• Anonym (Rädd)

    Kan något ha hänt min dotter?

    Jag är mamma till två barn, 6 och 7 år gamla.

    Deras kontakt med sin pappa har varit ganska regelbunden det senaste året.

    I november åkte jag till USA en vecka med min son och min syster skulle senare åka till Spanien med min dotter. Dottern skulle vara hos sin pappa medan jag var borta. Hon grät och mådde dåligt med honom så hon fick vara med min syster, där var hon glad för det mesta.

    När jag kom tillbaka från USA så ville inte längre min dotter vara hos sin pappa. Hon gråter när han hämtar henne. Hon säger att det är tråkigt hos pappa, att han inte har nå roliga leksaker. Jag har försökt få henne dit men hon vill inte, så jag sa det till pappan, han tyckte det var tråkigt och bad mig fråga henne igen om några dagar om hon ville komma till honom.

    Jag har trott att det helt enkelt beror på att hon är rädd att jag ska försvinna, hon sa att hon var rädd att jag skulle dö och så.

    En utav mina systrar nämner vid det här tillfället att hon tror att något hänt min dotter hos hennes pappa. "Men sluta, det tror jag verkligen inte" sa jag. Lät dottern stanna hemma, sa att hon inte behövde gå till pappa.

    Hennes fröken pratade idag med mig om att min dotter varit ledsen, gråtit och mått dåligt när hennes pappa hämtat henne men att hon blir glad när min sambo hämtar henne. Dom hade frågat henne varför hon inte vill gå med pappa och hon hade sagt att det bara finns tråkiga leksaker där, dom frågade om det var nåt annat, dottern svarar att det bara finns män i pappas lägenhet och dom skriker. Sen blir hon tyst och vill inte svara på fler frågor.

    Barnens pappa hade inte på ca 1 månad för att han var sur på mig för en sak och min dotters fröken valde att avvakta med att berätta till mig eftersom hon ansåg att dottern mådde bättre nu och tänkte att det kanske var tillfälligt. Efter Jullovet hade han gått till barnens skola och sagt att jag inte låter honom träffa barnen, han hade hälsat på dem och sedan gått. Dottern hade börjat må dåligt igen.

    Idag ville han träffa barnen, jag sa att barnen inte ville sova hos honom och föreslog att han tog med dom ut och gjorde något roligt och sedan lämnar hem barnen. Jag frågar barnen om dom vill gå med pappa, sonen säger ja och dottern säger jag vet inte, jag vill till mormor. Då får du följa med mig hem säger jag. Hon säger att hon är törstig, pappan frågar om dom ska gå och köpa en dricka (vi är i ett köpcentrum) dottern säger att hon vill dricka hos mig. Pappan säger att han kan köpa dricka o godis till barnen och går in i affären, min dotter stannar vid mig och säger ska du gå? Jag sa att jag sitter och väntar på henne, hon vill ändå inte gå in o affären så jag puttar iväg henne och säger gå nu och välj vad du vill ha, jag sitter ju här.

    Dom kommer ut ifrån affären när dom är klara, sonen och hans pappa går och jag, min sambo och min dotter går hem. Min dotter säger att hon har ont i magen och ser lite dyster ut. Hon brukar alltid gå tätt intill mig när vi är ute och går men nu håller hon sig långt borta och går en omväg för att komma hem.

    Jag har verkligen inte trott att något händer hos pappan men nu när både min syster och dotterns fröken är oroliga så börjar jag fundera.

    En gång när dottern var yngre ringer pappan och skriker på mig för att dottern är röd och har ont i underlivet, han frågar vem jag lämnat henne med som utnyttjat henne sexuellt. Men lugna dig, säger jag, smörj med en kräm och tvätta dagligen, barn kan vara röda i underlivet ibland. Dottern kom hem och det blev inte bättre, gick till vc och fick någon kortisonsalva och det röda försvann efter någon dag.

    Sonen har haft ont i snoppen ibland, gick till vc och dom sa att det förmodligen berodde på att förhuden var för trång.

    Sonen har senaste månaderna haft klåda, värk och sveda runt anus. Gick och kollade det och läkaren kunde inte hitta någon orsak. Han frågar mig om sonens pappa, när han var där sist och om jag lämnat sonen ensam med någon annan. Jag förstår vad han menar och jag säger att jag absolut inte tror att något sådant hänt. Jag ringer pappan för att fråga om han misstänker något och berättar att jag sagt till läkaren vilka sonen varit ensam med, när jag nämner faderns kompisar så börjar han skrika på mig och säger att han ska anmäla mig, att jag lämnar barnen med vemsomhelst, att han aldrig lämnat barnen med sina kompisar (vilket han gjort) och att det inte bor några män hos honom utan bara kvinnor (det bor minst 3 män i hans lägenhet och en utav dom har en flickvän). Han slänger på luren.

    När vi träffades idag i köpcentrumet tog jag även upp med honom att lärarna var oroliga, han var arg och fnös och bortförklarade allt, sa att dottern bara går igenom en fas och att hon kommer över det.

    Jag är förvirrad, vet inte vad jag ska tro, kan inte tänka klart. Vad tycker/tror ni? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Kan något ha hänt min dotter?
  • Anonym (Rädd)

    Nämnas ska även att när jag blev tillsammans med min sambo då sa han, om något händer mina barn så kommer jag riva upp himmel och jord.

    Tidigare har en inneboende med barn bott här, han brukade tvätta barnen. Pappan sa att han inte fick tvätta våt dotter, att han inte litade på honom.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-02-05 17:06:08 följande:

    Nämnas ska även att när jag blev tillsammans med min sambo då sa han, om något händer mina barn så kommer jag riva upp himmel och jord.

    Tidigare har en inneboende med barn bott här, han brukade tvätta barnen. Pappan sa att han inte fick tvätta våt dotter, att han inte litade på honom.


    #vår
  • Anonym (Mian)

    Det är ju så svårt att veta. Allt låter ju lite konstigt. Men skulle sonen velat gå om han utsattes för något? Kanske du skulle ta flickan till någon utomstående som hon kan prata med?

  • Anonym (M)

    Alltså "dottern svarar att det bara finns män i pappas lägenhet och dom skriker" tycker jag är skäl nog att ifrågasätta om pappans hem är en lämplig miljö för barn.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Mian) skrev 2016-02-05 17:10:14 följande:

    Det är ju så svårt att veta. Allt låter ju lite konstigt. Men skulle sonen velat gå om han utsattes för något? Kanske du skulle ta flickan till någon utomstående som hon kan prata med?


    Ja jag har samma funderingar, han vill iallafall inte vara hemma hos pappan och sova över om inte hans syster är där. Han säger att pappa bara är med sina kompisar. Jo jag sitter här och funderar på om jag ska ta dottern och prata med en psykolog men då kommer dom ju att anmäla, tänk om det inte hänt något? Jobbigt för dottern att få svara på jobbiga frågor. Och stackars deras pappa om han blir anmäld. Anmäler jag kommer han att göra så mycket han kan för att livet ska bli jobbigt för mig, han fungerar så. Självklart anmäler man om man misstänker nåt, men jag vet ju inte vad jag ska tro nu??
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (M) skrev 2016-02-05 17:53:07 följande:

    Alltså "dottern svarar att det bara finns män i pappas lägenhet och dom skriker" tycker jag är skäl nog att ifrågasätta om pappans hem är en lämplig miljö för barn.


    Tack för att du tog dig tid att ge din åsikt. Men hur tycker du att jag ska gå vidare? Så det blir så skonsamt som möjligt för dottern?
  • Anonym (..)

    Varför bor alla dessa människor hos pappan? Låter rörigt. Sonen säger att pappa är med sina kompisar när barnen är där, vad gör de? Dricker alkohol?
    Gå med både son och dotter till BUP. Där finns utbildad personal för sånt här och de anmäler inte direkt om inte något framkommer. Och om de anmäler så får pappan stå ut med det. Han vill väl också att barnen ska må bra? Har han någon ny tjej föresten?

  • Anonym (Hmm)

    Att männen skriker kanske beror på att det blev mål i fotbollen. Är hon blyg? Då kanske det är jobbigt med de främmande männen.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (..) skrev 2016-02-06 00:27:24 följande:

    Varför bor alla dessa människor hos pappan? Låter rörigt. Sonen säger att pappa är med sina kompisar när barnen är där, vad gör de? Dricker alkohol?

    Gå med både son och dotter till BUP. Där finns utbildad personal för sånt här och de anmäler inte direkt om inte något framkommer. Och om de anmäler så får pappan stå ut med det. Han vill väl också att barnen ska må bra? Har han någon ny tjej föresten?


    Deras pappa har en lägenhet där han hyr ut två av rummen. Tror dom sitter o snackar i vardagsrummet. Pappan säger att han har en tjej men barnen har aldrig nämnt något om det.

    Tack för tipset, ska rådgöra med dotterns lärare också. Pappan säger att det inte finns någon chans att något har hänt när barnen varit där, känns inte som om vi är på samma bana, jag vill ta reda på varför dottern mår dåligt där men han sopsr bara allt under mattan som om inget hänt.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-06 00:33:45 följande:

    Att männen skriker kanske beror på att det blev mål i fotbollen. Är hon blyg? Då kanske det är jobbigt med de främmande männen.


    Jag frågade min son istället nu innan vi skulle sova, han är mer öppen, dottern mer reserverad, så han berättar allt. Han sa att pappan och några killar hade bråkat, inte fysiskt, och att pappan hade sagt till barnen att gå in på rummet och stänga dörren och visst det är ju inte bra men kan det vara anledningen att hon inte vill dit? Sonen sa att det hände i somras och att det bara hänt en gång, jag frågade om de blev rädda han sa nej.
  • Anonym (Rädd)

    Nej hon är inte blyg men reserverad mot män, fått uppfattningen att det tar ett tag för henne att känna sig trygg med män.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-02-06 00:49:07 följande:

    Nej hon är inte blyg men reserverad mot män, fått uppfattningen att det tar ett tag för henne att känna sig trygg med män.


    Känns ju som att du har svaret där... Verkar inte konstigare än så. Vad säger hon när du frågar henne då? Någon gång kommer det väl fram tänker jag.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-06 09:48:37 följande:

    Känns ju som att du har svaret där... Verkar inte konstigare än så. Vad säger hon när du frågar henne då? Någon gång kommer det väl fram tänker jag.


    Hon säger bara att pappa har tråkiga leksaker och att det är tråkigt där när jag frågar, det med männen nämnde hon inte för mig utan endast till hennes lärare. Jag förstår att hon har svårt att känna sig trygg med män, men det är ju hennes pappa? Hon har bott med honom i en period, och umgåtts med honom sedan hon föddes om än inte så regelbundet som jag skulle velat. Förut var hon jätte fäst vid sin pappa. När pappan inte träffat barnen sedan jul framtills igår (förutom då han gick till skolan) så har dom inte nämnt honom en enda gång. Om min sambo däremot går ut står min dotter i fönstret och väntar på honom. Om han är ute för länge så vill hon att vi ringer honom. Det är inte konstigt i sig att barnet har perioder där det tyr sig mer till en utav föräldrarna, det skolan min syster och nu jag börjat reagera på är att hon beter sig som om hon är rädd för pappan. Förut kunde jag skicka ner henne själv till porten när hon skulle få något av pappa, igår kom han med en present efter att han och sonen kommit tillbaka, dottern sa att han får lämna den här, hon ville inte gå ner till porten och hämta presenten själv utan skulle hålla min sambo i handen, han sa att hon gick så tätt intryckt till honom att han höll på att snubbla i trappen. Nu behöver det ju inte vara något sexuellt, det är faktiskt det sista jag tror, men någon där kanske fryser ut henne eller på annat sätt behandlar henne dåligt. Bara i somras tjatade sonen varje dag om att han ville flytta till sin pappa och nu pratar han aldrig ens om honom.
  • Anonym (Hm)

    Men snälla ts! Ta barnen till en psykolog eller bup! Vaddå rädd att de anmäler?! Spelar det någon roll eller? OM nu pappan eller någon av hans inneboende förgriper sig på barnen så ska de ju absolut inte dit något mer!
    Då är det väl bra om en anmälan görs?! Förstår inte alls vad du väntar på!!

Svar på tråden Kan något ha hänt min dotter?