• Anonym (mamma­hjärta­)
    Äldre 6 Feb 22:16
    20081 visningar
    76 svar
    -1
    76
    20081

    Måste man lämna bort barnet till pappan? Bvc tjatar men tycker inte det känns rätt.

    Bvc tjatar å tjatar om att min bebis måste vara med pappan mera och frågar hur det ska gå sen när jag ska tillbaka till jobbet om något år. Jag tycker hon är så liten än, så jag vill helst inte att någon annan har henne. Hur vi gör när jag ska till jobbet får vi se då men jag förstår inte varför hon ska tas bort från sin enda trygghet mig redan när hon inte ens är ett år bara för att pappa ska ha henne.  Mitt mammahjärta skriker när jag måste lämna bort henne eller ser att någon annan håller henne, värst är det när hon ler mot pappa eller mormor. Då har hon glömt bort sin mamma, är orolig för att hon inte anknyts bra. Jag ammar och bär och så, men ibland får hon ligga själv också när hon är glad. Kanske 5 eller 10 minuter. Är det skadligt? Borde hon skrika då? Jag vill gärna göra rätt men vet inte hur. Nu är jag trött med av allt nattvak men vill ändå inte lämna bort henne för jag är ju allt för henne. Bvc säger att det är fel jag gör och att pappa måste ta henne mer men det vill jag inte. Hur har ni andra mammor gjort? Det är så jobbigt att bli som ifrågasatt för att man vill vara med sitt barn jämt. 

  • Svar på tråden Måste man lämna bort barnet till pappan? Bvc tjatar men tycker inte det känns rätt.
  • Äldre 6 Feb 22:18
    #1
    +2

    ni är väl båda två föräldrar till barnet? låter mycket egoistiskt av dig att neka pappan att få vara förälder till sitt barn.....

  • Anonym (Bådeo­ch)
    Äldre 6 Feb 22:20
    #2
    +1

    Det där låter ganska osunt! Jag och min sambo har bebisen lika mycket. En bebis kan ha flera anknytningspersoner! Han är lika trygg hos oss båda.. Jag tror att du skapar problem åt dig, pappan och barnet i framtiden..

  • Äldre 6 Feb 22:22
    #3
    +2

    Jag hoppas att du trollar. Om du inte gör det råder jag dig att chilla ner lite. Förstår att du inte vill lämna bort henne för länge om du ammar men pappan borde få ha henne några timmar åt gången i alla fall. För jag förstår det som att ni är separerade? Om inte har han rätt att vara med henne lika mycket som du. Och om du inte kan låta andra hålla henne och har problem med när hon ler mot andra måste du jobba med ditt sjukliga svartsjuka.

  • Anonym (M)
    Äldre 6 Feb 22:22
    #4
    +1

    Ditt barn mår bra av att få knyta än till ytterligare en vuxen. Den trygghet hon har hos dig försvinner inte för att hon även blir trygg hos sin pappa.

  • Äldre 6 Feb 22:23
    #5
    The one in Blue skrev 2016-02-06 22:22:17 följande:

    Jag hoppas att du trollar. Om du inte gör det råder jag dig att chilla ner lite. Förstår att du inte vill lämna bort henne för länge om du ammar men pappan borde få ha henne några timmar åt gången i alla fall. För jag förstår det som att ni är separerade? Om inte har han rätt att vara med henne lika mycket som du. Och om du inte kan låta andra hålla henne och har problem med när hon ler mot andra måste du jobba med ditt sjukliga svartsjuka.


    Din sjukliga svartsjuka*
  • Anonym (.)
    Äldre 6 Feb 22:28
    #6
    +2

    Skärp dig, låt pappan få ta del av sitt barn. Det du gör är bara elakt. Varför skulle du som mamma vara tryggare än pappa? Varför berövar du henne och pappan att känna trygghet hos honom?

  • Anonym (mamma­hjärta­) Trådstartaren
    Äldre 6 Feb 22:30
    #7
    -1

    Hon är bara 9 månader. Jag tycker det är fel att hon inte ska få vara med mig så mycket som känns bra. Jag ammar helt men hon äter lite annat också men mest små små bitar och inget hon blir mätt på. Har era barns pappor varit lika nära bebisen som ni mammor är, det låter konstigt. Mamma och bebis är ju som ett?

  • Anonym (mamsi­)
    Äldre 6 Feb 22:31
    #8
    +2

    Det är normalt att drabbas av moderskänslor och vilja ta hand om sitt barn och beskydda det när man får barn.

    Men i ditt fall verkar det gått överstyr. Du lever i en ohälsosam symbios med ditt barn och verkar inte inse att barnet är sin egen person som behöver upptäcka världen på egen hand och skaffa sig relationer förutom bara sin egen mamma.

    Vad tror du att alla andra föräldrar gör? Många börjar lämna sina barn på förskolan när de fyllt ett. Och i många länder lämnar man bort sina barn ännu tidigare.

    Jag tror att ditt problem är att du är osäker i din föräldraroll. Du har ingen naturlig ryggradsreflex/känsla för vad som är bäst och i din oro så tar du därför det säkra före det osäkra och kväver ditt barn med dina omsorger.

    Du kan exempelvis med gott samvete lämna ditt barn att leka ensamt så länge barnet är nöjt med det. Barn har ett inbyggd signaleringssystem för att visa missnöje och du behöver inte gissa utan märker rätt omgående när hon vill ha din uppmärksamhet igen (hon börjar gallskrika, svårt att missa).

    Har du någon att prata med angående din föräldraroll?

  • Anonym (mamsi­)
    Äldre 6 Feb 22:34
    #9

    Du knyter barnet väldigt hårt till dig själv. Det innebär att ditt barn har väldigt mycket mamma men få och svaga relationer till andra vuxna.

    Tänk på helheten och barnets bästa. Tänk om det skulle hända dig någonting!! Ditt barn skulle ju inte ha någon som helst reservtrygghet att ty sig till i så fall.

    Det smart. Och vad som är bäst för ditt barn.

  • Äldre 6 Feb 22:35
    #10
    +1

    Du måste hitta på.... Bebisen har väl två föräldrar eller??

Svar på tråden Måste man lämna bort barnet till pappan? Bvc tjatar men tycker inte det känns rätt.