• Anonym (TS)
    Äldre 4 Feb 15:38
    26417 visningar
    134 svar
    134
    26417

    Men usch - stackars min syster.....Hjälp.....

    Hon har efter nästan 1 års utredning nu fått svar att hon ej får igenom skuldsanering för sina skulder. Detta innebär att hon kommer få leva på 13000 kr per månad i resten av sitt liv!!!!

    Man kan tycka att det är självförvållat, jag vet inte riktigt hur hon hamnat i denna situation, men då hon har 2 barn så förstår jag att det känns som ett hemskt hårt slag. Gråter

    Finns det verkligen inget man kan göra?

    HJÄLP! 

  • Svar på tråden Men usch - stackars min syster.....Hjälp.....
  • Anonym (Bättr­e jobb?)
    Äldre 4 Feb 15:44
    #1

    Bättre jobb? 13 efter skatt? Ska hon försörja barnen på det?

  • Anonym (usch)
    Äldre 4 Feb 15:45
    #2

    Usch stackare :/

    Varför fick hon inte skuldsaneringen beviljad? Betyder det att hon bedöms vara kapabel att betala tillbaka sina skulder?

    Några frågor. Vad är det för sorts skulder det rör sig om? Hur uppkom de? Hur gammal är hon? Vad har hon för utbildning, jobb och karriärmöjligheter?

  • Äldre 4 Feb 15:45
    #3
    Anonym (TS) skrev 2016-02-04 15:38:48 följande:

    Hon har efter nästan 1 års utredning nu fått svar att hon ej får igenom skuldsanering för sina skulder. Detta innebär att hon kommer få leva på 13000 kr per månad i resten av sitt liv!!!!

    Man kan tycka att det är självförvållat, jag vet inte riktigt hur hon hamnat i denna situation, men då hon har 2 barn så förstår jag att det känns som ett hemskt hårt slag. Gråter

    Finns det verkligen inget man kan göra?

    HJÄLP! 


    Det beror på varför hon fick avslag. Var det därför skulderna var nya kan hon söka om några år igen.


  • Anonym (usch)
    Äldre 4 Feb 15:54
    #4

    Som jag ser det finns det alltid en utväg. Ibland är saker och ting svåra att ställa till rätta men ingenting är omöjligt.

    Här kommer några alternativ.

    1) Hon ansöker om en ny skuldsanering om ett tag och hoppas på bättre tur då.

    2) Hon drar ner sina utgifter till ett minimum och försöker öka sina inkomster till ett maximum (långsiktigt) så att hon kan betala tillbaka skulderna. Utbildning till något höginkomstyrke kan vara värt även om det kortsiktigt ger upphov till mindre inkomst. Då bör hon tänka smart. Typ sjuksköterska som kan dra till norge och tjäna stora pengar på kort tid. Arbete på oljeplattform samma sak. Nattarbete ger bättre betalt. Samma sak med typiskt mansdominerande yrken så som ingengör. Elektriker och plattsättare, kort utbildning men relativt hög lön. Etc etc.

    3) Hon genomför en egen skuldsanering (med hjälp av någon kunnig). Kontaktar indrivarna och försöker erbjuda dem lösningar. Kanske kan indrivarna efterskänka viss del av skulderna om hon betalar resten enligt någon strikt plan (bättre för gäldenärerna att få tillbaka delar av skulderna än inget alls). Att hon sedan försöker få ett banklån (med hjälp av borgenär) med lägre ränta till de resterande skulderna.

  • Anonym (E)
    Äldre 4 Feb 16:00
    #5

    Be henne kontakta kommunens skuld och budgetrådgivare.

  • Äldre 4 Feb 16:05
    #6

    Fast 13000:- i månaden efter skatt är det ju många som har redan nu i månaden utan en massa skulder.

    Hur mycket pengar handlar det om?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (usch)
    Äldre 4 Feb 16:08
    #7
    Frontline skrev 2016-02-04 16:05:16 följande:

    Fast 13000:- i månaden efter skatt är det ju många som har redan nu i månaden utan en massa skulder.

    Hur mycket pengar handlar det om?


    Men det är stor skillnad. För ts syster är ju situationen hopplös. Hon kommer aldrig att kunna få mer vad hon än gör. Att leva under de premisserna resten av sitt liv skulle kännas tröstlöst för vem som helst.
  • Anonym (usch)
    Äldre 4 Feb 16:11
    #8

    En annan lösning är att hon skaffar sig en internationellt jävligt gångbar och attraktiv utbildning (samt eventuellt även språkkunskaper) och emigrerar till något land som sverige inte driver in skulder ifrån. Det kan ju kännas som ett tröstlöst alternativ för henne om hon trivs hemma. Men om hon skulle tjäna bra skulle hon ju kunna komma hem till sverige under sina semestrar.

  • Anonym (vet inte)
    Äldre 4 Feb 16:16
    #9
    Anonym (usch) skrev 2016-02-04 16:08:35 följande:
    Men det är stor skillnad. För ts syster är ju situationen hopplös. Hon kommer aldrig att kunna få mer vad hon än gör. Att leva under de premisserna resten av sitt liv skulle kännas tröstlöst för vem som helst.
    Men det har vi väl inte en aning om? Beror ju på hur stora skulderna är, och vilken ränta hon betalar på dem. Om hon fått avslag på ansökan om skuldsanering så innebär ju det att någon gör bedömningen att hon har möjlighet att betala av sin skuld, även om det kommer ta många år. 
  • Äldre 4 Feb 16:20
    #10
    +1
    Anonym (usch) skrev 2016-02-04 16:08:35 följande:
    Men det är stor skillnad. För ts syster är ju situationen hopplös. Hon kommer aldrig att kunna få mer vad hon än gör. Att leva under de premisserna resten av sitt liv skulle kännas tröstlöst för vem som helst.
    Ja då återstår det ju att söka till lyxfällan för då verkar allt lösa sig.
    Finns ju dom som har mångmiljonlån och betalar enorma summor varje månad i räntor och amorteringar som inte får mycket mer över i månaden efter det.

    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Men usch - stackars min syster.....Hjälp.....