• Anonym (hj)
    Äldre 6 Feb 16:46
    11831 visningar
    78 svar
    78
    11831

    Gå in i andras hem om de inte öppnar omedelbart?

    Vi har en bekant som, när hon ringt på dörren hemma hos oss en gång, drar ner dörrhandtaget och kliver in. Iofs när vi bestämt att hon och hennes dotter ska komma till oss men i min värld finns det inte på kartan att själv öppna någon annans ytterdörr. Vi är olika uppenbarligen. Hur känner andra för detta? Jag har lite skämtsamt pikat henne för detta men hon har inte slutat gå rakt in (ibland även utan att ringa på först).

    Vi har inte sagt ifrån ordentligt men kommer troligen att försöka ha dörren låst så att hon måste vänta på att vi öppnar....I-landsproblem, jag vet, men jag bara undrar hur andra ser på detta? För mig är det JÄTTEJÄTTEkonstigt att gå rakt in hemma hos andra. 

    Vi bor i stadsbebyggelse om det gör någon skillnad, i ett lugnt område där man ofta har dörren olåst under dagarna så ungarna kan gå ut och in (de egna alltså:-P).

  • Svar på tråden Gå in i andras hem om de inte öppnar omedelbart?
  • Anonym (Hehe)
    Äldre 6 Feb 16:49
    #1

    Ja, alltså om man inte är släkt så är det lite väl bekvämt att göra så. Men å andra sidan har du varit så gästvänlig att hon känner sig hemma o det är väl mysigt. Vad är du rädd för? Snorbusar på golvet?

  • Anonym (Loppa­n)
    Äldre 6 Feb 16:49
    #2

    Jag hade inte brytt mig det minsta. Iaf inte om det är planerat att de ska komma. Är det dessutom minusgrader ute så förstår jag att man vill in så snabbt som möjligt.

    Men det är hur jag ser på saken. Du ser ju på saken annorlunda och då föreslår jag att du, istället för att starta en tråd om det, talar direkt till personen i fråga.

  • Anonym (ada)
    Äldre 6 Feb 16:50
    #3

    Personligen tycker jag att det är ett gränslöst beteende. Inte av den värsta sorten men ändå.

    Jag skulle nog sagt till henne något i stil med "du lena, tycker det är lite obehagligt när folk bara klampar in hos oss och undrar om du skulle kunna ringa på dörrklockan och vänta tills vi öppnar" även om jag skulle tyckt att det var lite jobbigt. Man sätter gränser utan att lägga över sin skit på någon annan helt enkelt.

  • Äldre 6 Feb 16:51
    #4

    Beror på hur pass nära vänner man är. Vissa vänner hade jag absolut kunnat acceptera att det bara kliver in.

  • Äldre 6 Feb 16:55
    #5

    Nej det hade jag inte gjort om jag inte var väntad . Hos min mamma och min bästa vän knackar jag och går in men aldrig hos andra ... handlar väl om vanligt hyfs 


    Goodness me
  • BCH52
    Äldre 6 Feb 17:02
    #6

    Jag som växt upp på landet känner igen detta. I byn där jag växte upp så knackade man en gång sedan gick man in. När jag sedan flyttade in till stan fick jag lära mig det som kallades "herrskapsfasoner"d.v.s. att vänta till dess någon öppnade.

    Jag trodde att den vanan var helt försvunnen, men den lever tydligen kvar ändå.

  • Anonym (?)
    Äldre 6 Feb 17:06
    #7

    Lås dörren så har problemet löst sig. Då kan heller inga tjuvar ta sig in.

  • Äldre 6 Feb 17:10
    #8

    Tror det beror på vad man är uppväxt med hur man ser på saken. Jag är uppväxt med att man knackar på dörren och väntar tills någon öppnar, även hos folk jag känner väl. Är uppväxt i en större stad i Skåne. Där hade nästan alla dörren låst även om de var hemma, i alla fall när jag kom upp i tonåren. Kommer inte ihåg hur det var när jag var yngre.
    Flyttade utomlands för flera år sedan och detta var en av de saker som jag reagerade över. Att folk inte ens knackade utan bara öppnade och gick in. De man inte kände väl knackade oftast eller öppnade dörren och kallade och väntade med att gå in tills de fått ett svar. Men de senaste åren har detta ändrats och yngre generationen knackar nästan alltid. Troligen för att folk har börjat låsa dörrar oftare. Tyvärr måste jag säga att det blivit nödvändligt efter att inbrott och annat blivit vanligare. Vi har även börjat låsa bilen i stan vilket vi aldrig gjorde för 15 år sedan.

  • Äldre 6 Feb 18:31
    #9

    Tycker det beror på hur väl man känner varandra... Är det någon jag är hos ganska ofta eller där barnen är ofta kan jag ringa på öppna och ropa hej, går aldrig längre än alldeles innanför dörren... Men nån jag knappt känner står jag kvar ute...

    Men många här ringer inte ens på .. Att folk ringer på ropar hej och går in stör mig inte men strax efter jag flyttat till sambon hörde jag hur dörren öppnas och inget mer trodde först det var nåt av barnen men när jag går ut i hallen står det en främmande kvinna där som ska hämta sitt barn... Och nån vecka senare öppnas dörren och en främmande man går direkt in och ner för att hämta barnet (samma barn) men jag tror dom fattade att det inte var ok för mig för nu ringer dom på, ropar hej och stannar i hallen och JAG går ner och säger till barnet..

  • Äldre 6 Feb 18:46
    #10

    Förstår hon inte piken får ni väl ge hennes en minnesbeta. Förbered ett sjuhelvetes skrämselbus inför nästa besök.

    Lite inspiration:





Svar på tråden Gå in i andras hem om de inte öppnar omedelbart?