• Anonym (Ärligt?)

    Hur är det att bo i Brandbergen?

    Lägenhet i Brandbergen, dom här gatorna med stjärntecken. Hur är det att bo med barn i det området? Ärliga svar tack. 

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Brandbergen?
  • Anonym (Ärligt?)

    Puffar upp lite, nu kanske någon som vet är online?!

  • Anonym (Inte för mig)

    Jag skulle aldrig bosätta mig med barn i Brandbergen. Har en kompis som bor där och när hennes dotter gick i grundskolan så var hon enda svenska barnet i klassen.

  • Anonym (Ärligt?)
    Anonym (Inte för mig) skrev 2016-02-10 13:33:36 följande:
    Jag skulle aldrig bosätta mig med barn i Brandbergen. Har en kompis som bor där och när hennes dotter gick i grundskolan så var hon enda svenska barnet i klassen.
    Tack för ditt svar. Det var som jag förväntat mig. 
  • Anonym (vågen)

    Hej,

    vi bodde på vågens gata i nästan 7 år. Inte för att vi ville men mest för att det inte gick att få nåt annat. De enda som var intresserad av att byta lägenhet var folk från Jordbro och Tensta och andra mindre smickrande ställen.

    Brandbergen är ju ökänt för att det bor mycket invandrare där och jag tror inte att det bodde speciellt mycket höginkomsttagare där heller.
    Jag trivdes aldrig där även om jag aldrig var rädd för att gå ut eller så. Nu är det här 8 år sedan och med dagens invällande av sk flyktingar så ser det säkert väldigt annorlunda ut. Jag skulle aldrig bostätta mig där idag när jag har småbarn.
    Inte ens i Haninge faktiskt.

    Det positiva är ju att du har nära till nationalparken som ligger där som är rätt mysig. Ska du ändå bosätta dig i trakterna så skulle jag rekomendera dig att hellre flytta till svartbäcken som ligger i närheten. Det var åtminstone då rätt bra.

  • Anonym (Ärligt?)
    Anonym (vågen) skrev 2016-02-10 15:46:36 följande:
    Hej,

    vi bodde på vågens gata i nästan 7 år. Inte för att vi ville men mest för att det inte gick att få nåt annat. De enda som var intresserad av att byta lägenhet var folk från Jordbro och Tensta och andra mindre smickrande ställen.

    Brandbergen är ju ökänt för att det bor mycket invandrare där och jag tror inte att det bodde speciellt mycket höginkomsttagare där heller.
    Jag trivdes aldrig där även om jag aldrig var rädd för att gå ut eller så. Nu är det här 8 år sedan och med dagens invällande av sk flyktingar så ser det säkert väldigt annorlunda ut. Jag skulle aldrig bostätta mig där idag när jag har småbarn.
    Inte ens i Haninge faktiskt.

    Det positiva är ju att du har nära till nationalparken som ligger där som är rätt mysig. Ska du ändå bosätta dig i trakterna så skulle jag rekomendera dig att hellre flytta till svartbäcken som ligger i närheten. Det var åtminstone då rätt bra.
    Nej jag ska absolut inte bosätta mig där. Det var en annan person och jag ifrågasatte om det verkligen var ett bra och tryggt ställe.
  • Anonym (Inte för mig)
    Anonym (vågen) skrev 2016-02-10 15:46:36 följande:

    Hej,

    vi bodde på vågens gata i nästan 7 år. Inte för att vi ville men mest för att det inte gick att få nåt annat. De enda som var intresserad av att byta lägenhet var folk från Jordbro och Tensta och andra mindre smickrande ställen.

    Brandbergen är ju ökänt för att det bor mycket invandrare där och jag tror inte att det bodde speciellt mycket höginkomsttagare där heller.
    Jag trivdes aldrig där även om jag aldrig var rädd för att gå ut eller så. Nu är det här 8 år sedan och med dagens invällande av sk flyktingar så ser det säkert väldigt annorlunda ut. Jag skulle aldrig bostätta mig där idag när jag har småbarn.
    Inte ens i Haninge faktiskt.

    Det positiva är ju att du har nära till nationalparken som ligger där som är rätt mysig. Ska du ändå bosätta dig i trakterna så skulle jag rekomendera dig att hellre flytta till svartbäcken som ligger i närheten. Det var åtminstone då rätt bra.


    Alla kommuner har åtminstone ett problemområde nuförtiden och Haninge är stort. Min erfarenhet från Vendelsömalm är att problemen håller sig rätt nära "basstället" dvs Brandbergen, Jordbro centrum, Sågen framför allt. Vendelsömalmsskolan hade nästan inga invandrare alls på min tid och dom flesta barnen bodde i villor/radhus. Vanliga villor/radhus i detta område går idag för ca 4 mkr. Däremot fick man en chock när man hamnade på Fredrika Bremer-gymnasiet för det blev ju uppsamlingsplatsen för diverse drägg från sämre områden så den skolan skulle jag undvika. 
  • Anonym (jag)

    Brandbergen är tråkig,våningshus överallt och dåligt centrum.Samma Jordbro och västerhaninge.Handen är bättre och såklart dyrare.Vendelsö och Vega är fina områden.

  • Anonym (vågen)
    Anonym (jag) skrev 2016-02-11 14:47:06 följande:

    Brandbergen är tråkig,våningshus överallt och dåligt centrum.Samma Jordbro och västerhaninge.Handen är bättre och såklart dyrare.Vendelsö och Vega är fina områden.


    Så är det absolut! Men Haninge centrum är inte heller nåt jag saknar speciellt mycket. Men man vänjer sig ju med allt. Av de ställen med dåligt rykte som ju Brandbergen är så bor jag 1000 gånger hellre där än i t ex Tensta.
    Man är rädd på allvar om man är i Rinkeby. Jag var där ibland och lämnade varor genom jobbet jag hade då. Det känns inte som man är i Sverige när man är där.

  • Anonym (råger)

    Brandbergen är en dymanisk förort som växer och erbjuder spännande möten
    mellan innevånarna. Området är rikt på kulturliv och aktiviteter. 

  • Anonym (Inte för mig)
    Anonym (jag) skrev 2016-02-11 17:14:40 följande:

    Ja hellre Brandbergen än Fittja/Tensta/Rinkeby!


    Det håller jag definitivt med om
  • Brandbergen

    Har bott i Brandbergen sedans 92 och sett hur 
    området förslummas med åren.
    Gillar man höga hyror och dålig service 
    Knallskott, Bilar,Trimmade mopeder som åker
    på cykelbanorna då har man kommit rätt välkommen
    att flytta hit.
    Det går inte en dag utan att man vill flytta härifrån.

  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Inte för mig) skrev 2016-02-12 08:31:36 följande:

    Det håller jag definitivt med om


    Brandbergen är väl ungefär som Tensta, Rinkeby numera.

    Jag arbetar i Tensta sedan många år tillbaka och jag är aldrig rädd när jag är där...på dagtid. Däremot skulle jag aldrig för mitt liv bosätta mig där. Efter kl 20 är det djungelns lag som råder och jag skulle aldrig stå ut med att bo på ett ställe där jag inte kan röra mig som jag vill, när jag vill.
Svar på tråden Hur är det att bo i Brandbergen?