• Aqq1

    omföderska snabb första förlossning när åka in?

    Väntar mitt andra barn, och är i v. 39+2 har fått värkar med ca 10 minuters mellanrum nu. Min första förlossning gick snabbt, vattnet gick iofs 12 timmar innan men från värkstart tog förlossningen ca 6 timmar, jag öppnade mig 6 cm och krystade ut honom på 1 timma och 50 min. Så de första centimetrarna tog ju några timmar iaf. Nu är jag orolig att inte hinna in har 1 tummas bilresa till förlossningen.

  • Svar på tråden omföderska snabb första förlossning när åka in?
  • Aqq1
    Gräddnosen skrev 2016-01-14 19:31:39 följande:

    Ring förlossningen och fråga. De är ju experter på att avgöra sådant!


    De tyckte jag skulle komma in men är rädd att det inte hänt någonting då de är så oregelbundna menmen.
  • nnnnnnnn

    Åk!
    Lycka till.

    Vi sa:
    Hellre 12 timmars vankande i korridorerna än ett barn som föds i bilen!

  • AnneliR

    Spännande att det är igång! Hade nog åkt in om förlossningen tycker det, som tidigare skrivit hellre att du är på sjukhuset när du ska föda än i ex bilen. Mina värkar stannade ju av med andra sonen och blev oregelbundna men var ändå öppen 5 cm när vi kom in, så det kan gå fort :) lycka till nu!

  • mammalovis

    Med första tog det 15 timmar från första värk, varav 3 på sjukhus från 5 cm till född. Inför andra var jag lite nojig och beredd på att det kunde gå fort. Från andra/tredje värk tog det 1,5 timmar tills hon var född varav 11 minuter på förlossningen. Sambon körde ändå i 120-140 in de 2 milen. Det var ingen tvekan när vi behövde åka då jag från tredje värk fick 5 stycken på 12 minuter ...

    Inför tredje hade vi förberett med plastad frotté och badlakan i sätet samt extra handduk och filt i bilen om vi inte skulle hinna. Tack och lov blev det en segare och mer svårbedömd start, men när jag hade 3 värkar på kort tid vid rörelse insåg jag att det var säkrast att åka in. Vi var inne 35 minuter, 10 minuter tog det från vattnet gick till född.

    Så mitt råd är att inte vänta, det är jäkligt kallt att föda i bilen nu, så det skulle jag INTE vilja. Med din historia k a n det gå jäkligt fort den här gången också. Så säger personalen att ni är välkomna in och du har väl etablerade värkar som inte är tvivel om förlossningsvärkar så hade jag åkt.

  • Panda88

    Med första tog det sex timmar från att jag började blöda (efter sex) och ca 30 min från att vattnet gick. (Gick i bilen och huvudet var halvvägs ute när jag kom in på förlossningen.)

    Med andra barnet började det med tätare sammandragningar/värkar som började kl 18.00 vi åkte in så vi var inne på sjukhuset 21.00 (en timmes bilväg) och var då öppen 5cm. Trodde det skulle ta jättelång tid men en halvtimme senare var jag fullt öppen men sonen satt fast så jag fick krysta som f*n och han föddes 23.10.

    Bm sa till mig att åka in direkt när jag kände att det var påväg eftersom första nästan kom i bilen. Vad säger din bm?

  • Iillajag123

    Jag har funderat på samma sak. Nu är det inte riktigt dags för mig ännu men min förra förlossning tog 4 timmar från första värken tills lillan var ute. Har 1 h resväg till sjukhuset. Ska man åka vid första värk eller avvakta?

  • AnneliR
    Aqq1 skrev 2016-01-15 04:41:38 följande:

    Kl 2 inatt kom han så det var tur vi åkte in


    Stort grattis! :D
  • mammalovis
    Aqq1 skrev 2016-01-15 04:41:38 följande:
    Kl 2 inatt kom han så det var tur vi åkte in smile1.gif
    Stort grattis!

    När åkte ni då?
  • mammalovis
    Iillajag123 skrev 2016-01-15 01:01:57 följande:
    Jag har funderat på samma sak. Nu är det inte riktigt dags för mig ännu men min förra förlossning tog 4 timmar från första värken tills lillan var ute. Har 1 h resväg till sjukhuset. Ska man åka vid första värk eller avvakta?
    Lyssna på vad din bm säger. Med tredje var jag tillsagd att åka vid första värk, men då de inte var starka så avvaktade jag tills de var det. Som tur var gick det bra och vi hann in då han hade navelsträngen två varv hårt om halsen, så det är tveksamt om vi hade löst det själva.
Svar på tråden omföderska snabb första förlossning när åka in?