• Björnes magasin

    "Ungdomhus stänger 9, finns inget i förorterna annars"

    Det sa en pappa som fått sitt barn mördat i Alby utanför Sthlm.

    Måste man vara ute längre än till 21 och måste man åka till stan annars?

  • Svar på tråden "Ungdomhus stänger 9, finns inget i förorterna annars"
  • elyse

    Va? Menar du att man ska behöva se på TV eller läsa en bok?!

    Ja, jag fattar inte heller grejen. Varför är det egna, eller vänners, hemmet ett alternativ att vistas i?

  • Felinedion
    elyse skrev 2016-01-23 22:10:24 följande:

    Ja, jag fattar inte heller grejen. Varför är det egna, eller vänners, hemmet ett alternativ att vistas i?


    Det är inte jättekul när man är 16 år och delar rum med två syskon i en trång och lyhörd miljonprogramslägenhet. Jag är uppvuxen i Alby och även om alla inte har det lika illa ställt så är det väldigt många som har rätt taskiga förutsättningar. Och det är väl oftast den kategorin som drar runt på stan och mördar/blir mördade, inbillar jag mig.
  • elyse
    Felinedion skrev 2016-01-23 23:43:10 följande:

    Det är inte jättekul när man är 16 år och delar rum med två syskon i en trång och lyhörd miljonprogramslägenhet. Jag är uppvuxen i Alby och även om alla inte har det lika illa ställt så är det väldigt många som har rätt taskiga förutsättningar. Och det är väl oftast den kategorin som drar runt på stan och mördar/blir mördade, inbillar jag mig.


    Jag är själv uppväxt i ett liknande område. Jag hade lyxen att ha eget rum, men vi var oftast hos kompisar som inte hade det. TV kunde man se på i vardagsrummet även om kompisens mamma eller storebror också var där. Ville man vara ifred respekterades det att man fick ha sovrummet i några timmar. Var det inte vinter så var man bara ute; satt på en bänk eller promenerade. Om det inte fungerar så låter det snarare som att det är familjen och inte fritidsgårdens öppettider som är problemet. (Och någon fritidsgård har jag aldrig haft tillgång till).
  • Felinedion

    Ja, jag tror definitivt också att familjesituationen är ett större problem än något annat i de här fallen.

  • Pkb

    Många som växer upp i Alby har föräldrar som är psykiskt sjuka eller tar droger/missbrukar alkohol. Då vill man inte vara hemma och stannar ute så länge som möjligt för att sedan gå hem bara för att sova.

  • elyse
    Pkb skrev 2016-01-25 07:52:24 följande:

    Många som växer upp i Alby har föräldrar som är psykiskt sjuka eller tar droger/missbrukar alkohol. Då vill man inte vara hemma och stannar ute så länge som möjligt för att sedan gå hem bara för att sova.


    Då kan man ju vara hos den som INTE har det så? Eller bara vara utomhus. Prata, spela bollspel...
  • Pkb
    elyse skrev 2016-01-25 11:00:27 följande:

    Då kan man ju vara hos den som INTE har det så? Eller bara vara utomhus. Prata, spela bollspel...


    Oftast så umgås dom här ungdomarna i lite större grupper så alla kan inte gå hem till en person. Många gånger har man inte heller ett eget rum. Pappan i TS verkade ha en önskan om att ungdomshusen skulle vara öppna längre så inte ungdomarna behöver driva omkring utomhus. Jag antar att man öppnar sådana ställen just för att man sett att det bidrar till en bättre stämning i området.
  • flygrl

    Jag har bott i Alby hela mitt liv, fortfarande tonåring och fritidsgård e nåt jag mest bara hört tjafs kring. Till slut öppnades det nåt men jag har aldrig vart där och nu e det ändå överspelat för jag har fyllt 18. Problemet e ju att man som yngre lätt dras in i dåliga saker av såna som e äldre än man själv. Grabbar som faktiskt e vuxna (över 18) och därför för gamla för fritidsgård. Kriminaliteten & gängen e ett stort jävla problem som förstör så mycket här ute.

    Mina framtida barn (?) ska fan inte växa upp i sånt här f*****g ghetto.

  • elyse
    Pkb skrev 2016-01-25 12:21:18 följande:

    Oftast så umgås dom här ungdomarna i lite större grupper så alla kan inte gå hem till en person. Många gånger har man inte heller ett eget rum. Pappan i TS verkade ha en önskan om att ungdomshusen skulle vara öppna längre så inte ungdomarna behöver driva omkring utomhus. Jag antar att man öppnar sådana ställen just för att man sett att det bidrar till en bättre stämning i området.


    Fast om man umgås i så stora grupper så skulle ju det vara ett logistikproblem oavsett om man bor i Alby eller Danderyd. Här i Uppsala har vissa en tendens att sätta eld på allt som byggs så jag förstår om kommunerna tvekar.
  • Pkb
    elyse skrev 2016-01-25 15:36:54 följande:

    Fast om man umgås i så stora grupper så skulle ju det vara ett logistikproblem oavsett om man bor i Alby eller Danderyd. Här i Uppsala har vissa en tendens att sätta eld på allt som byggs så jag förstår om kommunerna tvekar.


    Ja det är sant och det är samma sak här, allt förstörs. Jag jobbade på botkyrkabyggen ett tag och det var vi som fick fixa allt som förstördes så jag kommer inte med ursäkter för de här ungdomarna för jag tycker det är idioti att hålla på och förstöra, jag förklarar bara hur det fungerar här ute. Ni kanske läste om killen som blev knivhuggen till döds av sin flickvän i Fittja eller pojken som blev ihjälskjuten på en begravningsplats nära Tumba. Min bror umgicks med de här killarna så jag växte upp med dem. Så jag vet mycket väl vilka problem vi har här ute och jag tycker inte att det finns några ursäkter men det finns förklaringar.
Svar på tråden "Ungdomhus stänger 9, finns inget i förorterna annars"