• JusseK

    Tjejer med stora fötter

    Hallå alla. Jo jag har läst så mkt om barn/flickor och kvinnor som lider av stora fötter den sista tiden. Att de lider beror på att det är svårt att hitta skor i deras storlek.

    Jag har en fundering som kanske någon kan svara på: 

    Jättemånga kvinnor säger att det är svårt att hitta stora skor i butikerna eftersom det är vanligare att det säljs små storlekar. Men varför är det så? Vad jag förstår så har ju allt fler kvinnor fått större fötter samt att medellängden har ökat och ligger runt 170 + idag, så kvinnor tenderar att vara längre också och därför inget konstigt med större fötter heller.

    I min omgivning så är typ alla tjejer 170 + långa och har minst 39-42 i skor. Det är bara jag som är 164 lång och har 37. Kanske tillfällighet dock men i min omgivning så är det helt klar vanligare att tjejer är långa samt har större fötter. 

    Dessutom så har jag lagt märke till flertalet annonser och fotbilder på kvinnor -ni vet tex på tv då de gör reklam för en fotfil eller nageltrång... eller på datorn: när de pratar "sex" och man ser fyra fötter som sticker ut under täcket för att illustrera att det är ett par som ligger och gosar. Dessa har oftast lika långa/stora fötter som mannen, så de fyra fötterna som sticker ut under täcket är alltså lika stora! Om det nu är så vanligt att kvinnor faktiskt har stora fötter som många mäns....varför hänger i affärerna inte med och säljer större storlekar då? Kan någon förklara. :)

  • Svar på tråden Tjejer med stora fötter
  • Iowhannah

    Faktiskt en bra frågeställning! Jag har själv storlek 42 och skitsvårt att hitta skor som är snygga, bekväma och i rätt storlek. Detta gör att jag HATAR att köpa skor och använder ett par tills de är i bitar. Damskor borde gå upp till storlek 42-43.

    Däremot har jag fått den bilden att det inte alls är så vanligt med stora fötter på kvinnor. De jag känner som påstår sig ha stora fötter har oftast typ 39-40, och där är det ju inga problem med att hitta skor. Jag har frågat i ett par affärer och de flesta skotillverkare går upp till storlek 41. Känns så där när man bara är en storlek ifrån...

  • Minza83
    Iowhannah skrev 2016-01-15 09:26:41 följande:

    Faktiskt en bra frågeställning! Jag har själv storlek 42 och skitsvårt att hitta skor som är snygga, bekväma och i rätt storlek. Detta gör att jag HATAR att köpa skor och använder ett par tills de är i bitar. Damskor borde gå upp till storlek 42-43.

    Däremot har jag fått den bilden att det inte alls är så vanligt med stora fötter på kvinnor. De jag känner som påstår sig ha stora fötter har oftast typ 39-40, och där är det ju inga problem med att hitta skor. Jag har frågat i ett par affärer och de flesta skotillverkare går upp till storlek 41. Känns så där när man bara är en storlek ifrån...


    Kolla på zalando och deichmann! Dessa två har mängder med skor i stora damstl! :)

    Jag är 178 och drar stl 43, hade 42 innan jag fick barn dock.

    Ts, ang reklamen så kan det ju vara så att mannens fötter snarare är små? Båda kanske drar 40-41? ;)
  • Iowhannah
    Minza83 skrev 2016-01-15 10:55:40 följande:

    Kolla på zalando och deichmann! Dessa två har mängder med skor i stora damstl! :)

    Jag är 178 och drar stl 43, hade 42 innan jag fick barn dock.

    Ts, ang reklamen så kan det ju vara så att mannens fötter snarare är små? Båda kanske drar 40-41? ;)


    Deichmann brukar jag köpa ifrån, men nu har de lagt ned sin butik i stan och jag gillar inte att köpa skor online, det känns som lite av gambling :P
  • Iowhannah

    Och ja, mannen kanske har små fötter? Min sambo är av medelstorlek på det mesta, men han har storlek 38 i skor (inte heller kul har jag förstått).

  • Marcus856

    Alltså tror inte mannen har små fötter. Man ser väl om en fot ser stor ut. Jag menar en lång fot ser man ju är "längre" än en kort fot liksom.....Jag har då aldrig sett någon med 40+ i skor och som har korta fötter, snarare "båtar"? Ja ni förstår vad jag menar. Någon med en liten kort fot (även ifall den är knubbig) är ser ju liten ut JUST för att den är Ja...kort. Provade att googla "feet under sheet" och fick upp flera träffar som bekräftar just detta "kvinnor med lika långa fötter som män". Visst mannen kan ju ha 42 i skor, vilket anses som litet för en man kanske...MEN då har ju kvinnan FORTFARANDE stora fötter för att vara kvinna om hon har lika stora/långa fötter som mannen....

  • Marcus856

    Glömde:

    Nu riktade jag och förmodligen TS? sig åt dessa bilder och annonser på dem där man faktiskt ser med blåtta ögat "JA det är lika stora fötter och JA man ser att foten är lång, alltså inga 36 precis".

    Såg för övrigt reklam på compeed plåster och där hade ju tjejen jävla långa fötter....tror inte att det var 36-38....man ser ju liksom om en fot är stor eller inte!

  • Oscarsgalan

    Jag är 165 cm, väger 51 kg, har 58 i huvudomfång, stora händer och 40 i skor. Jag har stor benstomme, punkt. - Hur vet jag det? - Jo, jag hade anorexi och vägde 39 kg för cirka 3 år sedan och inte ens då var jag lika späd som vissa normalt smala tjejer. Mitt skelett är stort, helt enkelt.

  • Raspberry

    Hänger ej med här nu oscarsgalan. Var det en öm punkt att diskutera stora fötter för dig? Ja det är klart det var- annars hade du ju inte haft en utläggning och ursäktat dig om si och så!

    Vad jag kan se så skriver ingen någon nedlåtande om stora fötter, utan TS undrade snarare varför det Å ena sidan vanligt att se storfotade tjejer på reklam/tv- Å andra sidan är det ovanligt med stora skostorlekar. Håller med där, jättemärkligt att det inte finns stora storlekar i skor OM det nu är så vanligt med tjejer med långa och stora fötter!

    Håller med Marcus. Man ser ju om en fot är stor och lång. Man ser skillnad på 37 och 42.

  • Iowhannah
    Raspberry skrev 2016-01-15 16:56:54 följande:

    Hänger ej med här nu oscarsgalan. Var det en öm punkt att diskutera stora fötter för dig? Ja det är klart det var- annars hade du ju inte haft en utläggning och ursäktat dig om si och så!

    Vad jag kan se så skriver ingen någon nedlåtande om stora fötter, utan TS undrade snarare varför det Å ena sidan vanligt att se storfotade tjejer på reklam/tv- Å andra sidan är det ovanligt med stora skostorlekar. Håller med där, jättemärkligt att det inte finns stora storlekar i skor OM det nu är så vanligt med tjejer med långa och stora fötter!

    Håller med Marcus. Man ser ju om en fot är stor och lång. Man ser skillnad på 37 och 42.


    Det gör man, tycker jag med, men ändå blir folk förvånade när jag säger att jag har 42. Kanske passar det mig, rent proportionerligt.

    Ang "feet under sheet", det kan ju vara två kvinnor eller två män. Ser man bara fötternas undersida så är det inte helt självklart vad för kön de tillhör.
  • Oscrsgalan

    Haha, nej, jag blev inte ett dugg stött. För övrigt ser man inte på mina fötter, att de är strl 40. Skorna ser man de på, de är enorma. Får ofta frågan: "varför har du så stora skor!?"

Svar på tråden Tjejer med stora fötter