• Anonym (Gurkan)

    Ta kontakt med ovetande släktingar

    Hej!

    Hoppas att ni kan hjälpa mig.

    När min mormor blev gravid med min mamma, så stack hennes pappa. De var väldigt unga och det sågs som skamligt. Vad jag har hört så var det familjerna som skilde dem åt.

    Min mamma har många gånger pratat om den pappa hon aldrig hade. Hon har även de senaste åren hintat om att hon vill ha kontakt, eftersom han börjar bli till åren och man lever ju bara en gång. Hon vågar däremot inte ta kontakt själv.

    Jag slog slag i saken, mycket för min egna skull också, och började gräva fram honom. Det är ju trots allt min morfar.

    Det visade sig att han även har 3 andra döttrar, som alltså är min mammas halvsystrar. Min mamma blev jätteglad när hon hörde detta, eftersom hon själv är ensambarn och knappt har någon släkt kvar.

    För några veckor sedan så tog jag kontakt med gubben, som inte var så svår att hitta, pga sitt ovanliga namn. Han nekade totalt till föräldraskapet, även om vi har födelsepapper som har hans namn, födelseuppgifter och underskrift från honom själv och hans föräldrar. Jag antog att han blev chockad och har väntat på att han ska ringa upp. Det har han inte gjort och inte heller svarar han när jag ringer.

    Min fråga är nu... Är det okej att istället ta kontakt med systrarna? De vet uppenbarligen inte om att min mamma finns. Om jag hade varit i deras situation, så hade ju jag velat veta om jag hade en syster någonstans.

  • Svar på tråden Ta kontakt med ovetande släktingar
  • Anonym (B)

    Ja hans döttrar kanske blir superglada! Låt inte surgubben dra ner er :)

  • Anonym (S)

    Ja, dem ska själva ha möjligheten att avgöra om de vill ha kontakt med din mamma eller inte.

    Har ingifta släktingar vars farbror dog för inte så länge sen. Han hade fler barn än vad alla visste om (men som fanns på papper och därför var med som arvinge) och hon träffade hela sidan av den släkten först på begravningen.

    Hon och hennes kusiner har idag mycket kontakt fast pappan/farbrorn inte ha viljat ha kontakt med henne.

  • Anonym (Gurkan)

    Tack snälla för svar. Nu var det lättare att bestämma sig ??

Svar på tråden Ta kontakt med ovetande släktingar