• DreamBear

    Springmask - har panik!!

    Dottern har klagat för ont i snippan en tid men vi har inte hittat någon förklaring, kollat efter mask men inte sett några. Tills idag.

    Hon bajsade och kissade i pottan, och du såg jag två smala maskar (vita och ca 0,5-1 cm långa) som simmade runt i kisset.

    Alltså jag har panik! Mask! Så himla obehagligt!

    Dottern är 4 år och syskonet är 2 år. Och de kan inte svälja tabletter så jag ska ringa läkaren imorgon.

    Men hur gör jag? Ska jag toksanera ALLT? Leksaker, nallar, kläder, mm?

    Kan maskarna ha tagit sig in i garderober? Lådor? Vad städar jag med? Vanlig Ajax? Desinfektionsmedel?

    Tar tacksamt emot alla tips!

  • Svar på tråden Springmask - har panik!!
  • UndrandeSökare

    Springmask behandlas med en receptfri medicin, Vanquin, som finns som tabletter. Barn som är äldre än två år och har svårt att svälja kan istället behandlas med en flytande medicin, Vermox. Den är receptbelagd. För barn under två år finns ingen flytande medicin, men om läkaren bedömer att barnet behöver Vermox kan man få det utskrivet.


    Läkemedlen dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.


    Man ska inte börja behandlingen med läkemedel utan att verkligen ha sett maskar, eftersom klåda i ändtarmen kan ha andra orsaker.


    Källa:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Springmask/
  • milli79

    Pumpafrön är mycket effektivare än apotekets tabletter. Ge en näve pumpafrön under några dagar så brukar maskarna dö. Upprepa som med tabletterna efter ca 14 dagar.
    Masken lever på socker så bort med allt sött även mjölkprodukter. 

    Ät även gärna följande: Blåbär, morötter, rödbetor, vitlök & surkål. Surkål är väldigt effektivt att bli av med maskar. 

  • DreamBear

    Ingen tvekan om attvi alla bör behandlas, mannen kom precis och berättade att han sett mask i sin avföring också

  • sisak

    De lever bara i avföringen, ingen annanstans men byt sänglakan ofta trots det.

  • sisak

    När jag var liten fick jag mask i magen efter att ha ätit snö, så tvätta och sprita händerna och klipp naglarna för äggen kan sitta där med om man har otur. Inga fingrar i munnen! Då får man i sig äggen och de kläcks sen i tarmen.

  • frökenelisabeth

    Min treåring har precis haft det. Sjukt äckligt. Jag har försökt vara noggrann med handhygien, men "inga fingrar i munnen" är inte lätt att hålla med en treåring.... suck. Hoppas vi blir av med det. Verkar vara nåt som går på riktigt många ställen nu... 

  • cosinus

    Vi har haft några ggr. Och gjort så här:

    Tabletter till alla i familjen. De som inte kunnat svälja har fått tugga eller så har vi mortlat. När de varit riktigt små har det funkat bäst att mortla och blanda med fruktpure. Senare har de tuggat med en sked ohojsås eller bara saft efter.

    Bytt sängkläder varje dag tills alla bajsat rött (det kan ta 2 dagar och tills dess kan maskarna leva, rekordet hos oss är levande mask 2.5 dygn efter medicin. Dagen efter bajsade barnet rött och maskarna vad döda). Därefter har vi bytt ungefär var 3e dag.

    Tvättat alla gosedjur som kan tvättas och andra som varit i sängen och inte tål tvätt har åkt i karantän i 2 månader (äggen lever inte hur länge som helst).

    Tvättat rumpan varje morgon och bytt underkläder på alla tills maskarna är döda (2-3 dagar)

    Sovit med tighta trosor/kalsonger tills maskarna är döda.

    Dammsugit sovrum, tvättat toaletter, skurat badkaret. Försökt att tvätta underkläder ganska direkt så de inte ligger en vecka i tvättkorgen och sen ska grävas runt i och stoppas i maskin. Bytt handdukar på toa varje dag i början.

    Upprepat behandling efter 14 dagar.

  • DreamBear

    Googlat fram att det finns flytande medicin för de som inte kan svälja, Vermox. Så jag ska ringa läkaren idag och be om det. Vet att mina har jättesvårt att svälja tabletter och även krossade.

  • sisak
    DreamBear skrev 2016-02-03 06:03:48 följande:

    Googlat fram att det finns flytande medicin för de som inte kan svälja, Vermox. Så jag ska ringa läkaren idag och be om det. Vet att mina har jättesvårt att svälja tabletter och även krossade.


    Du kunde inte googlat från början istället för att ha startat en tråd här? Du fick nämligen ett första svar av en annan redan 8 min efter din trådstart som skrev att det även fanns en flytande medicin som heter vermox. Idag skriver du att du googlat på det, hallå yxskaft. Skriv inte att du tacksamt tar emot tips och råd om du inte ens läser dom.
  • DreamBear

    [quote=76297597][quote-nick]sisak skrev 2016-02-03 07:20:50 följande:[/quote-nick]Du kunde inte googlat från början istället för att ha startat en tråd här? Du fick nämligen ett första svar av en annan redan 8 min efter din trådstart som skrev att det även fanns en flytande medicin som heter vermox. Idag skriver du att du googlat på det, hallå yxskaft. Skriv inte att du tacksamt tar emot tips och råd om du inte ens läser dom.[/

    Läste du mitt inlägg? Skrev nämligen redan där att jag skulle ringa läkare idag då mina inte kan svälja tabletter. Alltså jag hade redan googlat fram detta. Det jag undrade i min tråd var hur jag hanterar det runtomkring. Vad städar jag med exempelvis.

    Läs innan du kommenterar!

  • sisak
    DreamBear skrev 2016-02-03 11:08:53 följande:

    [quote=76297597][quote-nick]sisak skrev 2016-02-03 07:20:50 följande:[/quote-nick]Du kunde inte googlat från början istället för att ha startat en tråd här? Du fick nämligen ett första svar av en annan redan 8 min efter din trådstart som skrev att det även fanns en flytande medicin som heter vermox. Idag skriver du att du googlat på det, hallå yxskaft. Skriv inte att du tacksamt tar emot tips och råd om du inte ens läser dom.[/

    Läste du mitt inlägg? Skrev nämligen redan där att jag skulle ringa läkare idag då mina inte kan svälja tabletter. Alltså jag hade redan googlat fram detta. Det jag undrade i min tråd var hur jag hanterar det runtomkring. Vad städar jag med exempelvis.

    Läs innan du kommenterar!


    Är du helt efterbliven? Du ringde läkaren idag ju. Du hade alltså redan fått ett svar här i din tråd 8min efter du postade dina frågor och bl.a. ang medicinen av en som googlade åt dig. Grattis, du lyckades själv googla fram svaret dagen efter. Google kan du ju prioritera nästa gång istället för att starta en tråd och ringa en läkare.
  • isolande
    cosinus skrev 2016-02-02 22:29:11 följande:

    Vi har haft några ggr. Och gjort så här:

    Tabletter till alla i familjen. De som inte kunnat svälja har fått tugga eller så har vi mortlat. När de varit riktigt små har det funkat bäst att mortla och blanda med fruktpure. Senare har de tuggat med en sked ohojsås eller bara saft efter.

    Bytt sängkläder varje dag tills alla bajsat rött (det kan ta 2 dagar och tills dess kan maskarna leva, rekordet hos oss är levande mask 2.5 dygn efter medicin. Dagen efter bajsade barnet rött och maskarna vad döda). Därefter har vi bytt ungefär var 3e dag.

    Tvättat alla gosedjur som kan tvättas och andra som varit i sängen och inte tål tvätt har åkt i karantän i 2 månader (äggen lever inte hur länge som helst).

    Tvättat rumpan varje morgon och bytt underkläder på alla tills maskarna är döda (2-3 dagar)

    Sovit med tighta trosor/kalsonger tills maskarna är döda.

    Dammsugit sovrum, tvättat toaletter, skurat badkaret. Försökt att tvätta underkläder ganska direkt så de inte ligger en vecka i tvättkorgen och sen ska grävas runt i och stoppas i maskin. Bytt handdukar på toa varje dag i början.

    Upprepat behandling efter 14 dagar.


    Såhär har vi oxå gjort :) Städat med vanliga rengöringsmedel, dammsugit varje dag första veckan, klippt naglarna, god handhygien, inga nakna rumpor någonstans utan trosor och byxor på.

    Vanquin svalde våra (2,5 och 4) i somras då man lade varje tablett i en stor sked drottningsylt och gav när de var riktigt hungriga. Lätt som en plätt Glad
  • DreamBear
    sisak skrev 2016-02-03 13:08:02 följande:

    Är du helt efterbliven? Du ringde läkaren idag ju. Du hade alltså redan fått ett svar här i din tråd 8min efter du postade dina frågor och bl.a. ang medicinen av en som googlade åt dig. Grattis, du lyckades själv googla fram svaret dagen efter. Google kan du ju prioritera nästa gång istället för att starta en tråd och ringa en läkare.


    Jag ringde läkaren eftersom vermox är receptbelagt. Jag googlade fram detta innan jag startade tråden. Jag förtydligade att jag redan googlat fram vermox och att jag skulle kontakta läkaren. Det jag önskade var råd kring hur man ska städa, tvätta mm
  • DreamBear

    Vi har nu alla svalt en dos flytande vermox. Smaka banan och gick ned hos barnen utan problem.

    Har städat sovrum och badrum, bytt sängkläder och tvättat en massa maskiner med tvätt. Lär väl bli vår vardag ett tag nu Läkaren sa att vi skulle börja dagen med en dusch och då främst skölja kring ändtarmen och underliv.

    Hon nämnde även att springmask gärna kryper in i snippan och kan ge besvär. Usch Måtte vi bli av med dessa otäckingar nu.

  • catjos
    sisak skrev 2016-02-03 13:08:02 följande:
    Är du helt efterbliven? Du ringde läkaren idag ju. Du hade alltså redan fått ett svar här i din tråd 8min efter du postade dina frågor och bl.a. ang medicinen av en som googlade åt dig. Grattis, du lyckades själv googla fram svaret dagen efter. Google kan du ju prioritera nästa gång istället för att starta en tråd och ringa en läkare.
    Men vilken trevlig människa du verkar vara? Bitter över livet eller?? TS ställer aldrig frågan om det finns flytande medicin utan skriver direkt att hon ska ringa doktorn i morgon då hennes barn inte kan ta tabletter? I alla fall jag tig för givet att hon redan då visste att flytande va receptbelagt, vilket ju är svårt att få utskrivet utan att ringa doktorn? Eller? Däremot står det frågetecken efter frågorna kring städet osv, då det uppenbarligen är det hon undrar över!!!! Sen om folk ändå bryr sig och skriver tips utöver städet är ju upp till dom!! Inte behöver du skriva sånna otrevliga kommentarer för det?? Skärpning! Du är väl ändå vuxen eller va de denna vintern du käka snö och fick mask??
Svar på tråden Springmask - har panik!!