• rebeqqa

    Ivf Sahlgrenska 2016

    Hej alla! Vi är snart klara med vår utredning och en remiss kommer skickas till sahlgrenska- både jag och dem påkliniken vet ju om att det kommer dröja mer än 3mån. Så borde jag inte kunna nyttja vårdgarantin och ställa mig i kö hos något av de privata klinikerna istället? Av vag jag kunnat läsa på familjeliv verkar det varit enkelt gjort förut. En betalningsförpliktelse behöver skrivas -sen måste man få all journal utskriven så den andra kliniken kan komma åt det. Någon här inne som nyttjar vårdgarantin -detta året? Eller pratat med sahlgrenska om det?

  • rebeqqa
    provi87 skrev 2016-03-18 15:27:52 följande:

    Jag har pratat med sahlgrenska om det. Sedan november har SU inte längre ett avtal med de privata aktörerna (som tidigare gick via region halland, dvs man blev remitterad dit o de skickade en till privatklinikerna). Vill du använda vårdgarantin så får du acceptera att du kan hamna långt bort (du får inte välja, valfrihetskansliet skickar dit det är kortast kö). Vi valde att stå kvar i kön här, SU har ganska bra statistik på sina IVF och vill inte åka till Umeå massa gånger liksom. 

    Tyvärr tänker SU inte köpa vård från privata aktörer utan vårdgarantin gäller bara offentliga sjukhus, om man säger så.. Jag hatar att jag inte kan ge dig ett bättre svar, ring gärna valfrihetskansliet (de suger dock på att svara, jag fick maila) o se om de ändrat sig (jag pratade med dem för två månader sen).

    Det finns ingen möjlighet att din klinik skickar er remiss till ett annat landsting i närheten, där det är kortare kö istället? 


    Åh nej! Usch vad tråkiga nyheter.. ja man vill ju inte hamna vart som helst. Även. Om vi kan göra mycket i min stad hos min privata gynekolog så är det ändå så att man vill komma till en klinik som är proffsig och har goda resultat.

    Får man skicka remissen till ett annat landsting? Jag bor i Skövde - så jag tillhör ju västragötalands län. Jönköpings län ligger ju när. Men hur vet man vart det är kortare kö?
  • rebeqqa
    miamarina84 skrev 2016-03-19 11:31:05 följande:

    Är oxå från Skövde ;) vart gjorde du din infertilutredning? Min remiss skickades 29/1 och sedan sju månaders väntetid på det, så blir väl i augusti kanske. Lång väntan dit. Tror inte du kan komma till Jönköping men till Örebro. Alla län håller tyvärr ibte på med ivf osv därför sådan lång kö.


    Vad kul med en till från lilla Skövde! Eller ah alltså inte kul att även ni har svårt att få barn.. men på något sätt skönt att man inte är ensam.. Min utredning görs hos Urban Classon -Skövdes enda privata gynekolog. Du då? Ja det är verkligen en lång väntan. Usch.. att det inte kan få gått snabbare! Tråkigt att de slutat samarbeta med de privata ställena i gbg för då var ju väntetiden inte såååå lång.
  • rebeqqa
    Sarah32 skrev 2016-03-19 08:27:15 följande:

    Hej! Jönköping har ingen IVF klinik, det är Linköping sommär närmast, den hade lite kortare kö än SU när jag ringde i januari. Du kan ringa IVF kliniken på SU och prata med dem. SU har i nuläget en kötid på 7 månader tyvärr:(

    Du kan också ställa dig i en kort varsel listan på SU, det gjorde jag och förkortade min kötid från 8 mån till 5 mån. Jag hade tur:)


    Ja det är verkligen tråkigt! Ja, kort varsellistan är ett bra tips! Tack snälla!
  • rebeqqa
    miamarina84 skrev 2016-03-21 19:36:45 följande:

    Jag gick oxå hos urban, riktigt bra. Det var kortast väntetid på infertilutredning hos honom nämligen,hade sökt på kss oxå. Vi började utredningen i sep o klara i december så nu får vi klara oss själva till ivf i augusti för de hitta inga fel på oss. Hur långt har ni kommit? Man är ibte ensam, ivf är mycket vanligare än vad man tror :)


    Det var samma här -på kss ville de inte ens träffa mig. Jag hade kontakt med med urban först i december - då kontaterade han att jag har pco. Vi har testat två cykler med letrozol men inga äggblåsor ville växa trots dubbel kur. Så IVF är tydligen nästa steg. Utredningen är klar på mig vi väntar bara på min mans spermaprov. Vi ska träffa honom i slutet av april. Jag vet faktiskt inte om vi står i kön redan men jag tror inte det. Jag tror att Urban väntar in min mans resultat innan han skriver remissen. 8mån väntan känns som en evighet.. tycker att det är konstigt att han skickar oss på ivf så snabbt. För vi har inte testat så mycket än.. jag är rädd för att vi nu kommer vänta i 8 månader för att sen få höra av sahlgrenska att vi måste testa diverse saker innan ivf är aktuellt. Vi har inte gjort en spolning på mig och inte testat några sprutor och han ville inte att jag skulle testa pergotime heller.. =/

    Jag tycker att det är lite konstigt..
  • rebeqqa
    miamarina84 skrev 2016-03-24 16:51:24 följande:

    Pco ingen ägglossning? Ksn inte mycket om och. Men bra att ni testar letrozol hos honom :) kan vara så att det bli ivf för er vare sig spermierna är bra eller ibte (för du behöver ju hjälp). Så remissen skickas nog efter erat sista möte. Så efter möter i april be han skicka remissen då, för de e sju månader vintertid till ivf :( o kolla så att han inte han spola dig, fråga iaf. Ring o kolla om han har tid innan mötet, de spolar bara på fredagar. Plus att man ksn jobba efteråt ;) Jag gjorde de hos honom, de sista jag gjorde. Tror att sprutorna o de gör man på ivf, för att kolla på äggblåsorna samt hålla dem i shack tills dem ska ut.


    PCO innebär att man har massa ägg som väntar - men som inte utvecklad vidare. Vissa med PCO har ägglossning då och då - vissa har det inte alls.

    Jag har nog inte fattat varför man gör en spolning- kan han se på ett Vul om jag behöver det eller inte?

    Gjorde det ont tycker du?
  • rebeqqa

    Vad "kul" med en till från Skövde - lättare att byta erfranheter då! :) nu har du kommit såpass långt i utredningen så jag skulle råda dig att gå kvar där men hade du precis börjat hade jag rekommenderat Urban. Allt går så mycket snabbare där. Privat Ivf behandling kostar mycket - så det sparar vi till eventuella syskonförsök -då landstinget inte bekostar syskonförsök. Så vi får snällt vänta och hoppas under tiden.


    ankii skrev 2016-03-24 22:02:43 följande:

    Jag är också från Skövde och har gjort utredning på KSS. Ska dit i april på läkarbesök där vi får reda på vad utredningen visat. Innan "domen" gör de VUL på mig samt spolning om jag inte har mens.

    Känns ju hopplöst efter att ha läst hur lång väntetid det är :( kanske man ska satsa på privat behandling?


  • rebeqqa
    ankii skrev 2016-03-25 10:17:44 följande:

    Det har gått ganska fort på KSS med. Fick kallelse för att komma på besök två månader efter att vi skicka in egenremisser. Sen har det flutit på. Första besöket var i mitten av februari och sista blir nu i april :)

    Det är sant det kostar mkt. Men det kan vara värt det. får man embryo till frysen å blir gravid innan man hinner använda dem kam man ju använda dem till syskonförsök till samma kostnad som i landstinget.

    Men jag har inte bestämt mig för det än. Bara att man börjar bli lite otålig :/ vi har varit tillsammans så länge, skyddat oss öänge för att undvika graviditet, sen när man väl vill så funkar det inte . Usch.


    Jag är så pessimistisk och tänker att det kanske kommer krävas många många försök för oss och att vi provar med landstinget först. Jag är så svårstimulerad inget utvecklas liksom.. ska bli spännande att de hur kroppen reagerar på sprutor. Även om jag är spår spruträdd. Skönt att det gått fort för er med. Man vill ju att det ska hända något liksom.. och inte bara stå och trampa på samma ställe månad efter månad.
  • rebeqqa
    Ikka skrev 2016-04-26 23:08:42 följande:

    Vi är också på IVF-resa....igen...

    Jag har konstaterad PCOS sedan 2011. Vi började våra barnförsök 2010, kroppen ballade ur och jag fick jätteont och hittade inte riktigt någon förklaring förrän just PCOS konstaterades i mars 2011. Då började en ny slags resa i det här med att få barn. I juli-augusti 2011 började jag knapra Pergotime och fick ÄL av det, höll på tills i februari 2012 med Pergotime (med en månads paus i mitten av denna tid ungefär) och hade till och med två äggblåsor i sista Pergo-månaden som då troligen skulle släppa. Blev inga barn. Remiss till Sahlgrenska, kom dit lagom inför semesterstängning och hann bara med ett första möte och en spolning av äggledare som jag gjort allt för att förtränga (ajajaj). Sedan skulle vi startat upp med möten och utredningar i september, men det hela drogs ut på tiden och vi glömdes bort efter semestern. Fick tid i slutet av oktober-början av november 2012. Vilket gjorde att det snart var jul och det fanns inga möjligheter till att genomföra något äggplock eller återföring innan dess, så det blev nedtrappning av hormoner med nässpray i januari, gonal-F och slutligen äggplock den 12/2 2013. Vi fick 5 embryon av högsta tänkbara kvalitet. Återföring skedde 14/2 2013 av det första de 4 övriga stoppades i frysen, det var på håret att det blev en återföring för jag hade en del vätska i buken som tydde på överstimulans, men det skulle gå iaf. I maj 2013 gjordes en frysåterföring, 2 embryon fick tinas upp den gången då det första inte klarade sig. Denna gång är jag ganska säker på att embryot fäste och att jag var i början av en graviditet, men slutade med att jag fick mens. Ytterligare en frysåterföring skedde i augusti-september 2013, 1 embryo tinades upp. Stannade inte kvar denna gång heller. 

    Mitt i allt, under sommaren 2013 började vi känna att vi nog borde följa vår dröm om en "blandad familj" och att bli familjehem som vi då burit på i 6 år. Det dök upp annonser från en kommun som låg oss varmt om hjärtat  redan under sen vår 2013 och vi hakade på under hösten där. Vi bestämde oss att aktivt lägga ner IVF och försök till barn på ett par år och följa det som lite varit vårt kall, fast det var först sedan något år innan som vi hade fler sovrum än vårt eget att avvara. Vi hade nu alltså rum över både rent fysiskt och massor i hjärtat. Så, vi anmälde intresse. Blev uppfångade, intervjuade kors och tvärs och hemmet granskades. Slutade med att de väldigt gärna ville ha oss som tänkbart familjehem och skickade oss på familjehemsutbildning våren 2014. Sedan kom det förfrågningar högt och lågt, som alla rann ut i sanden av olika anledningar (det är så det funkar). September 2014 när det gått 6 månader sedan vi var färdigutbildade och den del av kommunen vi tillhörde ville lägga ut oss på fler ställen i kommunen så tog vi oss också friheten att söka oss till andra kommuner. Fick en stjärnträff med en grannkommun där allt klaffade än bättre än i den första. Under den hösten fick vi dock en förfrågan från första kommunen om ett barn i 4-årsåldern som vi verkligen kände för, det hela skulle avgöras i kammarrätten då bios överklagat LVU - men ett inskolningsdatum sattes i januari 2015. Dock blev det en tvärvändning efter kammarrätten, LVU skulle det vara men plötsligt skulle en släkting utredas i stället. Det hela rann ut ur sanden. Mitt i det här kontaktade den andra kommunen oss, jag valde att återkoppla till dem någon dag efter att det hela med 4-åringen runnit ut i sanden. Det visade sig att andra kommunen hade ett litet spädbarn i åtanke med oss, ett litet barn med LVU och med behov av att växa upp i ett tryggt hem,  vi var en av tre möjliga hem. I januari 2015 blev det helt klart att det lilla barnet skulle flytta till oss. I februari 2015 hade vi inskolning och inflyttning. Omvälvande och underbart och så mycket kärlek som svämmar över till denna lilla filur. Ångrar inte vårt beslut en sekund. Varit en fantastisk resa och vi lär oss hela tiden, har en jättebra kommun och allt flyter och funkar för det allra mesta....vi är nöjda, de är nöjda och lilla barnet likaså.....och så mycket kärlek vi känner till det där lilla barnet, jisses - finns inget vi inte skulle göra för denna lilla, ljuvliga krabat....

    Förra våren, bara några veckor efter att lilla barnet flyttade in hos oss och kärleken och hormonerna bara sprutade så blev jag spontangravid för första gången. Det var inte planerat och jag anade inget förrän i runt vecka 7-8 någonting. Jag uttalade det och sa att jag misstänkte det när jag var i vecka 9-10. Det hela slutade några dagar därefter, den 16/4,  i ett fruktansvärt missfall här hemma. Den smärtan och den synen önskar jag ingen. Allting kom ut en kväll, det hela gick rätt fort. Inget tvivel om att det var en graviditet som pågått ett litet tag, syntes tydligt vad det hela var. Jag var i vecka 10 och 2-3 dagar in ungefär. Åkte på en infektion och hade ont, inget satt kvar konstaterades det med VUL sådär 8-10 dagar efter det hela skett men jag hade någon form av infektion och fick antibiotika i 10 dagar....

    Efter missfallet har min mens varit helt regelbunden och haft en cykel på 28-29 dagar. Vi bestämde oss i höstas för att ta upp IVF under våren 2016 och hade ett möte på reproduktionsmedicin. Eftersom att min cykel skötte sig så fick vi till oss att vi skulle kunna göra återföringen i naturlig cykel och med hjälp av Letrozol Accord (alternativ till Pergotime som jag inte mådde gör bra av när jag tog). Vi skulle testa det hela i november-december och kanske även försöka på egen hand, för att sedan köra i gång på riktigt i typ februari. Efter dess började (så klart) min cykel att spåra lite och jag ägglossade inte på enkel dos med Letrozol Accord. I december-januari betedde sig dock min kropp väldigt skumt igen, jag började fundera på om vi kanske ändå lyckats bli gravida igen. Blev inte bättre av att jag i januari fick ut någon "geléblobb"  som jag kopplade ihop till ett eventuellt tidigt missfall - dock utan någon direkt längre smärta eller blodbad. Pratade med reproduktionsmedicin igen och förklarade läget, de trodde att jag kunde ha rätt i mina misstankar om att jag var gravid och tyckte att jag skulle testa mig och vänta in osv. De trodde inte på ett missfall, utan snarare på att jag ännu var gravid. Mensen som i februari. Vad som hände i januari är ännu en gåta. Ringde reproduktionsmedicin igen i början av mars när jag återhämtat mig lite efter vad kroppen sysslat med och det planerades för dubbel dos med Letrozol Accord liksom att jag fick lämna de där blodproverna igen som måste tas innan ett IVF görs (Hepatit, HIV och allt det där, proverna hade passerat utgångsdatum för min del). 

    Så, nu står vi här igen, det är över 3 år sedan vi började vårt första IVF-försök. Vi har ett embryo kvar i frysen - vilket ger mig lite lätt skrämselhicka. Vi har iaf bestämt oss för att ge oss in i matchen igen. I dag började jag med Letrozol Accord dubbel dos, ska äta det nu mellan cykeldag 3-7. ÄL-testa från cykeldag 11. Ringa in till reproduktionsmedicin när det hela förändras (det ska det förhoppningsvis göra) och tre dagar efter förändring tinas vårt sista embryo i vårt första IVF-försök upp för att återföras. Om ca 1,5-2 veckor är det dags alltså. Skräckblandad förtjusning är nog ordet. Hoppas på ännu en krabat i denna familj att överösa med kärlek...


    Tack för din berättelse. Den grep tag om mig <3
  • rebeqqa

    Hej alla ni här inne som krigar så med IVF och barndrömmen. Jag och min man har haft en krokig väg vi med. Nu äntligen (förra veckan) skrev min läkare remiss till Sahlgrenska. Som jag förstått finns det två köer. En vanlig och en kort varsel lista. Vart ringer man för att höra om remissen kommit till dem? Kö-status? Samt för att sätta upp sig på kort varsel listan,? Hur går man till väga för att nyttja vårdgarantin?

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016