• TantFru

    Hjälp, har jag PCO?

    Jag träffade en läkare på kvinnokliniken idag för att göra en rutinkoll av min spiral, och under ultraljudet säger hon att det verkar som att jag kan ha PCO då det fanns många äggblåsor, som ett pärlband, på min ena äggstock.

    När jag var yngre var min mens väldigt oregelbunden, men sedan jag blev äldre har den blivit så förutsägbar att jag kan säga när den ska komma med 1-2 dagars säkerhet, och ytterst sällan är min cykel mer än 30 dagar. Under en PMDS-utredning förra året kontrollerades om jag hade ägglossning varje månad, och det hade jag åtminstone då (det testades tre månader i rad).

    Min man och jag har inte börjat försöka få barn än då vi vill att båda har fast jobb först i och med att det innebär en större trygghet för hela vår lilla familj (just nu är jag arbetslös, men bara sedan ett kort tag).

    Hur funkar det, ni som vet mer om PCO? Jag har panikgooglat hela dagen och kvällen, och det har inte gjort saken bättre.

  • Svar på tråden Hjälp, har jag PCO?
  • Tedax

    Man kan ha pco-äggstockar utan att ha pcos. Om du har regelbunden cykel med ägglossning är det ju jättebra och då har du ju många ägg vilket är positivt ur fertilitets synpunkt.

  • TantFru

    Tack för svar!

    Jag har alltid haft en orimlig rädsla för att inte kunna få barn, och det jag hört om PCO tidigare har inte varit solskenshistorier. Men i och med att jag har fått kolla upp om jag har ägglossning och är relativt regelbunden med mensen så kanske jag oroar mig i onödan.

    Min man är yngre än mig, så även om jag känner min biologiska klocka ticka så är han inte lika stressad. Det är en annan anledning till stress, men vi pratar om det och är överens om vad vi vill ha klart innan jag slänger spiralen och vi börjar bygga bebis.

  • Tedax

    P


    TantFru skrev 2016-01-28 16:56:36 följande:

    Tack för svar!

    Jag har alltid haft en orimlig rädsla för att inte kunna få barn, och det jag hört om PCO tidigare har inte varit solskenshistorier. Men i och med att jag har fått kolla upp om jag har ägglossning och är relativt regelbunden med mensen så kanske jag oroar mig i onödan.

    Min man är yngre än mig, så även om jag känner min biologiska klocka ticka så är han inte lika stressad. Det är en annan anledning till stress, men vi pratar om det och är överens om vad vi vill ha klart innan jag slänger spiralen och vi börjar bygga bebis.


    Nya rön tyder tvärtom på att kvinnor med pco är fertila längre upp i åldern.
Svar på tråden Hjälp, har jag PCO?