• Anonym (TS)

    Har mitt barn ADHD? HJÄLP!

    Jag behöver hjälp att reda i en situation. 

    Jag har en dotter på åtta år som alltid varit speciell på flera oilka sätt. Jag har väl funderat till och från på om hon skulle ha någon diagnos, men låtit det stanna vid en tanke. 

    Ni som har barn, eller erfarenhet av barn med adhd, kan ni läsa en beskrivning av min dotter och säga vad ni tror?

    * Hon har aldrig velat sova. Redan som spädbarn var hon vaken jämt. Sov varken på dagen eller natten. Läggningarna har alltid varit ett helvete. Jag kan fortfarande få hålla på i timmar på kvällen innan hon somnar. Det går ganska bra när det är skola, för då är hon så trött. Då kanske det bara tar en timme. Men på loven är det hopplöst. Hon kan vara vaken hur länge som helst. 

    * Hon har alltid varit speciell med maten. När hon var bebis åt hon ingenting. Nu tar hon alltid för sig jättemycket mat, men lämnar typ allt. Hon går och småäter hela tiden. Hon kan äta hur mkt som helst på eftermiddagarna efter skolan. Äter hon inte upp det så geggar hon med det. Hon är besatt av godsaker.

    * Hon gör illa sig jämt. Ramlar, slår i saker, river sig på saker osv. Hon har ärr på hela kroppen.

    * Hon säger alltid att hon har ont någonstans. I ett ben, huvudet, magen.

    * Hon är aldrig sjuk. Aldrig.

    * Hon vill aldrig ha strumpor på fötterna. Inte ens på vintern. Hon tar av dem och går barfota på skolan och i skorna.

    * Hon svarar aldrig när man ropar på henne. Inte för att vara ignorant, utan mer för att hon helt enkelt inte registrerar att man ropar tror jag.

    * Det tog väldigt lång tid innan hon började prata så man förstod henne. Inte förrän hon började förskoleklass blev det helt bra. Nu har hon svårt för att få till läsningen.

    * Hon är jätteduktig på matte. Ett mattegeni. Hon kan räkna hur mkt som helst, och lär sig nya saker superfort.

    * Hon har svårt att ta instruktioner. Om man tex säger att hon inte ska åka bussen hem efter skolan eftersom jag kommer och hämtar henne så tar hon bussen ändå.  Och då har jag upprepat det flera ggr.  Även i skolan har hon svårt med det. Om läraren tex säger att de snart ska plocka ihop, men innan de gör det ska de räkna fem tal till, så har hon redan plockat undan. 

    * Hon kissar på sig minst en gång varje natt och har alltid gjort. Spelar ingen roll om man tar upp henne när vi lägger oss så hon får kissa. Medicin funkar inte. Kissklocka funkar inte. 

    * Hon har svårt i sociala sammanhang. Hon säger vad som helst till vem som helst. Tex om vi är på affären och jag har lagt ner bindor i korgen skriker hon från andra sidan gången -Har du mens nu igen mamma!? När vi var på läkarbesök med vår yngre dotter, låg L på golvet under läkarens skrivbord och pratade om sladdarna till datorn. Hon är liksom distanslös i sitt sätt att vara. 

    * Hon får fruktansvärda utbrott om det inte blir som hon har tänkt. Hon sparkar, slåss, rivs och kastar saker. Välter ner stolar och gör utfall mot vår yngre dotter som är 9 månader. Skriker fula ord åt oss vuxna. 

    * Hon sitter aldrig still. Ser hon på tv så hoppar hon i soffan samtidigt. Sitter hon ner så är det hela tiden någonsin kroppsdel som rör sig. 

    * Hon kan inte låta brinnande ljus vara, utan skall blåsa ut dem på en gång. 

    * Om man sitter i ett samtal med henne håller hon på med allt annat samtidigt hela tiden. Hon byter liksom spår hela tiden och skall prata om det hon vill för stunden. Hon har aldrig suttit still på ett utvecklingssamtal, utan då är hon uppe och kollar på blommorna och sedan ritar hon på tavlan och sedan är hon i någons annan bänk och tittar. 

    * Man kan säkert säga att L är bortskämd och att jag sa vara hårdare med henne, men det går inte på L. Hon blir som helt manisk om man blir arg på henne. Det går inte att säga att hon ska gå upp på sitt rum för då river hon hela rummet.Man måste liksom prata, lirka och förhandla med henne för att få henne lugn.  

    * Hon blir värre och värre. Eller hennes "symptom" blir värre och värre. 

    Det är väl allt tror jag.
    Läraren  har sagt att hon tycker att hon har tendenser till adhd. Bup vill inte göra en utredning utan säger att det är jag som brister i min föräldraroll. 

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Har mitt barn ADHD? HJÄLP!
  • Drottningen70

    Några tankar om läggning och mat.

    Om hon somnar relativt ok på skoldagar men inte på ledighetet så betyder ju det att hon inte blir tillräckligt trött. Lösning då kan ju helt enkelt vata att aktivera henne mer även när hon är ledig. Och om hon tillåts småäta hela tiden är det ju inte konstigt att hon inte äter middagen.

  • Anonym (TS)

    Vi aktiverar henne på lediga dagar också. Vi kan tex ha gått en promenad på 5 km, eller varit ute och åkt skridskor i tre timmar, men ändå tar det tre timmar att lägga henne. Jag tror att skolan gör henne så trött i hjärnan, och det är därför det går bättre de dagarna. Men det kan ändå ta flera timmar att få henne att sova, även på skoldagar. 

    Att hon går och småäter är någonting som är jättesvårt att kontrollera. Vi pratar om det jättemkt, Säger att tänderna måste vila, att vi snart ska äta osv. Men det är svårt att vakta kylskåpet hela eftermiddagarna. Hon kan äta två äpplen också går det en kvart så går hon och hämtar flingor, sedan går hon och hämtar yoghurt. Man får jaga henne genom hela huset för att få av henne det hon har tagit.

    Häromdagen hade hon ätit några tomater och två äpplen. Sedan fick hon för sig att hon skulle göra en muggkaka. Jag sa ifrån eftersom det var onsdag. Då kastade hon saker runt hela köket, välte stolar. Slog mig. Sedan var jag tvungen att gå ut och lägga hennes lillasyster och då hade hon gjort en muggkaka ändå och höll på att äta den när jag kom in. 

    Om hon vet att det finns ostkrokar letar hon igenom hela huset innan tills hon hittar dem, även fast vi säger att hon ändå inte kommer att få äta upp dem. Hon kan leta en hel dag. Vi får gömma saker ute i garaget typ. 

  • Anonym (sajko)

    Det du beskriver låter mer som autistiska drag. Att hon aldrig sitter stilla kan iofs vara ett drag av hyperaktivitet, men många barn med kognitiva svårigheter är motoriskt oroliga utan att vara hyperaktiva. Det låter absolut som om hon har ett stödbehov och jag tycker du ska ta kontakt med skolpsykologen eller BUP för att få reda på vem som startar upp utredning. Om hon inte får diagnos, kommer ni i alla fall att veta mer om hur ni ska hjälpa henne så att hon slipper bli frustrerad, missuppfatta, göra fel, hamna utanför osv. Vänta inte. 

  • Anonym (A)

    Har någon från BUP bemödat sig om att träffa henne?

    Är du orolig och problemen ökar tycker jag att du ska kräva en utredning. Behöver inte vara någon diagnos, men mycket av det du nämner tyder på att hon är ett barn som kanske kräver lite mer av sina föräldrar.

    Har förstått att BUP är relativt dåliga på att tolka flickors symptom, eftersom de skiljer sig från pojkars. Du kan ju googla adhd eller Asperger och flickor, så hittar du en del intressant.

  • Anonym (TS)

    Tack för svar "Sajko".

    Vi har varit i kontakt med Bup, men blev så konstigt bemött så jag ska be om att få ett andra uttalande från bup i grannkommunen. Jag har tre barn och det är bara L som har dessa "svårigheter". 

  • mammamattefru

    Hej. Här en mamma till 7 årig älskad adhdflicka.

    Vissa saker du beskriver stämmer in på Adhd, men även autism. MEN under vår utredning sa dom att barn med dessa diagnoser Rex Adhd brukar ha många kompisar, "regnbågen" alltså vanligt med Adhd, drag av autism asbergers etc..

    Nu fick vår flicka diagnoserna Adhd och generell språkstöring. (Har inte med adhdn i sig att göra)

    Du får gärna fråga om du undrar!

  • Anonym (Tgv)
    Anonym (A) skrev 2016-02-06 16:45:49 följande:

    Har någon från BUP bemödat sig om att träffa henne?

    Är du orolig och problemen ökar tycker jag att du ska kräva en utredning. Behöver inte vara någon diagnos, men mycket av det du nämner tyder på att hon är ett barn som kanske kräver lite mer av sina föräldrar.

    Har förstått att BUP är relativt dåliga på att tolka flickors symptom, eftersom de skiljer sig från pojkars. Du kan ju googla adhd eller Asperger och flickor, så hittar du en del intressant.


    Det sista du skrev, det är verkligen stor skillnad på pojkar o flickor ibland! Iaf viktigt att TS står på sig o är TYDLIG med allt. T ex berättar allt som skrivits här.
  • Anonym (Hm)

    Vi fick till våran utredning på vårt barn via skolan. Vi gick alltså inte direkt till bup. Verkar ju även som klassföreståndaren håller med i vad ni tycker.
    Vi fick fylla i en mängd med papper, klassföreståndaren likaså.
    Vi fick därefter träffa skolläkaren som oxå höll med om vad vi sagt(föräldrar, lärare) och därefter skickade skolläkaren en remiss till rätt instans.
    Försök och gå den vägen istället.

  • mammamattefru
    Anonym (Hm) skrev 2016-02-06 17:44:08 följande:

    Vi fick till våran utredning på vårt barn via skolan. Vi gick alltså inte direkt till bup. Verkar ju även som klassföreståndaren håller med i vad ni tycker.

    Vi fick fylla i en mängd med papper, klassföreståndaren likaså.

    Vi fick därefter träffa skolläkaren som oxå höll med om vad vi sagt(föräldrar, lärare) och därefter skickade skolläkaren en remiss till rätt instans.

    Försök och gå den vägen istället.


    Ja eller via läkare på vårdcentralen :)
  • Harmagedon

    Jobbigt att höra kanske men be om en utredning. Hon tickar i många boxar inom det spektrat. Om det räcker till en diagnos eller inte är ju svårt att veta. Men svårigheter har hon ju och dessa behöver hon få hjälp och anpassning för.

Svar på tråden Har mitt barn ADHD? HJÄLP!