• Anonym (medveten)

    Bedrägeri/fusk

    Vet faktiskt inte vad jag vill med denna tråd. Söker ABSOLUT INTE sympati eller ens förståelse. Jag är väl medveten om felet som har begåtts och är beredd att ta mitt straff,även om det känns aningen surt såklart.

    Jag vet att jag inte är ensam om att ha utnyttjat systemet,men det betyder inte att det gör det rätt ändå.
    Allt började med att familjens ekonomi inte gick runt,den ena av oss jobbar heltid skift och den andre är timvikarie (med väldigt lite jobb vissa månader och ingen stämpling). Med lån och andra utgifter fattades det alltid pengar.
    Vi lever inte lyx alls men då den enes lön aldrig räckt för att kunna hjälpa till med hushållets utgifter har den andra fått ta diverse smålån för att det ens ska kunna gå runt. Att man sedan ville göra saker med barnen men att det nästan aldrig gick pga ekonomin strödde på det hela.
    Sedan blev det som ett beroende mer eller mindre,lättförtjänta pengar eller vad man ska kalla det.
    Var beredd på en kontroll varje gång men detta skedde aldrig och karusellen fortsatte snurra. Varje gång tänkte jag "det här är sista gången,inge mer" som om det vore en drog.

    Nu till det som gjorts, Det gäller VAB trots att barnet varit på skola/dagis och jag även jobbat någon av gångerna. Inte alla gånger men några,alltför många. Det sattes i nått sjukt system så det kunder vara flera ggr/mån under nästan hela förra året. Ibland heldag,ibland halvdag. Jag har ingen hög sgi eller dagersättning men det blev några kronor extra varje gång.

    Igår ringde dom från fk och sa att dom håller på med en genomgående kontroll av bla mig,dom väntar papper från barnomsorgen samt jobbet. Återbetalningsskyldig vet jag att jag kommer bli,det kan jag ta och skyller endast på mig själv. Däremot sa hon att det kan bli polisanmälan om dom ser att det är satt i system. Vilket det tyvärr blev.

    Har suttit och googlat en massa och läst om vad som händer..villkorligt och böter verkar vara det vanligaste. Men även fängelse finns ju såklart med i bilden,dock verkar det oftast vara om brottet klassas som grovt.

    Behöver inge pekpinnar eller moralpredikningar då jag som sagt vet att jag gjort fel och skyller inte ifrån mig. Ville bara ventilera och höra om någon annan varit i liknande sits,samt vad som då skedde.
    Har precis fått fast jobb med start i vår och är orolig att inte kunna börja på detta,är jag skyldig att berätta detta för blivande chefen?
    Poängteras att jag inte tagit ut någon ny VAB sedan i nov trots att barnet faktiskt varit hemma med sjukdom,senast igår.

    Och återigen,inga påhopp tack=(

  • Svar på tråden Bedrägeri/fusk
  • Anonym (Ursäkta men)

    Du får förlåta men jag vet inte riktigt vad du är ute efter från oss på FL ? Sympati? Du visste ju redan när du började med att utnyttja systemet att det var olagligt. Då måste du ju även ha tagit med i beräkningen att bli avslöjad, eller? Att ha dålig ekonomi är en dålig ursäkt om än en förklaring. Då måste man hitta andra lösningar. Det är ju lika lite OK att snatta för att man har dålig ekonomi.

    Jag förstår att du har ångest över detta och fängelse blir det nog knappast tal om men jag, och tror jag många med mig som betalar skatt, är glad över att FK gör dessa kontroller på ofoget. Vi har ett unikt system som gör att föräldrar kan vara hemma när barnet är sjukt som vi ska värna och vara rädd om men det är inte någons reserv kassa att ta till som man vill.

    Jag hoppas att du får mer sympati av någon annan än du fick av mig.

  • Anonym (medveten)
    Anonym (Ursäkta men) skrev 2016-02-06 12:14:55 följande:

    Du får förlåta men jag vet inte riktigt vad du är ute efter från oss på FL ? Sympati? Du visste ju redan när du började med att utnyttja systemet att det var olagligt. Då måste du ju även ha tagit med i beräkningen att bli avslöjad, eller? Att ha dålig ekonomi är en dålig ursäkt om än en förklaring. Då måste man hitta andra lösningar. Det är ju lika lite OK att snatta för att man har dålig ekonomi.

    Jag förstår att du har ångest över detta och fängelse blir det nog knappast tal om men jag, och tror jag många med mig som betalar skatt, är glad över att FK gör dessa kontroller på ofoget. Vi har ett unikt system som gör att föräldrar kan vara hemma när barnet är sjukt som vi ska värna och vara rädd om men det är inte någons reserv kassa att ta till som man vill.

    Jag hoppas att du får mer sympati av någon annan än du fick av mig.


    Som jag skrev i början så är jag inte ute efter sympati,vet inte vad jag vill med tråden mer än att få skriva av mig. Jag vet att det är fel,absolut. Skyller inte ifrån mig alls,en svacka i livet och dumdristigt beslut som resulterade i detta. Tänkte varje gång att det kunde bli en kontroll. Jag tycker också att systemet är jätte bra och att det inte ska utnyttjas på detta sätt,jag vaknade upp och ångrar mig verkligen. Inga problem med att betala tillbaks,var aldrig mina pengar från början. Det är mest om det blir rättegång och vad domen kan tänkas bli som jag funderar över.
  • Anonym (Ursäkta men)

    Ja det förstår jag att du undrar över. Jag tror nog att straffet mycket beror på om man har gjort det systematiskt under en mycket lång tid. Och då under ett flertal år. Det har du ju inte så något fängelsestraff lär det väl knappast bli tal om. Tippar på böter och återbetalning om du inte har någon bedrägeridom sedan tidigare. Du har ju inte rånat ellet dödat någon. Själv tycker jag att det är dumt med ett system som kan fresta människor till brott som normalt inte skulle göra något olagligt. Men vet själv inte hur man skulle göra istället. För din del lär de nog förstå att du lärt läxan och knappast kommer göra om det.

  • Anonym (medveten)
    Anonym (Ursäkta men) skrev 2016-02-06 14:25:09 följande:

    Ja det förstår jag att du undrar över. Jag tror nog att straffet mycket beror på om man har gjort det systematiskt under en mycket lång tid. Och då under ett flertal år. Det har du ju inte så något fängelsestraff lär det väl knappast bli tal om. Tippar på böter och återbetalning om du inte har någon bedrägeridom sedan tidigare. Du har ju inte rånat ellet dödat någon. Själv tycker jag att det är dumt med ett system som kan fresta människor till brott som normalt inte skulle göra något olagligt. Men vet själv inte hur man skulle göra istället. För din del lär de nog förstå att du lärt läxan och knappast kommer göra om det.


    Ingen dom sedan tidigare och har knappt tagit vatten på ikea utan att fråga om det är okej. Med andra ord inget brottsligt i bakgrunden. Är bara att stå för det man gjort och berätta som det är antar jag,för förhör lär det ju iaf bli. Absolut har jag lärt mig läxan och ångesten är ett dagligt faktum. Nästintill så att man känner för att försvinna.
  • Anonym (Karin)

    Har du tur så blir det inte fängelse. Då kan du ju börja på ditt nya jobb. Och du har ingen skyldighet att berätta, såvida inte ag begär ut ett utdrag  ur belastningsregistret.

    Hoppas du lärt dig din läxa nu, och reder upp er ekonomi.

  • Anonym (medveten)
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-06 16:30:29 följande:

    Har du tur så blir det inte fängelse. Då kan du ju börja på ditt nya jobb. Och du har ingen skyldighet att berätta, såvida inte ag begär ut ett utdrag  ur belastningsregistret.

    Hoppas du lärt dig din läxa nu, och reder upp er ekonomi.


    Belastningsregister har jag redan visat upp på intervjun och där stod ju inget då. Jo det har jag gjort och ekonomin var redan bättre men kommer väl säkert bli plus minus noll när man ska börja betala igen. Endast mitt eget fel!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (medveten) skrev 2016-02-06 16:37:33 följande:
    Belastningsregister har jag redan visat upp på intervjun och där stod ju inget då. Jo det har jag gjort och ekonomin var redan bättre men kommer väl säkert bli plus minus noll när man ska börja betala igen. Endast mitt eget fel!
    Så länge du lärt av ditt misstag, så tycker jag inte att det är en stor sak. Du tar ditt straff, och drar lärdom av det.

    Det kan bara bli bättre.
  • Anonym (medveten)
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-06 18:31:44 följande:
    Så länge du lärt av ditt misstag, så tycker jag inte att det är en stor sak. Du tar ditt straff, och drar lärdom av det.

    Det kan bara bli bättre.
    Ja jag tar verkligen mitt straff,inget jag kommer neka eller skylla ifrån.
  • Anonym (Ursäkta men)

    Förstår din ångest och förstår att du ångrar dig. Detta räknas knappast som ett grovt brott och lär väl inte ligga högst på polisens prioritetslista vilket innebär att det kommer att dröja ett bra tag innan det ens blir en dom. Om det nu blir en anmälan? Skulle tro att det inte kommer att bli några problem för dig att börja ett nytt jobb. Och fängelse? Knappast.

    Jag tror inte att du behöver vara jätteorolig över det utan försök istället att tänka att du gjorde en dumhet och kommer att ta konsekvensen av det och aldrig göra något liknande igen. Samhället har inget intresse av att sätta normalt fungerande småbarnsföräldrar i fängelse för skitsaker.

    Och försök att släppa det och gå vidare i livet.

  • Anonym (medveten)
    Anonym (Ursäkta men) skrev 2016-02-06 19:07:27 följande:

    Förstår din ångest och förstår att du ångrar dig. Detta räknas knappast som ett grovt brott och lär väl inte ligga högst på polisens prioritetslista vilket innebär att det kommer att dröja ett bra tag innan det ens blir en dom. Om det nu blir en anmälan? Skulle tro att det inte kommer att bli några problem för dig att börja ett nytt jobb. Och fängelse? Knappast.

    Jag tror inte att du behöver vara jätteorolig över det utan försök istället att tänka att du gjorde en dumhet och kommer att ta konsekvensen av det och aldrig göra något liknande igen. Samhället har inget intresse av att sätta normalt fungerande småbarnsföräldrar i fängelse för skitsaker.

    Och försök att släppa det och gå vidare i livet.


    Tack jag ska försöka tänka så
Svar på tråden Bedrägeri/fusk