• Anonym (Anon)

    mår sjukt dåligt och vet inte vart jag ska ta vägen

    Hallå,

    (lång text)

    Jag har haft en väldigt jobbig uppväxt med en missbrukare till far och en frånvarande mor, jag har väldigt få lyckliga minnen från min barndom och det var länge sedan jag mådde bra nu på senare dagar, idag är jag 24 år gammal.

    Jag har jobbat sen jag var 17 år och jag har nu tröttnat på att jobba, jag bestämde mig för att plugga upp mina gymnasiebetyg och lyckades göra väldigt bra ifrån mig. Glömde nämna att min far har varit bostadslös sen 2009 och vi har flyttat runt och bott i andrahands sen dess.

    Nu till problemet, jag tröttnade på mitt jobb och sökte till universitetet, jag kom in på kursen jag ville och lyckades få en studentbostad för att äntligen få flytta hemifrån.. Problemet är att jag har inge ork att plugga, jag har redan missat 2 veckor av kursen och jag funderar på att hoppa av, jag har pratat med jobbet och de vill inte anställa mig igen och skulle jag hoppa av så blir jag också av med lägenheten.. Med min far kan jag inte bo med då han blir återigen av med sin lya.. Jag har inga släktingar jag kan ta hjälp av heller..

    Under de senaste månaderna har jag missbrukat både alkohol och kokain i mängder och jag har fått en sån grov ångest att jag vettefan vart jag ska ta vägen, jag mår verkligen piss och känner mig så jävla ensam.. Det går inte en ända sekund som jag inte tänker på mina problem, jag överanalyserar allt och jag kan inte sluta tänka, jag bara tänker och tänker men agerar aldrig, jag slukas av en ond spiral och jag vet inte hur jag ska ta mig ur den

    Är det någon som har haft liknande problem och hur har ni lyckats brottas ner dem? Jag behöver råd :/

  • Svar på tråden mår sjukt dåligt och vet inte vart jag ska ta vägen
  • Anonym (hej)

    Förutom att jag tycker att du ska söka hjälp för detta (beställ tid hos vårdcentral och berätta så kan de koppla dig vidare. om du mår jättedåligt så ring direkt till psykiatrin i din kommun) så undrar jag om du kan söka annat jobb? 


    Ska även finnas skolhälsa som du skulle kunna prata med. Kanske få hjälp att lägga upp plugget? Har du en fungerande studieteknik?

  • Anonym (hej)

    Tänk såhär, du hade lika gärna kunnat ha världens influensa och missat två veckor därför. Du kan ju lika gärna säga det om någon undrar. Du har fortfarande god chans att komma ikapp ! 

  • Anonym (jessi)

    Jag tycker att du ska ta kontakt med vårdcentralen och be om att få bli sjukskriven från studierna. Du får då behålla studiemedlet under terminen utan krav på prestation och lånet som du tar skrivs sedan av. 

  • Anonym (Förstår)

    Det finns hjälp att få. Jag vet att många är skeptiska mot antidepressiva medel men det kan vara ett bra sätt att komma på fötter och förstå att ens ångestpersonlighet eller vad man ska kalla det inte är ens hela person. Det kan vara skönt att få vila från jobbiga tankar och ångest och låta hjärnan komma i balans igen. Kombinera detta med samtalsterapi/kbt så kommer du få ordning på dig själv. Ring vårdcentralen så kommer du få hjälp med detta. Om du dessutom har missbrukat så är ju serotonin och dopamin ur balans så då upplevs allt som jobbigare och mer kaos. Fortsätt plugga och var snäll mot dig själv. Meditera, träna träffa vänner. Gör sånt som du mår bra av.

Svar på tråden mår sjukt dåligt och vet inte vart jag ska ta vägen