• scrapparlotta

    9 år och ont på brösten?

    Min dotter på 9 år har i en vecka nu haft ont i sina bröst, på bröstvårtorna. Så är dom knöliga med. Jag har läst lite om detta och har förstått att det är helt normalt, att det är brösten som börjar växa lite. Men hur länge håller detta i sig? Hon tycker det är jättejobbigt, så fort hon stöter i brösten på nåt sätt så gör det jätteont. Hon frågade nu i kväll hur länge det ska hålla på så här...och jag har inte en aning.

    Men sen är det inte alla som får sånt här eller? Hennes storasyster, hon är 11 år och det syns på hennes bröst att dom har vuxit. Jag frågade henne om hon känt nåt, men hon har aldrig haft ont eller känt knölar säger hon. Är det olika detta? Jag kommer liksom inte ihåg hur jag själv hade det.

    9 år, är inte det lite tidigt??

  • Svar på tråden 9 år och ont på brösten?
  • glutten

    Det är ganska tidigt men inte onormalt alls. Minns att det gick i vågor för mig. Och ont gjorde det!

  • Bertram

    Ja, det gör skitont, hur länge det håller på är säkert olika, för mig höll det väl i sig över en sommar typ, var runt 10-12 nånstans där. Hon kan ju ta en ipren/alvedon när det är som jobbigast

  • Pimpinellan

    Har nåt minne av att jag hade ont. Minns inte när eller hur länge dock. Jag fick mens vid 10 så att brösten växer vid 9 är väl inte onormalt.

  • scrapparlotta
    Bertram skrev 2016-01-28 21:44:08 följande:

    Ja, det gör skitont, hur länge det håller på är säkert olika, för mig höll det väl i sig över en sommar typ, var runt 10-12 nånstans där. Hon kan ju ta en ipren/alvedon när det är som jobbigast


    Oj, över en sommar?? Och hon har haft ont i en vecka och hon tycker redan det är jättejobbigt....blir kämpigt.

    Men det är olika från barn till barn då eftersom storasyster inte har känt nåt? Och det beror på att det börjar hända nåt i brösten va? Så det inte är nåt farligt...(nojig som jag är...)
  • Bertram

    Det är växtvärk, hade jätteont i brösten när jag var gravid oxå och brösten växte

  • Linastrumpan

    Min dotter är nyss fyllda 10år och hon började klaga i våras över att det gjorde ont och har så gjort sen dess från och till. Köpte toppar till henne att ha på sig för hon tyckte tröjan skavde och gjorde ont och då blev det lite bättre.

  • Hanky Panky

    Usch minns det där, gjorde så ont när man lekte och fick en smäll. Minns inte hur länge det höll i sig, men det var inte bara några veckor utan en längre period.

  • cosinus

    Dottern är snart tolv och har inte klagat på ont i brösten. Har själv för mig att det gick i vågor hur ont man hade. Mardrömmen var när man skulle brösta ner fotbollar och råkade missa så man verkligen hittade av med brösten. Få satan i gatan vad vidrigt ont det gjorde.

  • sextiotalist

    Köp toppar åt henne som ger lite skydd och faktiskt ett stöd också. Är det jobbigt inför natten så ge henne lite ipren eller Alvedon

  • LaFontaine

    Jag tipsar också om toppar som gärna får smita åt lite. Minns själv hur jävligt det var när vi skulle hoppa hopprep på rasterna, så jag måste varit i din dotters ålder när brösten började växa. Det lindrade en del med en tajtare topp under tröjan.

  • scrapparlotta
    LaFontaine skrev 2016-01-30 13:49:34 följande:

    Jag tipsar också om toppar som gärna får smita åt lite. Minns själv hur jävligt det var när vi skulle hoppa hopprep på rasterna, så jag måste varit i din dotters ålder när brösten började växa. Det lindrade en del med en tajtare topp under tröjan.


    Ja, hon har en topp idag och även om hon inte är van vid topp (tycker det kliar och så...) så känns det bättre säger hon

    Så tack alla för tipset om det
  • Royalle

    Min 8 åring är öm ibland. Jag minns att jag hade skitont jättelänge. Jag red och det var en plåga verkligen!

  • scrapparlotta
    Royalle skrev 2016-02-03 21:55:14 följande:

    Min 8 åring är öm ibland. Jag minns att jag hade skitont jättelänge. Jag red och det var en plåga verkligen!


    Aj då....min dotter går på ridskola och rider. Har dock inte kommit igång än efter jul....(ridskolan här har lång vinterledighet) men hon börjar v 10 igen....får se hur det går då...
  • Royalle
    scrapparlotta skrev 2016-02-06 08:17:17 följande:

    Aj då....min dotter går på ridskola och rider. Har dock inte kommit igång än efter jul....(ridskolan här har lång vinterledighet) men hon börjar v 10 igen....får se hur det går då...


    Jag rekommenderar starkt en tight top eller sportbh typ. Något som sitter åt men som är mjukt.
  • amandajavisst

    Jag kommer ihåg när jag var åtta år och mina bröst började utvecklas. Mina bröstvårtor var ljusblå och började stå ut. Jag använde en mjuk bomullstopp och undvek att sova på magen för att det gjorde så ont.
    Det är nog bara att härda ut, jag vet själv däremot hur viktigt det var att min mamma stöttade mig. Så stötta din dotter ordentligt, det är inte kul att vara så liten och först med att få bröst...
    När jag fyllde 10 köpte jag min först bh, även där var mammas stöd viktigt. Det är inte lätt att vara så tidig in i puberteten som tjej. Men man klarar det med bra stöd.

    Kram

  • HWR

    Håller med om råden att köpa några toppar till henne. Jag minns själv hur saatans ont det gjorde! Var väl 9-10 år och det värkte och sved som sjutton. Tröjorna skavde.

Svar på tråden 9 år och ont på brösten?