• Anonym (Kliiii)

    Hur mkt kan de klia????

    Det kliar så i mitt underliv.. Började i måndags.. Tänkte de va svamp, haft de förr om än länge sen.. Så tisdag kommer, köper parvegyl. Smörjer. Sup i slidan tis-ons.. Smörjer 2-3 dagar veckan.. Nu fredag kvälls svider de mer än någonsin! Vet inte om de är som små prickar eller inte.. Men gör extea ont när jag kissar å torkar mig. Nu blödde de pyttelite där de började svida.. 1177 trodde svamp.. Men bör inte parvegylen hjälpt efter 3,5 dygn å inte bli värre? Läst om herpes. Men vad skulle jag fått de i från?! 30 år med fast partner som aldrig haft herpes heller. Kan man bara blivit jätte-torr?? En kollega hade herpes på munnen för ca 2-3 veckor sen. Vi delar ju toa å allt sånt. Läst de kan smitta via typ bestik, men känns ju såå långsökt.. Men nu svider de så jag vet inte vad?

  • Svar på tråden Hur mkt kan de klia????
  • Anonym (Tea)

    Gå till en gynekolog! Jag fick också idiotrådet via telefon att köra svampmedicin utan att någon kollat. Jag försökte men det blev värre. När jag äntligen besökte en gynekolog visade det sej vara lichen sclerosis. Det är värdelöst med telefonråd, det behövs tittas också. Jag antar att du är medelålders om du haft samma partner i 30 år, då börjar slemhinnorna bli torrare så du kanske bara behöver östrogensalva och oljetvätt och sånt.

  • Anonym (Kliiii)

    Är 30, haft min partner i 1,5 år.

  • Anonym (Kliiii)
    Anonym (Tea) skrev 2016-02-05 19:49:38 följande:

    Gå till en gynekolog! Jag fick också idiotrådet via telefon att köra svampmedicin utan att någon kollat. Jag försökte men det blev värre. När jag äntligen besökte en gynekolog visade det sej vara lichen sclerosis. Det är värdelöst med telefonråd, det behövs tittas också. Jag antar att du är medelålders om du haft samma partner i 30 år, då börjar slemhinnorna bli torrare så du kanske bara behöver östrogensalva och oljetvätt och sånt.


    ja jag läser det kan vara biverkning kliande? Men något kom de ju från början.. Får bli gyn på tis om de inte är bättre.. Men till dess?!
  • Anonym (Tea)

    Anonym (Kliiii) skrev 2016-02-05 19:52:39 följande:]Är 30, haft min partner i 1,5 år.[/quote]

    Aha. Jag läste som "30 år med fast partner " ja då är det knappast östrogenbrist om du är så ung. Tvätta med olja över helgen och ring en gynekolog på måndag.

  • Anonym (Kliiii)

    Tack.. Har ap-mkt på jobbet på måndag men ledig tisdag.. Så ska ta mig dit då om de inte skulle "plupp" försvinna... Har intim-tvål jag använder.. Struntar i svamp-krämen nu.. Även om man inte ska avbryta behandlingar.. Å sover naken i natt... Om jag inte kliar sönder ????

  • Anonym (Tea)

    När svampmedicin blev receptfritt så var det för att kvinnor som haft svamp förut, och kände igen symptomen tvärsäkert, skulle slippa gå till doktorn för recept. Tyvärr verkar det vara standard att rekommendera svampmedicin mot alla underlivsproblem, per telefon, utan undersökning.

  • Lena

    Strunta i tvålen. Åk förbi apoteket och köp "Injektioner" av mjölkysrebakterier. Laktal lindrar den mesta klådan

  • Anonym (hejåhå)

    Herpes kan ligga latent och bryta ut efter flera år, men då får man ju blåsor.

    Det finns ett jättebra svamppiller som man sväljer (engångsdos) som tidigare var receptbelagt men som nu går att köpa på apoteket. Diflucan tror jag det heter.

    Slidpiller (vagitorier som pevaryl t.ex) mot svamp hjälper inte alltid och irriterar ofta slemhinnan, min gyn sa att jag absolut inte skulle använda sådana (jag har känsliga slemhinnor). Pillret hjälpte väldigt bra! Om det inte känns bättre imorgon så gå på apoteket och testa, men då bör du ha andra symtom än bara kliande som t.ex gryniga flytningar. Och ring gyn oavsett!

  • Anonym (Kliiii)

    Tack för era svar! Nej i ga direkt föytningar... Känns lite små knottrigt nu precis vid yttre läpparna där håret börjar..

    Herpes har jag med tänkt pä.. Men har aldrig haft något sånt innan.. Kan de komma ändå av typ stress?! Har ju haft svamp innan å då har de hjälpt direkt.. Har även haft baktriel vaginos å fått något recept, de var typ 2 månader sen bara?! Jag tycker jag äter bra, rör på mig, sköter min hyggein... Ska köpa hela apoteket tror jag ????

Svar på tråden Hur mkt kan de klia????