• Solbacka

    Sambo, han har egen gård

    Jag är sambo med en man som har en egen gård. Den är hans personliga egendom. Vi har inga genensamma barn. Han har tre o jag har två egna. Kan han be mig att med omedelbar verkan flytta från hans gård om det skulle bli en separation? Jag står med på försäkringsbrevet på hemförsäkringen och har bott här i snart fyra år. Han hotade med det vid ett våldsamt gräl häromdagen. Han har aldrig sagt det förit så jag blev mycket ledsen. Skulle jag inte ha någon tid på mig alls i juridisk mening att skaffa mig en ny bostad?

  • Svar på tråden Sambo, han har egen gård
  • mammamattefru

    Läs på sambolagen. men jag tror inte det nej.. Du har nog rätt att bo kvar x antal månader, något annat vore orimligt.. men kolla lagen där eller ring en gratis jurist på nätet :) så är du hundra.

  • Aupendi

    Du har väl tre månader på dig innan du tvingas flytta ut. Han har inte rätt att tvinga bort dig förrän efter tre månader efter att han sagt att du inte får bo kvar.

  • Linux1003

    Jag tror faktiskt om han nu skulle vara så jävlig kunna kasta ut dig per omedelbart. En väninna till min fru och hennes barn blev drabbade av detta för inte så länge sedan där hon hade varit sambo i över 10 år och en dag när hon kom hem så hade han bytt lås så hon fick inte komma in i hans hus där de hade bott i 10 år. 

    Hon gjorde en polisanmälan och vände sig till alla möjliga instanser men förgäves. Det tog henne 3 månader att få ut sina personliga prylar från hans hus och med hjälp av jurister. Under tiden så bodde hon mestadels hemma hos oss och andra vänner innan hon lyckades efter ett bra tag hitta en egen bostad. 

  • Moderno

    Det är ingen dum idé att själv ställa sig i bostadskön när man är sambo. Man kan aldrig veta vad framtiden bär med sig och den summa det kostar att stå i kön tycker jag definitivt är motiverad. Gäller ju i synnerhet i storstadsområdena. 

  • Birgitta02

    Rent juridiskt kan han inte kasta ut dig från den adress du är skriven. Du kan faktiskt vägra. Han kan då säga upp dig skriftligt och då har du tre månader på dig att flytta. Så nej, han kan INTE sparka ut dig med nån dags varsel. Absolut inte.

  • Linux1003
    Birgitta02 skrev 2016-02-05 10:31:33 följande:

    Rent juridiskt kan han inte kasta ut dig från den adress du är skriven. Du kan faktiskt vägra. Han kan då säga upp dig skriftligt och då har du tre månader på dig att flytta. Så nej, han kan INTE sparka ut dig med nån dags varsel. Absolut inte.


    Fast systemet är rätt trögt och det var det som hände vår bekant. Det tog 3 månader innan hon blev insläppt med då hade ju redan gått 3 månader från att hon blev utslängd och därav ingen ytterligare besittningsrätt. 
  • Birgitta02
    Linux1003 skrev 2016-02-05 10:40:50 följande:
    Fast systemet är rätt trögt och det var det som hände vår bekant. Det tog 3 månader innan hon blev insläppt med då hade ju redan gått 3 månader från att hon blev utslängd och därav ingen ytterligare besittningsrätt. 
    Om man blir utsparkad rakt av från sitt egen boende, och utelåst (bytta låscylindrar etc) så är det bara att ta till polishjälp. Det är nämligen olagligt att göra så.
  • defo

    Rent krasst vad har man för rätt om han nu kastar ut henne och byter lås osv? Göra en anmälan och efter 4mån tar dom upp fallet och visst har hon rätt att bo kvar i 3 men eftersom det har gått över tid så läggs det ner?

    Vore likt svensk byråkrati iaf.

  • Kjell2

    Det går att via polis, kfm, domstol mm få tillträde till sitt boende rätt snabbt men det kräver en del energi och kunskap. Sen blir frågan om man verkligen vill bo där.

    TS: Frågan blir mera vad gör du nu. Flyttar, skaffar eget reservboende, ser till att du har ett reservkapital om du skulle behöva flytta med kort varsel eller bara gråter en skvätt och sen blir en snäll och rädd sambo som gör allt för att han inte ska slänga ut dig.

  • Linux1003
    Birgitta02 skrev 2016-02-05 10:42:49 följande:
    Om man blir utsparkad rakt av från sitt egen boende, och utelåst (bytta låscylindrar etc) så är det bara att ta till polishjälp. Det är nämligen olagligt att göra så.
    Visst är det så men sådana ärenden är dessvärre väldigt lågprioriterade. 
  • Birgitta02
    Linux1003 skrev 2016-02-05 11:01:04 följande:
    Visst är det så men sådana ärenden är dessvärre väldigt lågprioriterade. 
    Om man har den inställningen och inte söker hjälp så FÅR man ju ingen hjälp. Kan nog garantera att om man traskar in till polisen så kommer de ge sig ut om man talar om vad det handlar om. Där jag bor är polisen otroligt upptagen, men jag vet att också att de resonerar som så att ärendet går ganska fort och kan tidsbestämmas.
  • Solbacka

    Jag har nu varit i kontakt med jurist på nätet. Han säger att min sambo kan be mig flytta omedelbart. Juristen nämnde något om skälig tid, nån månad, men det var det ingen lag på. Hyresavtal går inte att skriva, för man kan inte vara både smabo och hyresgäst. Det är nog många fler än jag som är iden här sitsen.

  • Birgitta02
    Solbacka skrev 2016-02-05 12:51:53 följande:
    Jag har nu varit i kontakt med jurist på nätet. Han säger att min sambo kan be mig flytta omedelbart. Juristen nämnde något om skälig tid, nån månad, men det var det ingen lag på. Hyresavtal går inte att skriva, för man kan inte vara både smabo och hyresgäst. Det är nog många fler än jag som är iden här sitsen.
    Det där stämmer faktiskt inte. Du är skriven på adressen och han kan inte slänga ut dig. Lyssna av med en påläst jurist.
Svar på tråden Sambo, han har egen gård