• Anonym (Jag)

    Brintellix? Någon som provat

    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:04:09 följande:

    Inte säkert att man känner något efter två veckor. Kör fyra veckor, ingen effekt så prata med din läkare hur ni ska fortsätta. Antingen så testar ni att köra på samma dos, eller doshöjer eller byter. 


    Alltså...jag trodde verkligen man skulle känna nåt efter 2 veckor...? Att det ska ta såå lång tid...har svårt att tro att det ska funka.. Har avstämning med läkaren nästa vecka så vi får väl se... men börjar känna mig som ett hopplöst fall efter testat flera ssri/snri/tca.... Nån måste ju funka!!
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:24:59 följande:
    Har du testat någon antiepileptika? Lyrica har du säkert testat. Men tänker mer på Lamotrigin. Funkade verkligen inte TCA?

    Jag kan inte hitta om du skrivit vad du kämpar med. Depression förstår jag ju men är det mycket ångest också? Vad är värst?
    Sorry.. Testat mirtazapin/ssri/snri. Även testat lyrica...

    Lider av utmattningssyndrom, gad och Depp...

    På vilket sätt kan lamotrigim hjälpa?
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:32:46 följande:

    Den kan stabilisera ditt humör (deppen och ångesten.) Inte bara folk med epilepsi eller bipolära som tar sådana nämligen :)


    Har du själv testat?

    Är de kända för några särskilda biverkningar?
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-12 08:19:31 följande:

    Jag har funderat på den och min läkare har också föreslagit den. Men jag ville testa Valdoxan istället. Men ödet spinner sin egen väv och nu ska jag ändå börja med Lamotrigin p.g.a utredd epilepsi.

    Biverkningsmässigt så är den en av de mildaste i sin grupp. Inga biverkningar är roliga. Bland dom vanliga biverkningarna så skiljer den inte så mycket från antidepressiva.


    Såg i din profil att du planerar barn... Kan man äta dessa mediciner då?

    Ok... Så du har fått epilepsi? Är det något man kan få på äldre dar? Är okunnig inom området men nyfiken av mig - därför jag frågar :)
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-12 13:26:29 följande:

    Ang. epilepsin så visst kan man få det på äldre dagar. Vanligast är att man får det som barn och efter 65. Men det finns alltid undantag. En del får det i när dom börjar festa och slita på kroppen. 

    Ja det ska inte ha några negativa effekter på fertilitet. Däremot bör man inte ta den om man vill bli med barn då den kan öka risken för missbildningar på fostret.


    Men ang Valdoxan ska man väl inte heller äta vid en graviditet?

    Frågar, då jag själv planerar syskon såsmåningom..
  • Anonym (Jag)

    Seriöst, är Brintellix nåt sockerpiller eller vad? Stått på 10 mg nu i 16 dagar, känner inte ett jota!

    Könner mig grymt deprimerad, orolig, ångest, energilös... Visserligen haft förkylning å halsfluss men ändå...

    Misstänker jag kommer få byta! Igen! :(

    Känns hopplöst just nu...

  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-13 18:54:46 följande:

    Kan du skriva en lista på vad du provat? Du får gärna skicka privat om du inte vill skriva det här :) Får gärna skriva om det är någon som funkat någelunda.


    Åt escitalopram åren 2013-2016.. Funkade hyfsat. Grejen är att jag under denna tiden tvingade mig själv att försöka leva som vanligt, jag låtsades att jag mådde bra och fortsätta kämpa dag för dag...men innerst mådde kroppen bajs. Men jag klistrade på ett leende och körde på!

    Slutet på 2016 fick jag nog och tog mig mod att söka till psykiatrin ( aldrig vågat söka för jag haft massa fördomar/rädslor )

    Fick kontakt med den. Tillägg till escitalopram blev då lyrica...hjälpte inte direkt, blev bara tröttare och tröttare, kunde till slut sova 24/7.

    Sen testade jag att sluta med lyrica och escitalopram och testa venlafaxin. Verkade funka hyfsat men fick biverkan att jag inte kunde ligga still när jag skulle sova. Så satte ut den.

    Ville testa Sertralin då jag testade den för typ 15 årsedan ( första antideppen jag testade ) med gott resultat, då! Men inte nu. Gav ingen effekt. Fick tillägg, mirtazapin..första veckan upplevde jag ett lyckotillstånd jag inte känt på fleeera år. Efter 2 veckor blev jag som en zombie 24/7. Satte ut den. Sen ersatte Sertralin med Brintellix. Ätit totalt 1,5 månad...lite mer än 2 veckor med 10 mg... Känner mig så jävla deppig, ångest, labil, humörsvängningar, tänder till på lilla minsta ( inte likt mig ) ökad aptit... Så. Vad prova härnäst...?

    Har även genom åren ätit Cymbalta, flouxetin och kanske nån mer...

    Jag har länge gått med ångest/Depp/utmattning utan att velat erkänna det för mig själv.. Hade inte tid med det, karriär, famuljebildande osv stod före... Tills jag nu då inte fixade det längre... Eller jag vill inte må så här längre. Har länge definierat mig som ett hopplöst fall. Att min hjärna är trasig och inte går att reparera...alla dessa med.bytena spär ju bara på den känslan :( Men jag är ju den där optimistiska typen som tror att det MÅSTE finnas nåt som hjälper!

    Testat terapi, pdt och kbt... Ingen sånt funkar för mig då jag känner att detta är något jag inte kan tänka mig ur/osv..

    Det måste finnas nån medicin...?
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-09-13 18:56:30 följande:

    Hur länge har du gått på endast brintellix och inte de övriga du slutade med?


    Bara Brintellix nu i 16 dagar... 10 mg.

    Innan dess Sertralin som hag trappade ner och åt 5 mg Brintellix och nedtrappning Sertralin 25 mg ( åt 75 innan )
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-14 08:35:35 följande:

    Vad låg du på för dos av Mirtazapin?

    Annars har du de Tricykliska, MOA-hämmare och antiepileptika att testa. 


    15mg mirta...

    Ja, nåt annat kommer det att bli...
  • Anonym (Jag)

    Usch! Upplever mer å mer en enorm rastlöshet... Måste vara biverkan av Brintellix...svårt att ligga still.. Kryper i hela kroppen.

    Min läkare ska ringa imorgon... Undrar vad hon kommer föreslå. Misstänker Valdoxan.

  • Anonym (Jag)

    Läkare tyckte jag skulle hålla ut till nästa vecka..

    Men provtagning på måndag för ev byte till Valdoxan..

    Rastlösheten är inte farlig. Och hon sa att det e viktigt att jag tar sobrilen under dagtid och imoven till natten..

    Kan öndå känna att om Brintellix hade vart nåt för mig så borde jag känt nåt efter 18 dagar på 10 mg!

  • Anonym (Jag)

    Fy fan! Rastlöshet från helvetet!!

    Imon trappar jag ner denna medicinen!!

    Seriöst, vet inte om jag e sugen på att testa Valdoxan...läser på nätet och dessa nya antidepp verkar ju typ inte så jätte-effektiva...funderar starkt på att nämna anafranil för min läkare...

  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-16 09:03:55 följande:

    Du kanske borde testa någon medicinkombo?

    Har du haft någon tidigare? 


    Escitalopram och lyrica.

    Sertralin och mirta.
  • Anonym (Jag)

    Jag har nu slutat med Brintellix. Och av alla antidepp jag provat så är fanimej denna den värsta! Den skulle ju knappt ha några biverkningar... Aldrig fått så mga biverkningar av nån antidepp! Fy fan!

Svar på tråden Brintellix? Någon som provat