• Showergirl

    Vad tycker ni om flicknamnet Nova?

    Hej!

    Jag och sambon väntar en flicka, BF på skottdagen! Jag undrar vad ni tycker om namnet Nova?

    Alternativen i omröstningen är präglade av kommentarer jag fått av såväl släktingar, som vänner och bekanta. - Men vad tycker svenska folket i allmänhet? :)

    Rösta gärna och om ni orkar så får ni gärna skriva en kommentar i tråden. :)

    Andra namn jag gillar är Tindra, Engla, Lilo, Luna, Naomi, Lovelia. Fast favoritnamnet är Nova! :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nova?
  • Anonym (Du frågade)

    Du frågar väl antagligen för att du vill ha ett rakt och ärligt svar.

    I ärlighetens namn så ÄR det ett wt-namn. Det är i princip alla namn du nämnde.

    Även om de är fina, så är det lågstatusnamn. Jag hade ALDRIG givit mitt barn en sådan stämpel genom namnet.

  • Anonym (Viktor Rydbergs ande)

    Tänker att det kanske finns en risk att tomten gör sig lustig på julafton ("Finns det Nova snälla barn här"). Kan vara roligt när man är liten kanske, men sedan?

  • Anonym (Du frågade)

    Engla eller Naomi är isf bättre. Fast de är inte bra de heller. Det är liksom såna namn man hör i wt-områden. Unga föräldrar med taskig bakgrund. Oftast är ungarna skitjobbiga och påstridiga då de aldrig lärt sig rätt från fel. Nä usch vet du vad!

    Men du gillar Lovelia (hittepånamn = wt-namn). Men varför inte Lova eller Lovisa? Eller Louise?

  • milli79

    Lovelia är superfint! Tycker Nova är helt ok. Jag hade inte brytt mig vad någon annan sagt. Känns det rätt för er så blir det bra.

  • Showergirl

    Tack för att ni röstar och svarar. :)

    Ja jag frågar för att jag vill veta vad ni verkligen tycker. Annars känns det ganska meningslöst.

    Så synd att vissa namn har den stämpeln. Jag är inte wt men jag är ung. Men inget annat stämmer in för mig på wt. :/

    Gillar varken Lova eller Lovisa men Lovis kanske kanske. Eller är det också wt?

    Visst man ska välja ett namn man gillar men det är ändå mitt barn som ska behöva stå ut med namnet. Jag vill inte stämpla henne från början som någon antydde.

  • Anonym (H)
    Anonym (Viktor Rydbergs ande) skrev 2016-01-21 22:00:48 följande:

    Tänker att det kanske finns en risk att tomten gör sig lustig på julafton ("Finns det Nova snälla barn här"). Kan vara roligt när man är liten kanske, men sedan?


    Tror nog flickan kommer få större problem pga sitt namn än ett eventuellt skämt från tomten i några år.
  • Anonym (H)
    Showergirl skrev 2016-01-21 22:06:01 följande:

    Tack för att ni röstar och svarar. :)

    Ja jag frågar för att jag vill veta vad ni verkligen tycker. Annars känns det ganska meningslöst.

    Så synd att vissa namn har den stämpeln. Jag är inte wt men jag är ung. Men inget annat stämmer in för mig på wt. :/

    Gillar varken Lova eller Lovisa men Lovis kanske kanske. Eller är det också wt?

    Visst man ska välja ett namn man gillar men det är ändå mitt barn som ska behöva stå ut med namnet. Jag vill inte stämpla henne från början som någon antydde.


    Lovis är också WT. Har du verkligen inga normala namn som du kan tänka dig?
  • Anonym (?)

    Håller med om att alla dina namnförslag låter påhittade. Men det är ju modernt, så gör som ni vill...
    För mej låter det lite krystat, föräldrarna vill vara så speciella att de är ungefär som alla andra...
    Skolorna kommer att krylla av "namn" som: Vilde, Cewin, Nova, Fideli och liknande.
    Vill man sticka ut så bör man nog hellre välja ett namn som är etablerat men inte riktigt slagit igenom ännu, men troligen kommer om några år såsom 40-tals namn:
    30-talsnamn har börjat leta sig in, som ni ser,men det är inte många av 40-talsnamnen som kommit än.Vill man ligga i framkant så kanske det är något att satsa på?

    Eva
    Gunnel
    Gunborg
    Birgit
    Astrid
    Ulla-Britt
    Berit
    Sonja
    Vanja

    Jan
    Åke
    Sven
    Olof
    Allan
    Harald
    Bertil
    Gösta
    Bengt

    40-tal.

    Birgitta
    Margareta
    Christina
    Marianne
    Ingrid
    Inger
    Gertrud
    Doris
    Kerstin
    Elisabeth
    Maj-Britt
    Anita
    Britt-Marie
    Barbro

    Lars
    Per-Erik
    Kjell
    Kurt
    Håkan
    Leif
    Roland
    Bert
    Åke
    Göran

  • Anonym (Mamman)

    Har börjat gilla namnet:Livia.Så mjukt och vackert!

Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nova?