• Butterscotch

    Bantar ni så att barnen märker?

    Funderade lite när jag läste i en tråd om vad som serveras till middag i barnfamiljer. Någon skrev att familjen skulle äta vanlig mat medan hon skulle äta dietsoppa, och samma sak i morgon.

    Ni som bantar - låter ni era barn märka att ni bantar och funderar ni i så fall på vilka signaler ni sänder ut?

    Jag försöker själv gå ner några kilo men anstränger mig för att barnen inte ska märka något. Jag äter samma maträtter som övriga i familjen och byter bara ut tillbehören till något nyttigare/med lägre kaloriinnehåll, tar mindre sås och andra typer av liknande åtgärder. Jag kanske är överkänslig och larvig, men har sett i nära familj hur en dotter fått ätstörningar redan i yngre tonåren pga att hennes mamma bantade i tid och otid. 

  • Svar på tråden Bantar ni så att barnen märker?
  • Lena

    Jag äter 5:2 men då äter jag inte på jobbet på tvådagarna och har planerat en kalorisnålare middag.

  • gbgumman

    Aldrig i livet. Min mamma banta jämt och min anorexi kom som ett brev på posten. Visst fanns det andra orsaker till den men mammas bantning ok det hela. När jag vill gå ner ett par kg gör jag så här.
    (Frukost märker inte barnen vad jag äter då vi inte äter den ihop) äter en enkel frukost bestående av kvarg. Är baren med häller jag upp den i en skål och då ser det ut som yohurt. Alla i fam äter olika frukost.
    Äter en mycket kalorisnål lunch på jobbet
    Hemma äter vanlig mat men serverar alltid mycket kokta grönsaker till. Jag äter huvudsaken grönsaker och protein och barnen protein och kolhydrater. Men alla får välja själva. Inget vi pratar om varför någon tar dittan och någon annan dattan. Mina barnen är 8 och 11 och vet inte vad banta är. Jag brukar även träna mer. Tränar gör alla i fam så det tänker de inte på.

Svar på tråden Bantar ni så att barnen märker?