• Anonym (Ny trend att vara ensamstående förälder.)

    Ny trend att som ung gifta sig, köpa villa, få barn och skiljas inom bara 5 år.

    Det känns som att det har blivit en ny trend de senaste åren att gifta sig, få barn och hus och ev. syskon och sen skilja sig inom bara något/några år.

    Varför har det blivit så? Är det ideala livet att vara ensam med en eller ett par barn och bara se dem varannan vecka? 

    Allt snurrar på snabbt nu och jag ser många som väljer att gå skilda vägar när barnet bara är 2-4 år.

  • Svar på tråden Ny trend att som ung gifta sig, köpa villa, få barn och skiljas inom bara 5 år.
  • Anonym (tjdngc-kmv)

    Det är det heliga äktenskapet som lockar.
    Sedan inser de att det inte var så märkvärdigt att vara gift.

  • Anonym (maybe)

    Jag känner ingen som gjort så, men jag och mina bekanta är så pass unga ännu att det kanske händer först om ett par år. Väldigt många har gift/gifter sig i min ålder nu de senaste åren, jag är 24. De flesta har bara varit gifta 0-2 år eller så och har nu första gemensamma barnet. Har mina farhågor om vilka par som kommer att gå skilda vägar inom ett par år, och det har helt och hållet att göra med deras personligheter och det faktum att dom gift sig/skaffat barn trots att förhållandet inte var så bra från början. Om jag har rätt eller inte får väl tiden utvisa..

  • Jeltzin
    Anonym (Ny trend att vara ensamstående förälder.) skrev 2016-02-05 22:21:49 följande:
    Det känns som att det har blivit en ny trend de senaste åren att gifta sig, få barn och hus och ev. syskon och sen skilja sig inom bara något/några år.

    Varför har det blivit så? Är det ideala livet att vara ensam med en eller ett par barn och bara se dem varannan vecka? 

    Allt snurrar på snabbt nu och jag ser många som väljer att gå skilda vägar när barnet bara är 2-4 år.
    Har du nån källa på det eller är det bara hörsägen?
  • sextiotalist
    Anonym (maybe) skrev 2016-02-05 22:57:27 följande:

    Jag känner ingen som gjort så, men jag och mina bekanta är så pass unga ännu att det kanske händer först om ett par år. Väldigt många har gift/gifter sig i min ålder nu de senaste åren, jag är 24. De flesta har bara varit gifta 0-2 år eller så och har nu första gemensamma barnet. Har mina farhågor om vilka par som kommer att gå skilda vägar inom ett par år, och det har helt och hållet att göra med deras personligheter och det faktum att dom gift sig/skaffat barn trots att förhållandet inte var så bra från början. Om jag har rätt eller inte får väl tiden utvisa..


    Det är ungt, snittet för första barnet ligger kring 29 år i Sverige
  • sextiotalist
    Jeltzin skrev 2016-02-05 23:34:10 följande:

    Har du nån källa på det eller är det bara hörsägen?


    Om det är en trend eller inte lär statistiken visa om ett par år. Däremot är det statistikt påvisat att ju yngre man är när man stadgar sig och skaffar barn, desto större risk att äktenskapet/förhållandet spricker inom 10 år
  • Anonym (nej)

    Jag känner faktiskt ingen som skiljt sig typ dom senaste 20 åren.

    Mina föräldrar och mina mostrar skilde sig allihop efter många år med sina respektive. Efter det har alla jag känner som är gifta hållt ihop. Unga som gamla.

  • Anonym (Stackars barn)

    Handlar knappast om att gifta och skilja sig. Det verkar så generellt, även hos dem som inte gifter sig utan endast lever som sambos.

    Gå till en valfri unge på stan och fråga "Är du hos mamma eller pappa denna vecka?" och jag kan lova att det är väldigt få som kommer svara "Va? Mina föräldrar bor tillsammans".

    Så nej, det handlar knappast om äktenskap, ingen idé att försöka få det att verka som om det handlar om just det. Handlar snarare om att folk är dumma och inte fattar att man inte skaffar barn om man inte är säker i sitt förhållande. 
    Visst kan saker hända och man skiljer sig åt efter att barnen föds, men så vanligt som det är i Sverige? nej det låter inte normalt. 

  • Jeltzin
    sextiotalist skrev 2016-02-05 23:59:20 följande:
    Om det är en trend eller inte lär statistiken visa om ett par år. Däremot är det statistikt påvisat att ju yngre man är när man stadgar sig och skaffar barn, desto större risk att äktenskapet/förhållandet spricker inom 10 år
    Precis det är väl inte direkt nån ny trend eller hur..
  • alla har olika åsikter

    Kan hålla med dig lite TS. Hör ofta talas om par som separerar, dock är de oftast inte gifta men har barn..

    Jag är verkligen glad att jag har en kärnfamilj. Vi blev tillsammans för över 8 år sedan och har två barn och hus nu. Tyvärr är vi inte gifta.

  • mammamattefru

    Nja.. ingen jag känner iallafall :)

    Vi har hus, tre, snart 4 barn, gifta två år. Men om vi lever ihop om 20 år, ja det vet jag ju inte.. :)

Svar på tråden Ny trend att som ung gifta sig, köpa villa, få barn och skiljas inom bara 5 år.