• nancyspungen

    Stickor vs. salivtest

    Hallå där ute!

    Jag håller för fullt på med pergotime, ägglossningstester och sex om vartannat. Men jag funderar på det här med testerna. Har både stickor och salivtest hemma. Stickorna visar, som vanligt, inte ett jota. Men donnatestet visar fullt påslag idag. Jag har grymt svårt att tro att jag faktiskt har äl då jag bara är på dag 10, men varför visar den positivt?

    Vad är era erfarenheter av salivtest?

    Några andra tankar kring äl-testerna?

  • Svar på tråden Stickor vs. salivtest
  • Cyanea

    Bra fråga... De månader jag körde med både Donnatest och CB fick jag utslag samtidigt, så jag har dessvärre ingen erfarenhet av detta. Via hörsägen har jag hört att alla ÄL-tester inte är lika bra och jag har alltid undvikit stickor då jag tyckt att de varit krångliga. Har sett i andra trådar att även stickor kan visa olika, alltså man kan få positivt på CB men negativt på billiga stickor. Ingen aning om varför tyvärr. 

    Jag hade haft sex nu i alla fall, för säkerhets skull, men frågan är om det är ÄL eller inte. 

  • nancyspungen

    Ja sexet ät inbokat. ;)

    Någon som kan ge en snabb förklaring på vad det är som gör att det inte visar utslag på äl-testerna när man har pco?

  • Snowgirl

    Jag kan vara fel ute, men tror att salivtestet visar östrogenpåslaget som kommer före ägglossningen. Stickorna visar på lh-höjningen som inträffar 24-48 timmar innan ägget släpper. Östrogenpåslaget kan vara 1-5 dagar innan ägglossning.

  • Cyanea

    Jag tror att du har helt rätt, Snowgirl

    Att man har svårt att få positivt utslag på ÄL-tester när man har PCO beror väl helt enkelt på att man inte ägglossar? 

Svar på tråden Stickor vs. salivtest