• Äldre 7 Feb 01:48
    6988 visningar
    38 svar
    38
    6988

    leva första året utan föräldrapenning?

    Hej
    Undra om vår ekonomiska plan är helt åt fanderns naiv eller om det är andra som fått liknande att funka?

    Vi har stora skäl till att spara föräldrapenningsdagar för att säkra gemensamma sommarsemstrar och ledighet vid storhelgen framöver.

    För första året har vi gjort en kalkyl där alla (!) räkningar och livsmedel/apotek/tandläkare samt bil/SL kort ingår. Utöver det räknar vi med; Fickpeng per person 2000kr, +extra för den som är ledig 1000kr (lattepeng) gemensamt nöje (typ shopping resturang/hämtmat) 2000kr, omkostnader barn 1000kr. Dvs 8000kr. Vi skippar sparandet men fortsätter amortera på bolån. Ihopslaget in minus ut blir det -4000kr back per månad. Detta tar vi fr sparpengar. Oförutsedda utgifter som bilreparation, veterinär samt om vi får en resglad bebis och vi vill resa lite så tas också från sparpengarna.

    Nån som har nån input? Kan det funka eller är det något mer som jag glömmer att tänka på...

  • Svar på tråden leva första året utan föräldrapenning?
  • Äldre 7 Feb 01:53
    #1

    Verkar knäppt..

  • Äldre 7 Feb 01:55
    #2

    Kan tillägga att vi har sparar så det täcker förutom de 4000kr tillskott i månaden (tot 50tkr) och buffert för oförutsedda utgifter 50tkr samt resor 40tkr. Men då har vi noll kr kvar när året är slut. Har dock båda eget sparande samt fonder och samt föräldrar som kan hjälpa med lån om det kniper.

  • Äldre 7 Feb 01:56
    #3

    Varför knäppt?

  • Äldre 7 Feb 02:05
    #4
    Carin86 skrev 2016-02-07 01:56:17 följande:
    Varför knäppt?
    Din SGI ändras om du inta tar ut ett vist antal dagar...
  • Äldre 7 Feb 02:12
    #5

    Inte första året. Då är SGI skyddad. När barnet fyller ett år måste man ta ut 5fp dagar per vecka för att få fortsatt skyddad SGI.

  • Äldre 7 Feb 02:37
    #6

    Låter väldigt lite med 1000 kr på barnet, första året går det mkt blöjor, tvättlappar, kläder m.m..

  • Äldre 7 Feb 02:46
    #7
    Mollan79 skrev 2016-02-07 02:37:58 följande:

    Låter väldigt lite med 1000 kr på barnet, första året går det mkt blöjor, tvättlappar, kläder m.m..


    Vad skulle du räkna med då per månad? Vi köper alla kläder begagnade. De vi köpt hittills har gått på i snitt 12kr plagget (innekläder) lite mer för "större" plagg (overall till marsbebis tex 100kr). Så nått åt det hållet är ju rimligt iaf. Blir det dyrare med större storlekar?
  • Äldre 7 Feb 03:06
    #8

    Visst kan man köpa billigt beg men jag tänker mer på förbrukningsmaterial ..
    Det går otroligt mkt blöjor i början och om inte amningen funkar så blir det dyr ersättning. Funkar amningen ska du ha amningskupor, salvor m.m.
    Tycker 1000 kr låter lite men vad vet jag..
    Det är mkt som kostar som man inte tänker på i början

  • Äldre 7 Feb 05:09
    #9

    Du är medveten om att du bara får spara 90 dagar efter det att barnet fyllt fyra? Så så långa semestrar blir det inte. Enda anledningen att inte ta ut något första året är om man tänkt sig att vara hemma med barnet till efter två års ålder och vill skydda son sgi. Annars räcker dagarna och blir över.

  • Äldre 7 Feb 05:45
    #10
    Mollan79 skrev 2016-02-07 03:06:26 följande:

    Visst kan man köpa billigt beg men jag tänker mer på förbrukningsmaterial ..

    Det går otroligt mkt blöjor i början och om inte amningen funkar så blir det dyr ersättning. Funkar amningen ska du ha amningskupor, salvor m.m.

    Tycker 1000 kr låter lite men vad vet jag..

    Det är mkt som kostar som man inte tänker på i början


    Kan bli snålt men man får ju 1050 kr/månad i barnbidrag också så om de har räknat 1000 kr utöver barnbidraget så räcker det gott och väl.
Svar på tråden leva första året utan föräldrapenning?