• Alexi

    Tar ni som är lärare och har barn någonsin ledigt utanför loven?

    Jag undrar om ni som är lärare och har skolbarn någonsin tar ledigt utanför loven? Varför, varför inte? Om ni tar ledigt, hur motiverar ni det?

  • Svar på tråden Tar ni som är lärare och har barn någonsin ledigt utanför loven?
  • Punkster

    Nu har jag inga barn själv, men min närmaste kollega har tagit ut föräldradagar vid ett par tillfällen för att resa bort med familjen. Det är hon ju i sin fulla rätt att göra, så det är inget jag har reflekterat över. 

    Själv har jag tagit ut komptid vid några tillfällen då det inte har varit lov. Det har varken jag, mina kollegor eller min chef heller haft några problem med.


    Om man ser det ur lärarens barns perspektiv så gäller det ju samma för dem som för alla andra barn, man får söka ledigt. Inga konstigheter.

  • Alexi

    Jag tänkte mest på det här att skolorna och Skolverket numera kommunicerar ut vikten av skolplikt och hur viktigt det är att verkligen undvika att ta semester utanför loven. Att det i princip är förbjudet. Dotterns skola nekar blankt ledighet för semester. Och om då skolorna ser det så här så tänker jag att då borde ju lärare aldrig ta ledigt för sina barn under terminerna. Utifrån ett dubbelmoral-tänk?

  • Natulcien
    Alexi skrev 2016-02-06 19:15:52 följande:

    Jag tänkte mest på det här att skolorna och Skolverket numera kommunicerar ut vikten av skolplikt och hur viktigt det är att verkligen undvika att ta semester utanför loven. Att det i princip är förbjudet. Dotterns skola nekar blankt ledighet för semester. Och om då skolorna ser det så här så tänker jag att då borde ju lärare aldrig ta ledigt för sina barn under terminerna. Utifrån ett dubbelmoral-tänk?


    Fast det är väl inte dubbelmoral?
    Skolplikten handlar ju om att barnen ska få sin undervisning, och är de frånvarande så missar de undervisning. Men om en lärare tar semester så sätts det väl in en vikarie, antar jag, och då får ju eleverna det de ska..?
  • Natulcien
    Alexi skrev 2016-02-06 19:48:33 följande:

    Fast jag frågade ju om lärare med barn. Att de tar ledigt för sina egna barn.


    Aha, ursäkta, lite trög idag tydligen...

    Ja, det är ju lite underligt om en lärare nekar en elev ledigt och sen åker med sitt eget barn.
  • Royalle
    Alexi skrev 2016-02-06 17:39:58 följande:

    Jag undrar om ni som är lärare och har skolbarn någonsin tar ledigt utanför loven? Varför, varför inte? Om ni tar ledigt, hur motiverar ni det?


    Tar ledigt gör jag utanför loven, men jag reser inte bort med mitt skolbarn under terminerna. Isåfall att ta ledigt en fredag för att kunna åka bort över en helg men aldrig mer. Det skulle inte gynna henne alls att missa skolan.
  • mammalovis

    Nej, jag är ledig på loven, då vi inte har studiedagar förstås. Min svägerska är rektor och hennes barn har fått ledigt två dagar i samband med skolstart då de varit iväg, vet jag. Jag gissar att hon hanterar sina elever likvärt. Sedan vägs det väl också in hur mycket frånvaro eleven har i övrigt och hur lätt barnet har att hämta in saker. Åtminstone förr kunde du som lärare bevilja två dagar, för längre tid krävdes rektors underskrift.

    Jobbar du på fritids/förskoleklass har du ju oftast bara 4 veckors semester som alla andra. Sedan finns det ju även lärare som har semester enligt vanlig tjänst.

  • Royalle
    mammalovis skrev 2016-03-13 09:30:13 följande:

    Nej, jag är ledig på loven, då vi inte har studiedagar förstås. Min svägerska är rektor och hennes barn har fått ledigt två dagar i samband med skolstart då de varit iväg, vet jag. Jag gissar att hon hanterar sina elever likvärt. Sedan vägs det väl också in hur mycket frånvaro eleven har i övrigt och hur lätt barnet har att hämta in saker. Åtminstone förr kunde du som lärare bevilja två dagar, för längre tid krävdes rektors underskrift.

    Jobbar du på fritids/förskoleklass har du ju oftast bara 4 veckors semester som alla andra. Sedan finns det ju även lärare som har semester enligt vanlig tjänst.


    Precis. Om eleven har möjlighet att hämta igen det den missar eller har aktiva föräldrar så att man som klassföreståndare känner att målen ändå kan uppnås så är det inga större hinder att få ledigt. Men ofta har man någon slags policy som man följer för att det inte ska uppfattas som orättvist att vissa får ledigt och inte andra.
  • modsey
    Natulcien skrev 2016-02-06 20:34:39 följande:

    Aha, ursäkta, lite trög idag tydligen...

    Ja, det är ju lite underligt om en lärare nekar en elev ledigt och sen åker med sitt eget barn.


    Fast de kan ju iofs ha sina barn på skolor med lite mer liberala inställningar till enstaka ledigheter utanför lov.
Svar på tråden Tar ni som är lärare och har barn någonsin ledigt utanför loven?