• Anonym (Pappatill3)

    Vill skilja mig men hur ha råd i Stockholm?

    Hej,

    Jag har efter flera års velande, främst av hänsyn till mina 3 barn, fattat beslutet att skilja mig från min fru. Bakgrunden är egentligen irrelevant just nu utan det jag undrar över är hur folk som bor i Stockholm har råd att skilja sig? Jag är egenföretagare, tar ut ca 50 ksek/m med en utdelning årligen på nästan 200ksek. Bedömer att vi har ca 2.5 mkr i bruttovinst när vi säljer huset. Ändå kan jag inte se att jag har råd med ett radhus eller en lägenhet stor nog för mig och barnen varannan vecka. Bor i närförort kan tilläggas men ser att jag själv behöver lägga ut minst 4-5 och uppåt 6 mkr. De nya bolånereglerna gör att jag kan låna max 2.5 mkr - nettot från husförsäljningen blir uppåt 1 mkr (min del). Det ger en budget på 3.5 mkr - räcker helt enkelt inte till något stort nog för mig och barnen. Jag har några hundratusen i kontanter men antar att hälften försvinner i skilsmässan.

    Jag har inte pratat med banken ännu men undrar hur ni andra som skilt er i Stockholm, och som har barn, klarat detta? Jag anser att jag har en bra ekonomisk ställning men uppenbarligen inte tillräcklig för att skilja sig om man bor i Stockholm.

  • Svar på tråden Vill skilja mig men hur ha råd i Stockholm?
  • Anonym (Faster fia)

    Det är nog många som känner samma som du, i synnerhet kvinnor som ofta har betydligt lägre löner.

    Då får man börja bli kreativ, du kanske inte ska ha alla tre barnen varannan vecka utan rotera lite på schemat  istället? Då krävs det inte lika stor plats.

  • Anonym (Inte omöjligt)

    Man jagar, letar och hoppas på det bästa
    Prata med din fru, ni kanske kan komma överens om ett lite billigare område att bo i? Eller hyra en lägenhet i en billig förort längre ut som ni turas om att bo i (en bor med barnen, en i lägenheten vv) under en period medan ni letar efter ett mer permanent boende. Jag har flera vänner som gjort så.

    Jag separerade hösten 2011 och exet ägde huset men jag hade en grundplåt till ny lägenhet (700´) sen jag sålde lägenhet när vi flyttade ihop. Det tog 5 månader innan jag hittade en lägenhet i närheten som jag hade råd med. Du kanske får börja med en trea eller fyra och sedan långsamt byta upp dig? Det blir en stor omställning för barnen och att de behöver dela rum kommer inte vara deras största bekymmer
    Har du egen firma kan du kanske låta firman köpa en lägenhet eller ett radhus?

    Prata med din fru och försök hitta en lösning som ni får att fungera, det är trots allt inte ni som individer som är viktiga här utan era gemensamma barn. Ni MÅSTE hitta en lösning som fungerar för ER, inte för DIG.

  • Anonym (Pappatill3)
    Anonym (Faster fia) skrev 2016-02-04 18:56:07 följande:

    Det är nog många som känner samma som du, i synnerhet kvinnor som ofta har betydligt lägre löner.

    Då får man börja bli kreativ, du kanske inte ska ha alla tre barnen varannan vecka utan rotera lite på schemat  istället? Då krävs det inte lika stor plats.


    Ja, förstår såklart vilken jobbig sits andra också är i. Rotering kan vara ett alternativ men synd för barnen som inte få bo ihop bara. Om jag förstod rätt hur du tänkte. Letar själv inte ens efter boende där alla får egna sovrum utan där två får dela rum. Ändå så går det inte ihop...
  • Anonym (Pappatill3)
    Anonym (Inte omöjligt) skrev 2016-02-04 19:05:58 följande:

    Man jagar, letar och hoppas på det bästa

    Prata med din fru, ni kanske kan komma överens om ett lite billigare område att bo i? Eller hyra en lägenhet i en billig förort längre ut som ni turas om att bo i (en bor med barnen, en i lägenheten vv) under en period medan ni letar efter ett mer permanent boende. Jag har flera vänner som gjort så.

    Jag separerade hösten 2011 och exet ägde huset men jag hade en grundplåt till ny lägenhet (700´) sen jag sålde lägenhet när vi flyttade ihop. Det tog 5 månader innan jag hittade en lägenhet i närheten som jag hade råd med. Du kanske får börja med en trea eller fyra och sedan långsamt byta upp dig? Det blir en stor omställning för barnen och att de behöver dela rum kommer inte vara deras största bekymmer

    Har du egen firma kan du kanske låta firman köpa en lägenhet eller ett radhus?

    Prata med din fru och försök hitta en lösning som ni får att fungera, det är trots allt inte ni som individer som är viktiga här utan era gemensamma barn. Ni MÅSTE hitta en lösning som fungerar för ER, inte för DIG.


    Bra förslag. En liten lgh som vi vv bor i. Både jag och barnen gillar huset så det kan vara något som passar dom. Gillar det ju mer jag tänker på det. Och självklart går barnen först med alternativ som vi båda kan acceptera.
  • Anonym (Ehm)

    Jag hoppas att din fru tjänar mer än du då, annars är det väl snarare hur HON ska klara av att hitta nytt boende, som borde vara frågan här.

  • Anonym (meme)

    Man har givetvis inte råd till samma ekonomiska standard som ensamstående. Men antar att din fru kommer att sitta i samma sits som du när ni skiljer er.

    Mitt förslag är att ni pratar ihop er och båda flyttar längre bort från innerstaden där bostäderna är billigare. Om ni gör det tillsammans och till samma område har ni båda råd med vettiga boenden och kan ni ha barnen växelvis.

  • MEE83

    Jag skulle undersöka möjligheterna till att hyra radhus/lägenhet. Hör av dig till varenda privat hyresvärd som förmedlar lägenheter via egen förmedlingsportal, din profil borde vara relativt attraktiv, och du borde således ha möjlighet att få napp.

    Vissa fastighetsbolag är uteslutna då de enbart förmedlar via Stockholms stads bostadsförmedling, och du vet hur köerna kan vara där. Andra, väljer att förmedla 50/50.

    Exempel
    Wallenstam, kört, de förmedlar alla sina hyresrätter via kommunens bostadsförmedling.
    Ikano - 50/50, i sådana här bolag har du din chans. 

    Så löste en kompis boendet då han sålde sin BR. Han hade direktkontakt med alla bolag som förmedlar delar av sitt eget bestånd, och det gick rätt snabbt. 

    Alternativet är att hyra av privatperson, men då får du nog räkna med ockerpriser, men det borde gå att lösa, genom att hyra slipper du även äntra marknaden, som är överhettad.

    Ha det!

  • Anonym (Pappatill3)
    Anonym (Ehm) skrev 2016-02-04 19:29:37 följande:

    Jag hoppas att din fru tjänar mer än du då, annars är det väl snarare hur HON ska klara av att hitta nytt boende, som borde vara frågan här.


    Har redan sagt att jag känner sympati för alla i denna sits - vet att andra har det kärvare, osv men vill inte använda tråden för att relativisera. For the record - frun tjänar mer...
  • Anonym (Pappatill3)
    Anonym (meme) skrev 2016-02-04 19:33:52 följande:

    Man har givetvis inte råd till samma ekonomiska standard som ensamstående. Men antar att din fru kommer att sitta i samma sits som du när ni skiljer er.

    Mitt förslag är att ni pratar ihop er och båda flyttar längre bort från innerstaden där bostäderna är billigare. Om ni gör det tillsammans och till samma område har ni båda råd med vettiga boenden och kan ni ha barnen växelvis.


    Problet är att barnen är stadgade i skola, har vänner och alla sina aktiviteter i kommunen. Att bryta upp allt det för dom känns synd. Och dessutom skulle man behöva flytta väldigt långt ut för att uppnå det du skriver (bor i norrförort). Men så klart ett alternativ trots allt.
Svar på tråden Vill skilja mig men hur ha råd i Stockholm?