• Olyckligtjej

    Psykiskt misshandlad av sambo?

    Alltså. Jag vet varken ut eller in längre, kanske håller jag på att bli galen och inbillar mig allt sammans...

    Min sambo är inte snäll mot mig. Han pratar knappt normalt, han bara fräser och är förbannad, påpekar ständigt hur jävla stökigt jag gör det i hemmet (är mammaledig med en liten bebis) fast jag går och plockar och städar upp efter honom konstant, fixar med sånt som inte "syns" ( typ tvätt, diskmaskin i/ur, dammtorka, dammsuga, städa toaletter etc etc etc)

    han behandlar mig som en bankomat eftersom jag har pengar, sina extra pengar lägger han på dyra skor, tv-spel, elektronik etc. Sedan får han i snitt ca 3000 kr extra av mig i månaden, exempelvis om han "glömt" att han måste köpa ett månadskort.

    Han är bra på så många sätt också såklart, och jag är nog inte helt lätt att leva med jag heller men hans ständiga fräsande och snäsande och svärande åt mig gör mig mer och mer nere, känner mig helt världelös. Han brukar kalla mig sinnessjuk etc, när jag föreslog parterapi för att vi grälar fnös han bara och sa att det bara är jag som behöver hjälp isåfall.

    Känns ibland som att han inte fattar hur elak han är, han prickar in 90% av punkterna på "så vet du om du blir psykiskt misshandlad", men han skulle aldrig erkänna det, skulle jag ta upp det skulle jag bara få höra hur sjuk i huvudet jag är. I början av förhållandet pratade vi om allt, nu vågar jag inte längre öppna munnen och fråga/prata om saker för han blir så arg. Alternativt sitter han och glor ner i sin telefon och lyssnar inte alls när jag försöker prata (alltså vi kan sitta och prata och så när jag ska säga något tar han fram mobilen och börjar helt sonika ignorera mig)

    Han har aldrig slagit mig, men ibland önskar jag att han bara skulle göra det, skulle vara enklare att hantera än det här som jag inte ens vet om det är något.

    Har försökt prata med min mamma men hon vill liksom inte riktigt lyssna, hon älskar min charmiga sambo (liksom resten av min familj). Vill inte prata med någon på BVC eller vårdcentral eller vart man nu ska vända sig, vill inte ha någon inblandning....

    Han är en ok pappa till vår bebis, det är jag som gör det mesta visserligen men det märks att han tycker om bebisen. Eller tillochmed älskar, babyn är ju bara en baby som inte kan göra något fel.

    Och så kommer det dagar som bara är så underbara och perfekta som gör att jag känner mig som världens sämsta person för att jag tvivlar på oss.

    Så vad vill jag ha ut av det här. Kanske råd, kanske bara ventilera mig, jag vet ej. Skulle nog ta mitt liv om det inte vore för barnet, hen behöver mig. Vill inte prata med psykolog för de kommer bara trycka i mig mediciner och tvinga mig till värdelösa psykologsamtal.

    Kan tilläggas att vi äger en lägenhet (eller jag äger det mesta) och 97% av inredningen och lösöre har jag betalt för och har inte alls lust att dela det med honom vid separation (jävla sambolagen).

  • Svar på tråden Psykiskt misshandlad av sambo?
  • Anonym (Ja)
    Olyckligtjej skrev 2016-02-07 02:56:40 följande:

    Alltså. Jag vet varken ut eller in längre, kanske håller jag på att bli galen och inbillar mig allt sammans...

    Min sambo är inte snäll mot mig. Han pratar knappt normalt, han bara fräser och är förbannad, påpekar ständigt hur jävla stökigt jag gör det i hemmet (är mammaledig med en liten bebis) fast jag går och plockar och städar upp efter honom konstant, fixar med sånt som inte "syns" ( typ tvätt, diskmaskin i/ur, dammtorka, dammsuga, städa toaletter etc etc etc)

    han behandlar mig som en bankomat eftersom jag har pengar, sina extra pengar lägger han på dyra skor, tv-spel, elektronik etc. Sedan får han i snitt ca 3000 kr extra av mig i månaden, exempelvis om han "glömt" att han måste köpa ett månadskort.

    Han är bra på så många sätt också såklart, och jag är nog inte helt lätt att leva med jag heller men hans ständiga fräsande och snäsande och svärande åt mig gör mig mer och mer nere, känner mig helt världelös. Han brukar kalla mig sinnessjuk etc, när jag föreslog parterapi för att vi grälar fnös han bara och sa att det bara är jag som behöver hjälp isåfall.

    Känns ibland som att han inte fattar hur elak han är, han prickar in 90% av punkterna på "så vet du om du blir psykiskt misshandlad", men han skulle aldrig erkänna det, skulle jag ta upp det skulle jag bara få höra hur sjuk i huvudet jag är. I början av förhållandet pratade vi om allt, nu vågar jag inte längre öppna munnen och fråga/prata om saker för han blir så arg. Alternativt sitter han och glor ner i sin telefon och lyssnar inte alls när jag försöker prata (alltså vi kan sitta och prata och så när jag ska säga något tar han fram mobilen och börjar helt sonika ignorera mig)

    Han har aldrig slagit mig, men ibland önskar jag att han bara skulle göra det, skulle vara enklare att hantera än det här som jag inte ens vet om det är något.

    Har försökt prata med min mamma men hon vill liksom inte riktigt lyssna, hon älskar min charmiga sambo (liksom resten av min familj). Vill inte prata med någon på BVC eller vårdcentral eller vart man nu ska vända sig, vill inte ha någon inblandning....

    Han är en ok pappa till vår bebis, det är jag som gör det mesta visserligen men det märks att han tycker om bebisen. Eller tillochmed älskar, babyn är ju bara en baby som inte kan göra något fel.

    Och så kommer det dagar som bara är så underbara och perfekta som gör att jag känner mig som världens sämsta person för att jag tvivlar på oss.

    Så vad vill jag ha ut av det här. Kanske råd, kanske bara ventilera mig, jag vet ej. Skulle nog ta mitt liv om det inte vore för barnet, hen behöver mig. Vill inte prata med psykolog för de kommer bara trycka i mig mediciner och tvinga mig till värdelösa psykologsamtal.

    Kan tilläggas att vi äger en lägenhet (eller jag äger det mesta) och 97% av inredningen och lösöre har jag betalt för och har inte alls lust att dela det med honom vid separation (jävla sambolagen).


    Du sitter på svaren själv. Nej du inbillar dig inte. Ja detta är psykisk misshandel.
    Lita på din egen känsla och lämna innan det är för sent.

    Det är just detta som psykisk misshandel går ut på. Man blir delgiven skuld och skam trots att det inte alls är ditt fel.

    Detta är en stor stor sorg som man måste bearbeta.Det tar tid. Men först och främst,lämna för din och barnets skull. Och att prata med någon skulle jag råda dig.
  • Anonym (känner igen)

    Det här är väldigt svårt. Psykisk misshandel finns på så många sätt. Jag och mitt barn utsattes av min exman under ca 10 år.


    jag tvivlade länge eftersom det inte var sånt man såg på filmer eller läste om i tidningen. Han kallade mig aldrig h*ra eller fi''a eller liknande. Men det var små saker, HELA tiden. Om jag skulle försöka berätta för någon skulle de säkert tycka jag var fånig, för jag hade så svårt att sätta ord på det, subtilt liksom.

    Det var att mina kompisar var tråkiga, dumma, konstiga osv så han tänkte minsann aldrig umgås med dem och vägrade följa med... vilket till slut gjorde att jag valde bort dem också (inte som man läser att han förbjöd mig, han gjorde att jag undvek dem på ett ifnt sätt) liksom min familj.


    Jag tog hand om ALLT hemma och ändå fick jag skäll om jag hade glömt diska en tallrik när han kom hem på kvällen; jag var äcklig och slarvig. Jag kunde inte städa...men själv städade han aldrig.


    Han levde upp mina pengar på skitsaker och själv fick jag jobba arslet av mig för att få ihop pengar till våra utgifter.


    Har aldrig varit med om att han sa att jag var fin i några kläder jag provade på stan. jag såg alltid ut som en tant, ful osv... men hemma ibland kunde han säga att jag var fin...för att få det han ville själv.


    Han var alltid sur på mig. Jag var slarvig, oorganiserad osv...


    Det är inte den där hårda pyskiska misshandeln men det ÄR psykisk misshandel. Jag har varit utsatt i 10 år och är till och från fortfarande eftersom vi har barn ihop och måste ses ibland. Det kommer alltid kommentarer på mess eller när vi ses. ALLTID NÅT...nu tar jag inte åt mig lika mkt fr vi har varit seprerad ett tag så jag har hunnit bli lite starkare. Men hans beteende gör att jag än i dag (5 år senare) har svårt med ett nytt förhållande. Har svårt med ironi och sarkasm och jag är otroligt rädd att det ska hända igen. Känner mig dålig och jag känner inte att jag är god nog. Rädd att min nya partner ska bli arg för småsaker som han blev, bara för att osv.


    Barnet vill inte vara själv med pappan pga att han är nedsättande även mot denne... så jag tycker du ska gå! ju längre du stannar desto svårare blir det att komma därifrån. Man blir på något vis hjärntvättad...

  • Anonym (:/)

    Blir lite fundersam när du skriver att du inte vill tala med BVC, vårdcentral eller psykolog, de finns ju där för att hjälpa! O dom kommer inte tvinga dig till nåt, varken medicin eller annat. Just inblandning är vad som behövs här, eller skäms du? Du behöver ju stöd i detta som är väldigt stort att rodda i själv. Please?

  • Anonym (känner igen)
    Anonym (:/) skrev 2016-02-07 09:22:40 följande:

    Blir lite fundersam när du skriver att du inte vill tala med BVC, vårdcentral eller psykolog, de finns ju där för att hjälpa! O dom kommer inte tvinga dig till nåt, varken medicin eller annat. Just inblandning är vad som behövs här, eller skäms du? Du behöver ju stöd i detta som är väldigt stort att rodda i själv. Please?


    nu vet inte jag med ts men MIN känsla var att jag var rädd att nån skulle ta barnet ifrån mig... att det var så att de ansåg att man inte hade rätt miljö för barnet och därför ville jag inte nämna det för bvc. Jag var likadan...sedan var jag tvungen till slut men till en början...
Svar på tråden Psykiskt misshandlad av sambo?