• Anonym (rulle)

    Hur många kcal om dagen för att gå ner i vikt?

    Ja, hur många kalorier bör jag äta om jag vill gå ner i vikt men inte hamna i svältläge med dålig förbränning? 


    Har 25 pannor att gå ner men tänker mig ingen radikal viktminskning jättesnabbt. Har förut gått ner jättesnabbt typ 8kg på nån månad men sen tröttnar jag och käkar upp mig igen eftersom jag ätit för lite antagligen och sedan vill äta allt i min väg :)


    Vill inte äta någon specialdiet tack. 

  • Svar på tråden Hur många kcal om dagen för att gå ner i vikt?
  • Molla1978

    "Hemligheten" är att du ska göra av med fler kalorier än du äter. Så länge du äter fler än du gör av med så sker ingen viktnedgång...

  • Breakdown

    Jag äter ca 1800-1900 kcal om dagen, inte särskilt aktiv. Har gått ner 18 kg sen i Juli.
    Äter man ordentlig mat får man i sig ganska mycket mat! :)

  • Poppiloppis

    Jag håller med första inlägget. Se till att röra på dig. Vardagsrörelsen kan göra stor skillnad, särskilt om du är ganska stillasittande idag. Det är viktigt att träna vid viktnedgång annars finns en risk att du förlorar muskler istället för fett. Det kan hända att du inte tappar vikt lika fort om du tränar, men det är i så fall inget fel utan innebär troligen att du går upp i vikt i muskler - och det är ju bara trevligt. Krymper gör du ändå, för muskler tar mindre plats än fett. Mät magen istället för att väga dig, eller som komplement.

  • Frö1

    Att gå ner ett antal snabba kilon i början av viktnedgången är bra för att öka motivationen säger forskning. Sen är det att röra på sig som tidigare nämnt. Hitta något sätt att röra på sig som man tycker är kul. Så att man kan göra det till en livsstil mer än en diet. Själv så äter jag soppor nu, för att senare blanda vanlig (bra) mat med soppor. Försöker vara aktiv för att samtidigt nu när jag känner att det blir lättare och lättare att träna och sen fortsätta så. Kollar samtidigt roliga recept som jag senare tänkt laga :) 

  • Anonym (rulle)

    Tack för svar! Jag går i dagsläget dagliga promenader i rask takt på minst 45min och simmar en-två ggr i veckan 45min-en timme. Gillar inte gym så mycket :/


     

  • Anonym (Man)

    Typisk förbränning per dag är typ 2200 kalorier.

    1 kg fett är cirka 7000 kalorier. Så om du äter 1200 kalorier/dag så går du med 1 kg/vecka. 1700 kalorier så går du ned 1/2 kg/vecka.

    Träning förbränner inte så himla mkt som man vill tro. Så viktigt hålla ned kalorierna.

  • Anonym (rulle)

    Jag har jäääääääääääättesvårt att låta bli godis när jag har pms också... försökt att byta till en bit mörk choklad när det är som värst men det är oftast där jag trillar dit (vid pms). Kan lätt trycka i mig 3000kcal i choklad på en vecka :(

  • Johannnnn

    Ät normala portioner av vanlig mat. Jag har bytt ut en måltid mot sallad varje dag, men i övrigt använder jag ingen diet. Unna dig bara något gott på lördagar och rör dig varje dag. Kanske börja gå till och från jobbet eller efter om du har möjlighet. Svårare än så är det faktiskt inte. Bara man bestämmer sig så går det bra.


    Spotify/telefonsamtal är min bästa vän när jag går. Glömmer bort tiden och det blir ofta flera timmar om jag inte har något att skynda till.


    Jag var en tjockis, ofta sjuk och nästan alltid trött, numera är jag normalviktig och betydligt piggare. Jag går fortfarande inte på gym, men jag tar en promenad så ofta jag kan och gör situps, armhävningar och använder lite hantlar när jag tittar på TV på kvällarna.


    För mig började det med att min ex fru valde att lämna mig efter nio år. Fick bara en "jag flyttar om två veckor". Gick ner mig totalt och rasade i vikt, farfar dog och efter det bestämde jag mig. Det här var vad jag behövde, en rejäl spark i rätt riktning. Jag skulle förändra mitt liv på mer sätt en skilsmässa. Nu tio månader senare, 34 kilo lättare, friskare och piggare så kan jag nog konstatera att ja, jag har förändrat mitt liv till det bättre.


    Bestäm dig, inga undanflykter. Förändra dig till det bättre för dig själv, ditt framtida jag och dina barn(om du har). Alla i din omgivning kommer pusha dig när de märker resultat, speciellt om de inte vet om det. Jag har fått massor med fina kommentarer av familj, vänner och arbetskamrater.

    Ett tips är att inte kolla vågen så ofta och när du gör det så kolla alltid samma tid på dagen som förra gången du kollade. Det går fort nedåt i början, sen stannar det av. Då får man försöka finna motivation för det rör på sig igen om du fortsätter. Jag har aldrig trott på dieter eller räkna kalorier. Normal husmanskost, mer grönt och frukt kommer man långt på om man rör på sig. Sen bestäm en dag i veckan då du får äta något onyttigt och håll det sen. Jag valde lördagar för då vill ändå barnen ha sitt lördagsgodis.


    Lycka till!


     

  • Anonym (Hey)
    Anonym (rulle) skrev 2016-02-07 18:36:23 följande:

    Jag har jäääääääääääättesvårt att låta bli godis när jag har pms också... försökt att byta till en bit mörk choklad när det är som värst men det är oftast där jag trillar dit (vid pms). Kan lätt trycka i mig 3000kcal i choklad på en vecka :(


    Jag med men har börjat äta apelsiner! Det ärskitbra.
Svar på tråden Hur många kcal om dagen för att gå ner i vikt?