsförgiftning och graviddiabetes har jag läst är vanligare vid tvillinggraviditeter. Just därför min fråga. Jag vill öka mina chanser att få barn och jag har förstått det som att det är högre chans till graviditet om man får tillbaka två embryon men det behöver inte vara större chans (risk?) för tvillinggraviditet.


    Anonym (Risker) skrev 2016-01-02 14:27:14 följande:

    Varför är det riskgraviditet om man väntar tvillingar? Vad är det som är farligare än vänta en?


  • MissNewYork

    Enligt min läkare är det inte antal embryon man får tillbaka som ökar chanserna till barn utan embryots kvalitet. Blev avråd i Danmark att sätta in mina två toppägg de ville bara sätta in ett pga kvaliteten men jag stod på mig pga min ålder och antal år i ivfsvängen (5år) jag ville ha två så jag slapp ivf och syskonförsök sen och då sa läkaren jag hade ca 65-70% chans att bli gravid den gången med chans på 70% att det blev tvillingar och han hade ju rätt! Tvillingar blev det!

  • ystersyster
    MissNewYork skrev 2016-01-03 11:38:52 följande:

    Enligt min läkare är det inte antal embryon man får tillbaka som ökar chanserna till barn utan embryots kvalitet. Blev avråd i Danmark att sätta in mina två toppägg de ville bara sätta in ett pga kvaliteten men jag stod på mig pga min ålder och antal år i ivfsvängen (5år) jag ville ha två så jag slapp ivf och syskonförsök sen och då sa läkaren jag hade ca 65-70% chans att bli gravid den gången med chans på 70% att det blev tvillingar och han hade ju rätt! Tvillingar blev det!


    Blir så konfunderad, min danska läkare sa oxå jag hade topp embryo (fin delning 8 celler efter 3 dagar har jag för mig) - fick två tillbaks men ingen graviditet. Men de sa ju bara det var ca 20% chans att det tar sig, och ett extra insatt gav inte dubbel chans utan kanske 5% högre chans till graviditet...
  • ronon

    Tack för alla svar! Jag puffar tråden lite, vill gärna höra ännu fler personers erfarenheter!

  • Calliope

    Nu har jag inte gjort någon ÄD utan vanlig IVF med egna ägg.

    IVF1: 2st tvådagars tillbaka, gravid, fick en son

    FET1: 2st tvådagars, ej gravid

    FET2: fick avbrytas innan insättning

    IVF2: 1st tvådagars, ej gravid

    Nu ska jag göra ett tredje FET försök och denna gången ska jag få en blastocyst tillbaka. Får reda på i februari om det har lyckats eller ej.

  • Norrländskan

    Gjort 1 ÄD: 2 st 2-dagars, gravid, fick 1 dotter.

    Angående havandeskapsförgiftning så är ÄD ett riskfaktor. Jag fick göra ett Ul i v 24 där de kollade blodflöde i livmodern. Sen är ju hög ålder/låg ålder på mamman en risk och även att vara förstföderska.


    Mamma till Esther 8/2 -12
  • Norrländskan

    Vid insättning av 2 st embryon sa läkaren att chansen/risken för tvillingar ligger på 30 %


    Mamma till Esther 8/2 -12
Svar på tråden Mer än ett embryo - hur många barn blev det?