• Liverbird91

    Hur kunnig ska en barnmorska vara?

    Hur mycket ska en barnmorska på MVC egentligen kunna?
    Det känns som om barnmorskan jag råkat få är väldigt okunnig.
    Jag vet inte om det bara är vår uppfattning eller om hon helt enkelt är dålig på sitt jobb.

    Har varit på 3 besök nu men kemin blir inte bättre heller.
    Idag kom vi in i rummet och det var helt tyst efter vi hälsat på varandra. Hon varken sa eller frågade något utan glodde och väntade bara på att jag skulle säga något.
    Mycket märklig stämning. Är det såhär stelt för er också? Både jag och sambon är öppna och pratglada i normala fall men här sitter vi nästan och skäms. Hon nickar och ser förstående ut men det är som ett skal; inga ord kommer ur hennes mun.

    Jag är en lugn person som inte oroar mig speciellt mycket över graviditeten, jag har så vitt jag vet inte heller några direkta konstiga eller ovanliga frågor. Men barnmorskan har aldrig några svar.
    Hela intrycket är över lag dåligt, hon informerar en aldrig om något utan vi måste fråga själva om vi öht ska ha en konversation i rummet. Allt är helt nytt för oss och hon bör väl utgå från att jag inte vet nått alls.
    Jag har fått fråga själv om tex kost, vad händer härnäst och om man borde gå någon kurs snart (tänkte om hon kunde rekommendera nån specifik) och om man bokar den själv osv. Vad saker och ting betyder.

    Exempel på frågor jag ställt men hon dessvärre helt ryckt på axlarna utan svar;

    1. Jag har fått en ny och för mig ovanlig flytning de senaste veckorna. Den är vit, väldigt lös och riklig. Påminner om mjölk. Är detta vanligt/ovanligt?
    - Hon visste inte, men gissade på att det nog inte är några konstigheter.

    2. Jag har läst lite om vaccin mot influensa. Rekommenderar ni att man som gravid ska vaccinera sig och är det något jag borde göra nu i influensatider? Vad finns det för för och nackdelar?
    - Hon hade ingen aning utan skulle prata med en doktor om detta.

    3. Om jag inte missminner mig så har jag en ovanlig blodgrupp och undrar om du har lite information angående det.
    - Fortfarande ingen information utan jag har tagit reda på det själv nu.

    Det som skrämmer mig är att hon jobbat som barnmorska i många år men att det känns som hennes första dag. Både gällande kunnighet och social förmåga.
    Tänker att det är skitsamma eftersom jag inte har så många frågor ändå - men oroar mig över att hon kanske missar/inte vet NÄR/OM något står fel till med mig/fostret.

    Är det så jobbiga & ovanliga frågor jag ställt? Borde hon inte veta mer?

  • Svar på tråden Hur kunnig ska en barnmorska vara?
  • viseversa

    Jag tycker du ska byta barnmorska. Visst att du inte är orolig men man vill ändå ha en bm man känner sig trygg med och som man kan prata med. Byt ts. Finns massor av underbara bm.

  • Trippelmamma76

    Henne hade jag aldrig fortsatt gå till! Jag har fått mängder av komplikationer i mina graviditeter och det hade slutat förfärligt med en sådan okunnig och knepig barnmorska. Byt genast!!

  • Dixie

    jag hade bytt - det var ju inga jättekonstiga frågor du hade - det borde en bm ha koll på!

  • Liverbird91

    Tack för svaren! Det är alltså inte såhär det ska vara!

    Tanken är väl att hon ska finnas där för att hjälpa, förbereda och hålla koll - men lyssnar knappt och verkar ointresserad och okunnig som sagt. Även om hon i grund och botten är vänlig.

    Känns däremot dumt att gå dit, springa på henne och så märker hon att jag besöker någon annan helt plötsligt...

  • Liverbird91
    Trippelmamma76 skrev 2016-02-02 19:09:34 följande:

    Henne hade jag aldrig fortsatt gå till! Jag har fått mängder av komplikationer i mina graviditeter och det hade slutat förfärligt med en sådan okunnig och knepig barnmorska. Byt genast!!


    Jag förstår dig till fullo! Hade jag haft komplikationer hade detta troligtvis inte fungerat alls. Nu har allt flutit på bra (v26) som tur är. Men missar hon något så kan man ju aldrig förlåta sig själv för att inte ha bytt tidigare, antar jag...

    Jag har ett väldigt ansträngande jobb (lyfter 4 ton om dagen och står upp 8h) men hon har aldrig tyckt att det har varit någon fara. Jag är inte helt säker men alla andra tjejer och mammor runt mig på jobbet vägrar låta mig lyfta tungt. Men det är ju märkligt om man inte kan lita på sin barnmorska i ens det fallet.
  • Sudden

    Jag tycker verkligen du ska byta. Nu vet jag inte hur gammal hon är men jag är så trött på äldre barnmorskor som kör på på samma sätt som de alltid gjort. Det är tio år mellan mina graviditeter och fortfarande används samma jäkla planeringssnurra och samma frågor om alkohol. Senast sa jag direkt att jag inte drack alkohol, varken före eller under graviditeten - ändå körde hon på med tio följdfrågor om alkohol. Vi lade kanske halva tiden på meningslösa saker när jag förra året gick igenom ett missfall och mycket hellre hade pratat hur det kändes att vara gravid igen efter det. Men hon lyssnade inte, bara gick igenom samma gamla foldrar och kryssfrågor. Precis som på andra jobb så borde de vidareutveckla och utbilda sig vidare. 

  • Callo

    Byt! Som någon nämnde. Skulle hon missa något (pga något hon inte vet, som hon borde veta), och någon komplikation sker... Ja, då skulle man aldrig förlåta dig själv att man åtminstone inte bytte bm och gav situationen bättre förutsättningar.

    Det där med influensaspruta tex. Jag frågade om det. Min bm sa att det rekommenderas, speciellt då jag inte direkt har några resurser att ta av om jag skulle bli sjuk (sjukskriven sedan okt, pga ständiga kräkningar och illamående = noll energi i kroppen). Hon gick igenom biverkningarna osv. Erbjöd mig sedan spruta samma besök. Så var det klart.

  • nernu

    Är man väl anställd så är det svårt att bli av med personen. Minns när jag hade körtelfeber i 20-årsåldern och sköterskan var helt blåst. Hon hade också jobbat länge. Hon meddelade att jag hade körtelfeber och när jag försökte fråga vad det innebär och hur länge man har det och så vidare så hade hon inga svar alls. Jag fick gå hem och googla. Väldigt märkligt.

  • Kasperina

    Byt!
    Jag gjorde inte det när jag väntade första barnet, tänkte att det var personkemin som inte var 100% men att hon nog visste vad hon gjorde.
    Min son föddes kraftigt tillväxthämmad pga missad havandeskapsförgiftning. Jag vet inte om jag hade kunnat förmedla min oro bättre (kraftigt förhöjt blodtryck, blixtar för ögonen och extrem trötthet) med en annan BM, men jag tror det.
    Den första frågan jag ställde till henne var dessutom om jag behövde kolla mitt bäcken pga av min ringa storlek (153cm lång, vägde 47kg före graviditeten) och hon sa nej. Vid andra förlossningen upptäcktes att mitt bäcken är för trångt för att föda barn, samt att de bäckensmärtor jag haft sen första förlossningen troligtvis beror på att de drog bäckenet snett när de slet ut honom med klocka. Hade han inte varit så pytteliten hade de inte fått ut honom den vägen alls.

    Under lillasysters graviditet hade jag en underbar BM som tog alla mina frågor på allvar och var noga med att leta rätt på svar på det hon inte visste. Och hon var ärlig med att hon inte visste svaret på alla frågor. Med henne kände jag mig helt trygg och jag är helt säker på att första graviditeten varit annorlunda om jag haft henne redan då.

    Byt!!!

Svar på tråden Hur kunnig ska en barnmorska vara?